Valkoisia solmukkeita Oscar-juhlassa
Advocate kertoo julkkisten tavasta ilmaista tukensa ja kannanottonsa tärkeinä pidetyille asioille. Punaiset solmukkeet symboloivat tukea AIDS-työlle, vaaleanpunaisilla kampanjoitiin rintasyövän torjuntaa. Tulevan sunnuntain Oscar-juhlaan julkkisten toivotaan lisäävän asusteisiinsa valkoisen solmukeen tukena tasavertaisille avioliito-oikeuksille.
Asialle on tietenkin perustettu verkkosivusto:
http://www.whiteknot.org/
Moni sateenkaari-ihminen toivoo Oscar-pystejä elokuvalle Milk. Odottelut ovat samaa luokkaa kuin aikoinaan Brokeback Mountain -elokuvalle. Pettymyksetkin voivat olla samaa luokkaa.
Advocaten uutinen osoitteessa:
http://www.advocate.com/news_detail_ektid73415.aspJuhaniV kirjoitti: "Moni sateenkaari-ihminen toivoo Oscar-pystejä elokuvalle Milk. Odottelut ovat samaa luokkaa kuin aikoinaan Brokeback Mountain -elokuvalle. Pettymyksetkin voivat olla samaa luokkaa."
Milk ei kuulu ennakkosuosikkeihin, mutta Brokeback Mountain kahmi useita pystejä. Kuka siihen olisi pettynyt?
Onko tosiaan niin? Ainakin keskusteluista mediassa olen saanut Milk-toiveista toisenlaisen kuvan. Myönnän, ettei Oscar-hypetys ole aivan minun suosikkini. Eikös se BBM-pettymys kohdistunut odotuksiin muutamista tietyistä laatu-Oscareista, vaikkapa vuoden parhaasta elokuvasta?
^Milkille mahdollista Oscaria povataan lähinnä miespääosan Sean Pennille. Muissa kategorioissa Slummien miljonääri ja Benjamin Buttonin uskomaton elämä ovat musertavia ennakkosuosikkeja.
On totta, että Crash vei parhaan elokuvan patsaan, vaikka sitä Brokeback Mountainille odotettiin, mutta ohjaus- ja käsikirjoituspatsaat BBM kuitenkin sai. "Muutamien laatu-Oscareiden" menettämisestä ei voi puhua.
Olisi korrektia kertoa kuka odotti ja pettyi kun Brokepack ei saanut pystejä. Elokuvataiteellisesti katsoen minun mielstäni Crash oli kuitenkin paljon ansiokkaampi elokuva, kuin varsin tavanomainen BM.
Kerron korrektisti, että MINÄ odotin ja petyin. No, oli toki muitakin. ;-)
Kauneus on katsojan silmässä. Standardi heteromieshän pitää BBM:ia ämmäin filminä. Homomiestä ja naisiakin juuri tuo elokuva voi liikuttaa kyyneliin asti. Homomiehelle siitä voi löytyä samaistumiskohteita. No on toki homomiehissäkin poikkeavia tässä suhteessa. :-)
^Minusta kun BBM nimenomaan käsittelee universaalia rakkautta. Siihen voi samaistua kuka vain seksuaalisuudesta riippumatta. Itse en kyyneliin asti liikuttunut, heteroseksuaalinen pikkuveljeni kyllä.
Kooste gaalasta huomenna ti 24.2 klo 20 Nelosella
Ainakaan itse en bongannut valkosia solmukkeita kuin Milkin ohjaajan, käsikirjoittajan ja sivuosanäyttelijän yllä. Syytä en tiedä. Palkinnot jakautuivat odotetusti ja ihan reilusti. Slummien miljonääri on huikea elokuva ja sai kahdeksan patsastaan syystä. Miespääosa- ja käsikirjoituspystit ovat ansaittuja mutta riittäviä tunnustuksia Milkille.