Sukupolvien välinen kuilu

  • 1 / 7
  • nameles
  • 5.1.2009 18:25
Haluaako joku vanhempi ja fiksumpi selittää minulle nuorelle ja tietämättömälle, miksi juurikin tämä vanhempi homosukupolvi käyttäytyy varsin usein niin mielettömän, mmh, epäkohteliaasti nuorempia yhteisöllisiä tovereitaan kohtaan.

Esim. tämä nuorempien etenkin hyvännäköisten poikien häiriköinti, mitä tapahtuu niin oikees elämäs, baareis kuin deittisaiteilla. On jotenkin ymmärrettävis, et heterot kuvittelee sellai selvästi ulkonäköönsä paneutuneesta homopojasta juttuja, mutta mikä ajaa useimmat vanhemmat homomiehet kuvittelemaan, että jokainen nuori kaipaa vain ja ainoastaan niitä iän ikuisia likaisia setiä, joista suurimmalla osalla on ongelmia itsestään huolestimisen ja henkilökohtaisen hygienian kanssa. Ei sillä, varmasti niitäkin poikia on, mutta luulisi että vuosien saatossa tyhmemmänkin tajuavan, että useimmat nuoret kaipaavat ikäistäänsä seuraa. Ja jos on epävarma, ihmisen mielenkiinnoista voi kysellä myös tavalla, joka ei johda estolistan käyttöön ainoana keinona. Itsekin olen vähän vaivaa kuntoni ja näköni tähden nähnyt, ja jotenkin minusta olisi kohtuullista, että vaatisin sitä myös toiselta.

Okei, on niitä epätoivosia runkkareita nuorempienkin paris, mut se ei kuulu tähän aihealueeseen.

Edellämainitun ilmiön kanssa kulkee myös kovin surullinen 'kyllä minä sinunlaiset pojat tiedän' mentaliteetti, joka ei myöskään ole erityisen rakentava. Etenkin kun nykyään ei enää asiat ole mustavalkoisia, vaan ihmiset yhdistelee eri asioita rakentaen itselle mieluisimman kokonaisuuden. Se pieni tyttömäinen hento poika voi ihan hyvin olla hyvinkin dominoiva luonne, ja kyllä, hän tietää itse paremmin ja on yleensä myös jurillisesti tarpeeksi vanha kantamaan itse vastuun valinnoistaan. Tämä samainen asenne on myös omiaan ajamaan pois nuorempia, jotka aikustumisen kynnyksellä haluaisivat saada tasavertaista kohtelua, tulla kohdelluksi aikuisena ihmisen sen sijaan että hinkuisiva, että joku setä alentaisi heitä, heidän elämäänsä ja heille tärkeitä asioitaan ihan vain jotta pääsisit paljaana painamaan nuorta poikaa. Ja sieltä tulee myös sitten se 'et sinä kuitenkaan edes osaa, en minä tuollaisia edes huolisi', sitten kun yllättäen ei hienot iskurepliikit lämmittänytkään sen nätin pojan mieltä.

Itse en yleensä päädy juttelemaan itseäni reilusti vanhempien ihmisten kanssa, mutta satunnaisesti sitäkin teen. Usein moiset keskustelut tuntuvat kovin epämieluisilta, kun toinen pää on asennoitunut valmiiksi jo siihen, että nuorempi ei tiedä, ja hänellä on totuus ja velvollisuus antaa mulkkua ja opettaa nuorempaa. Joskus keskustelut ovat taas ihan rakentavia, mutta taas hiljattain tuli vastaan tuollainen edellä mainittu tapaus. Kun mainitsin että peppuseksiä on harrastettu niin sieltä tuli heti että 'kyllä minä sinunkaltaiset pepunantajapojat tiedän, nautitte kun saatte munaa peppuun, multa saat!'. Ja sen perään lisää ala-arvoisia vonkausjuttuja kyseisen teeman ympäriltä. Ja sitten kun ei ilmaissut mielenkiintoa hänen seksitaitoihinsa, niin tulee heti asiattomia solvauksia tyyliin nuoret ruikkii heti kun kahdesti vaan vetää mulkusta ja että kaikki nuoret vaan puhuu mutta jänistää kun tilanne tulee. Itsellä on kyllä juurikin päinvastaisia kokemuksia. Itsellä juuri ne vanhemmat isketettävät ovat jänistäneet, vaikka itse olisi ollut valmiina ja pari päivää säästellyt. Mutta ehkä olen marginaalinen poikkeus.

Onko ajatuksia, parempaa tietoa tai mututuntumaa, miksi homoyhteisössä yritetään väen vängällä luoda eroa sukupolvien välille. Ja etenkin, miksi se tehdään niin huonolla maulla.
  • 2 / 7
  • Public eye
  • 6.1.2009 12:00
Vastaus tuossa ensimmäisessä kappaleessa esitettyyn kysymykseen taitaa löytyä aika kirkkaana sen jälkeisestä tekstistä...

Ja kuilu ei niinkään liene ikäluokkien välinen, vaan erilaisen maailmankuvan omaavien ihmisten välinen. Tosin tuo maailmankuva vaikuttaa edellä olevassa tekstissä hyvin yhtenevältä sekä "hyvännäköisten poikien" että "iän ikuisten likaisien setien" ajatusmaailmassa. Elämä vain sattuu olemaan eri vaiheessa.
  • 3 / 7
  • nameles
  • 6.1.2009 14:54
Kirjoitin tietoisesti vähän provosoiden.

Ja minusta vastaus ei ilmene, vaan lähinnä puen sanoiksi miten asennevammoja ilmenee. Varmasti vastaavasti nuorempien osalta koetaan tulevan samanlaista asennevamma vanhempaa polvea kohtaan, ja jos joku osaa yleistää millaisia yleistyksiä meidän osalta tulee, niin saa toki kertoa. Muuta kuin se et ei lämmetä isien ikäisiin miehiin.

Se et elämä on eri vaiheessa, ei viel oikeuta halventamaan nuorempian elämäkokemusta, vaikka se kuinka puutteellista vielä olisikin. Keskenäinen kunnioitus kuitenkin kuuluu suhteisiin, olipa ne homoja tai mitä vain.
Jos kaikista itseä (huomattavasti tai ehkä vähemmänkin huomattavasti) vanhemmista miespuolisista käyttää (ilkkuvaan tai halventavaan tai mihin vain sävyyn) termiä tai pilkkanimeä 'setä', osoittaa vain omaa hölmöyttään, narsistisuuttaan ja sivistymättömyyttään - ei sen puoleen, on toki olemassa todellisia '''setiäkin''', jotka käyttäytyvät sopimattomasti nuoria miehiä ja muitakin miehiä (tai naisia) kohtaan ... ja myös '''tätejä''' ....

Olen varmaan iältäni ehkä jopa yli sen 'setävaiheenkin' (namelessin asteikolla), mutta - yllätys, yllätys - 'sedät' tavoittelevat sopimattomilla tavoilla/kommenteilla aika usein minuakin niin DTM:ssä ja uima- sun muissa paikoissakin kuin ihan jopa kaupassa (!) yms .... ja samanlaista sopimatonta käytöstä ja '''häirintää''' tulee myös itseäni paljon nuoremmilta, jopa tyypeiltä, jotka ovat hädin tuskin täysi-ikäisiäkään - jotkut eivät millään voi käsittää, ettei ole halukas seksi- tai muuhun touhuun heidän kanssaan - ja tämän ikäistäkin saatetaan yrittää kähmiä 'sieltä' .... eikä ihan harvoinkaan .... ja rahallakin on yritetty saada seksiin (yrittäjinä joskus puolta nuoremmat tyypit) ....

Mutta ei siitä kannata ottaa liikaa paineita ....

EDIT (selvennyksen vuoksi): 'tämän ikäistäkin' tarkoittaa yllä samaa kuin 'minun ikäistänikin'
  • 5 / 7
  • nameles
  • 6.1.2009 15:41
Huomaan juuri nyt kyllä oman hölmöyteni, ja kuinka huonon kirjoitusasun takia syntyy selkeä vastakkainasettelu. Pahoittelen tästä.

Enkä missään tapauksessa tahtonut yleistää, että kaikki vanhemmat miehet on 'setiä', vaan yritän spesifioida vain sitä pientä ryhmää joka käytöksellään maineensa luo. Mainitsin nämät nätit pojat, koska heiltä eniten kuulee tuntemuksia moisista ihmisistä. En yhtään epäile, että samat naamat vonkaisivat muitakin kaksilahkeisia, tai ihan ketä vain.

Toistan, kirjoitin provosoivasti, koska olin tuohtunut päivällä tapahtuneesta pitkästä keskustelusta, jossa esiintyi mainitsemani asenteet.
  • 6 / 7
  • kesäpoika
  • 10.1.2009 22:14
Tuskin yksikään aikuinen mies kokee olevansa likainen setä, joka vaanii nuoria poikia. Ne on vain ihmisiä, jotka tuntee viehtymystä ihmisiin joita eivät voi saada ja jotka ehkä suhtautuu pilkallisesti ja inhoten siihen, että niistä edes kiinnostuu.
  • 7 / 7
  • Heppuli
  • 11.1.2009 3:34
Kesäpoika on palannut! Ihanaa! Kiitos paluusta ja kaikkea hyvää sulle!

-------------------------------------------------------
Itse keskustelun aiheesta:

Joskus näyttää olevan niinkin, että on joukko ihmisiä, joiden on 'pakko' esiintyä 'haluttuina' (ja samalla jotenkin erityisen 'kauniina ja ihanina') ja ylläpitää tällaista yli-ihmisluuloa itsessään tai ainakin esittää sitä muille - sillä tavoin saa kai narsistista itsetunnon kohotusta (tai ainakin se on tavoitteena). Ja kun vielä esittää, että joutuu (kauneutensa takia) ahdistelluksi, niin sen parempi .... tällaiset tyypit tunnistaa jo yli-'pyntätystä' ulkonäöstäkin - 'huolettoman näköistä' ulkoista olemusta on huolellisesti ehkä päiväkaupalla laitettu 'iskukuntoon' ja hiussuortuvaa aseteltu huolettomaan asentoon jo aamusta asti - jotta ne 'likaiset sedät' kiinnostuisivat - ja heitä näkee aika usein esim. DTM:ssä - ja yrittää välttää, minkä pystyy .... eli joskus se nuori osapuoli yrittää kaikkensa saadakseen itseään vanhemman kiinnostumaan - ja voidakseen sitten näytellä halutonta ...... ja ah mikä pettymys, jos '''sedät''' eivät kiinnostukaan (eli '''ahdistele''') ....

Tuo oli ehkä himpan kärjistettyä, mutta ei tuulesta temmattua ...... kaikki 'pyntätyt' eivät toki käyttäydy tyhmästi .... ei kai suurin osakaan .....

Sitten on varmaan niitäkin, jotka luulevat jokaista itseään enemmän kuin kolme vuotta vanhempaa miestä joksikin 'likaiseksi sedäksi' (onkohan se lika 'fyysistä' vai henkistä laatua, vai sekä että?) ja oikeasti panikoivat, jos joku vaikka avaa suunsa ja ihan ystävällisesti ja ilman taka-ajatuksia (tai taka-ajatuksin) sanoo pari ihan 'puhdasta' ja neutraalia sanaa .... mitä pelännevätkään? Sitäkö, että kaverit näkevät, vai omaa vanhenemistaan vai omia halujaan vai oman isänsä/setänsä/jne. hahmoa vaiko mitä ....?

Ja sitten on niitä '''setiäkin''', jotka yritävät iskeä itselleen seuraa tai vain tykkäävät jutulla komeiden (ja vähemmän komeidenkin!) nuorten miesten kanssa - ja suurin osa näistä taitaa olla kuitenkin ihan normaaleita ihmisiä eikä mitään 'likaisia' .... ja ikäkin saattaa olla esim. 30-35 v. - 'setiä' kuiteskin ..... Aika vähänhän esim. DTM:ssä tätä vanhempia tyyppejä onkaan (eikä kovin paljon tämän ikäisiäkään?) .... mutta jotkut ilmeisesti onnistuvat jollakin ihmeen tavalla löytämään niitä 'setiä' pilvin pimein ..... voisi melkein sanoa, että sitä löytää, mitä oikein etsii (ja haluaa) ......

Ja sitten on niitä nuoria tyyppejä 18:sta ylöspäin, ja ravintoloiden ulkopuolella tätä nuorempiakin, jotka varta vasten hakevat (= yrittävät saada) itseään vanhempaa seuraa - jopa huomattavasti vanhempaa .... tai vain esim. hyväkroppaista ja hyvinvarustettua miesseuraa iän ollessa sivuseikka ...... Heillä ei vain aina taida olla riittävästi niitä itseään vanhempia iskukohteita esim. DTM:ssä - itse olen joutunut monet kerrat tällaisten poitsujen '''ahdistelemaksi''' (joskus jopa varsin häiritsevällä tavalla) ja joutunut jopa 'repimään' itseni irti heidän yrityksistään pitää kiinni ja kähmiä tai 'napata haltuunsa' (kotiinsa asti vietäväksi). Mukana saattaa olla lisänä nuoren osapuolen humalatila ja käytös voi olla aikamoista ....

Ja sitten on niitä nuorempia tyyppejä, jotka tulevat iskuyrityksin ja kysäisevät siinä sivussa sitten, että paljonkos olet tottunut maksamaan ..... ja järkytys on suuri, kun ilmoitan, että en ole ikinä tarvinnnut maksaa, että saisin seksiä, enkä aio nytkään seksiä ostaa enkä jatkossakaan .... yksi tällainen yrittäjä yritti sitten myöhemmin aikojen päästä törmättyämme iskeä minusta seuraa (ja ilmeisesti myös seksiseuraa) ihan 'maksuttomasti' - eikä saanut silläkään kertaa ... ah pettymystä ....

Ja on tullut vastaan itseäni puolta nuorempia (ja muitakin ikäluokkia edustavia), jotka ovat yrittäneet ostaa seksiä rahalla. Kaksi parikymppistä hermostui aikanaan kieltäytymisestäni niin paljon, että toinen ilmoitti, että 'jos et suostu vapaaehtoisesti, niin me lyödään sulta hampaat sisään' .... meikäläiselle tuli hieman kiire ....

Ja toki on myös varsin 'irstaita' miehiä (30- aina eläkeikää lähestyviin asti), jotka saattavat käyttäytyä tungettelevasti - mutta näistäkin varmaan suurin osa jatkaa yrittämistään vain, jos saa jatkamista kannustavaa palautetta. He saattavat kyllä jahdata samalla tavalla myös vanhempia miehiä, jopa itseään vanhempia (kokemusta on). Tällainen saattaa joskus olla kiusallistakin, mutta enimmäkseen he ovat kuitenkin ihan mukavia ihmisiä - ja ymmärtävät, kun selvästi ilmoittaa, ettei ole käytettävissä partnerina .....

Ja olipa kerran DTM:ssä yksi ihan mukava himpan päälle parikymppinen poitsu, joka ilmoitti minulle, että 'osta mulle siideriä, niin mä pidän sulle seuraa koko illan'. Kieltäydyin moisesta seuran 'ostamisesta' .... hetken juteltuamme kävikin niin, että poitsusta tulikin se innokas ja seksiä vänkäävä osapuoli .... kaikkea ei tässä voi kertoa, mutta sanottakoon sen verran, että hän loppujen lopuksi unohti pöytään sen siiderilasinsa, joka hänellä ennestään oli kesken, ja unohti kokonaan, että oli halunnut siideriä - kun ihan muut asiat alkoivat kiinnostaa ....