Seta uudisti kotisivunsa

• 1 / 10
  • Tero Kankaanperä
  • 19.2.2009 18:00
Seta on saanut viimein kotisivunsa uudistettua. Minua ne vanhat jos hävettivät viime vuodet ja viime viikot olen kokenut myötähäpeää sivujen luvattoman pitkästä poissa olosta. Nyt uudet sivut on kuitenkin saatu auki ja tulos näyttää minusta hyvältä. Edustajakokouksessa sivuista saatiin vilaus joten tuo tyrmäävä pinkkiys ei tullut ihan yllätyksenä minulle, mutta se saanee muutaman kahvin väärään kurkkuun ensinäkemältä. :-) Ensituntuma vaikuttaa siltä, että muutoksessa on jouduttu joitain vanhoja aineistoja jättämään pois kunnes ne saadaan palautettua uuteen systeemiin, mutta sitten ne onkin aiempaa helpompi löytää. Uudet sivut näyttävät dynaamisemmilta ja monipuolisemmilta kuin entiset. Hallitus saatiin viimein esille sivuille, nyt kun vielä saataisiin listat rotista ja omenista sivuille... Mitäs tuumitte uudistuneista sivuista?http://www.seta.fi
Powerpuff girls. Edelleenkin.

Dynaaminen? Ehkä, jos sillä tarkoitetaan lähes silmiin sattuvia väriyhdistelmiä, jotka saavat katseen harhailemaan päämäärättömästi ympäri sivua ja jotka on ilmeisesti valittu niin että ne vaikeuttavat mahdollisimman paljon tekstin lukemista. Sisältö on monipuolisempi, mutta "onneksi" suurimmassa osassa tekstiä on käytetty fonttia, jonka ansiosta tekstin lukeminen on mahdollisimman työlästä. Muuten ihan kiva.

Onkohan noilla oikeaan laitaan ilmestyvillä ja aiheen mukaan vaihtuvilla esineillä jokin piiloviesti.
  • 3 / 10
  • vaeltaja2006
  • 19.2.2009 19:58
Väriyhdistelmät eivät koske minun silmääni eikä katse jää harhailemaan. Sen sijaan olen kyllä yllättynyt fontista. Ainakin minun näytölläni teksti näyttää hieman harrastelijamaiselta. Tällaista oli siihen aikaan kun kirjoiteltiin ensimmäistä kertaa wordperfectillä ja oltiin haltioituneita tuloksesta.

Esim. Hesetan teksti näyttää jo selvästi huolitellummalta.
en pidä sivuista kyllä ollenkaan. miksei suunnittelijoilla oo mitään tajua tyylistä. yksinkertainen on kaunista...

toi tausta ja fontti molemmat eivät oikeen toimi.
En ole ihan varma pidänkö tuosta uudesta ulkoasusta vai en. Etusivulla oikealla olevat bannerit eivät ainakaan toimi. Ei nyt huonoin mahdollinen ulkoasu, mutta ei mikään kovin hyväkään. Tuo vihreä väri etusivun linkkien taustalla osuu silmään. No, onhan tuo toki parempi kuin vanha.
  • 6 / 10
  • Tero Kankaanperä
  • 19.2.2009 20:55
Toisen kerran sivuja katsoessani logon pienuus alkaa häiritä minua. Dynaamisella en tarkoita mitään ulkoasuun liittyvää tai mielikuvallista vaan nimenomaan sitä, että sisältö elää ajassa paljon aiempaa vahvemmin ja mukautuu tilanteen mukaan. Vaeltajan kanssa olen täysin samaa mieltä: courier-tyyppinen leikkaus (vielä linkeissä allekirjoituksella korostettuna) on täydellisen epäonnistunut valinta tuohon kokonaisuuteen. Mitä tuohon Hahmon designiin yleensä tulee: olin varmaan valmistautunut paremmin siihen kun olen tässä vajaan vuoden kauhistellut heidän Itä-Suomen yliopistolle tuottamansa logon tylsyyttä.

Eniten minua kuitenkin kummastuttaa näkymätön: sivut näyttäisivät tehdyn mediatoimiston omalla suljetulla julkaisujärjestelmällä (CMS) - ratkaisu, joka on pitkällä aikavälillä varmasti kalliimpi kuin monien tuottajien tarjoamat avoimen lähdekoodin järjestelmiin perustuvat ratkaisut. Kokemusta näistä on paljon Setankin piirissä: Voltti, Treseta, Hobiles ja Savon seta käyttävät Joomlaa, muutamilla muilla on myös jokin avoimen lähdekoodin CMS käytössään. Luulenpa että tämä on taas yksi osoitus liian löyhän liiton sisäisen viestinnän ongelmista.
Pikaisella silmäilyllä vaikutelma on myönteinen. Ainakin perusasiat tuntuivat löytyvän hyvin helposti.
Historiallinen Courier-"kirjoituskonefontti" onkin pikkuhiljaa hävinnyt tästä maailmasta. Sen fontin etuna on, niin kuin Setan sivuilta näkee, että jokainen kirjasin on sivulla riveissä omassa sarakkeessaan. Kun tällaista tekstiä ei pitkään aikaan ole nähnyt mediassa, tämä kirjasimien armeijamainen marssiryhti kyllä iskee silmään. Toisaalta, sitten kun siihen taas tottuu, teksti on visuaalisesti selvää ja väljää lukea, kun kapeat kirjasimet eivät pakkaudu toistensa kylkeen kiinni niin kuin esim. täällä Ranneliikkeen sivuilla. Katsokaapa vaikkapa kahta i-kirjainta vierekkäin: ii. Verratkaa sitä Setan sivuilla Toiminta-palstan Ihmisoikeustyö -artikkelin sanoihin "aktiivinen" ja "poliittisesti" niin näette eron.

Mielestäni Setan sivut ovat värimaailmaltaan ihan hauskasti sitä itseään. Eli pinkit ja sydämelliset.
Aatteelliset järjestöt ovat asiakkaina hankalia. Niissä ei useinkaan tiedetä mitä halutaan oikeasti. Oikea vastaus ei ole "haluamme verkkosivut". Päätöksiä ei synny, koska soppaa on hämmentämässä liuta asiaa tuntemattomia, joilla jokaisella on varma oma mielipide, joka taatusti eroaa kaikkien muiden mielipiteistä. Sisällönkin tuottaminen on vähän niin ja näin. Sivuston tekijä saatta joutua tuottamaan myös itse aineistoa saadakseen edes jonkinlaiset sivut kasaan. Luvatut päivämäärät eivät pidä. Lopuksi riidellään rahasta, koska todellisuudessa haluttiin paljon ja kaikkea enemmän kuin tekijöille alkuun ilmoitettiin. Lopuksi kaikki on sivujen rakentajan vika. Se kerrotaan myös julkisuudessa ja isolla äänellä. Jos haluaa yrityksen julkisuuskuvan säilyvän kunnollisena, neuvon erityisesti välttämään aatteellisia järjestöjä asiakkaina.

Todella näyttävien sivujen tekemiseen kuluu mittavasti rahaa. Jonkin laajan kaupallisen sivuston rakentamiseen ja ylläpitoon voi kulua rahaa satojatuhansia euroja. Järjestöt ja jotkut yrityksetkään eivät muista sitä, että sivuston tekniseen ylläpitoon ja sisällön uudistamiseen pitää varata koko ajan rahaa ja paljon raakaa työtä. Tuon asian hoitaminen taikka sen hoitamattomuus näkyy helposti.

Teimme yrityksessämme joskus 15 vuotta sitten paljonkin verkkosivustoja monille asiakkaille. Homma lopetettiin silloin kun erään suuren organisaation johtaja otti puhutteluun ja kysyi, että miksi verkkosivut teidän tekeminänne maksavat noin paljon. "Nuori veljenpoikani tekee verkkosivuja lähes ilmaiseksi." Päätimme siirtyä tekemään aivan muuta.

Merkkejä on siitä, ettei Setan sivujenkaan rakentaminen sujunut ongelmitta. Esimerkiksi vanhan sivuston sulkeminen pitkäksi ajaksi viittaa siihen, ettei homma mennyt kunnolla putkeen. Tai sitten on kysymyksessä Setassa muutenkin tavattu yleinen välinpitämättömyys jäsenistä ja muistakin.

En tunne Setan uusien sivujen rakentamisen vaiheita. Kommenttini perustuvat siis aikaisempiin kokemuksiini.