Paluumuutto mielessä

  • 1 / 2
  • ulkkis
  • 4.12.2008 1:57
Olemme miehen kanssa asuneet pois Suomesta yli 7 vuotta. Alunperin tarkoituksena oli asua kaksi vuotta pois Suomesta ja muuttaa sen jälkeen takaisin, mutta olemme viihtyneet täällä hyvin ja vuodet ovat vierähtäneet ohi vauhdilla. Olemme päässeet käymään Suomessa suht säännöllisesti ja vieraita on käynyt täällä.

Paluumuutto Suomeen käy mielessä aina silloin tällöin. Tosin taloudellinen tilanne maailmalla on sellainen juuri nyt, että niin kauan kun olemme molemmat työllistettyjä täällä, ei taida olla viisasta harkita muuttoa.

Muuton suhteen on mietityttänyt mahdollinen kulttuurishokki ja olisi mukavaa tietää onko muilla homo- tai lesbopareilla kokemuksia paluumuutosta Suomeen? Muutto suuresta monikulttuurisesta kaupungista ja maasta missä homoilla on hyvät oikeudet (avioliitto, adoptiomahdollisuus yms), muutto todennäköisesti muualle kuin pääkaupunkiseudulle ahdistaa hieman. Täällä oikeudet ovat kohdallaan ja vaikka ei ole suunnitelmia adoptoida, on mukava tietää että se on mahdollista.

Kotimaa vetää kuitenkin puoleensa ja olisi mukavaa kuulla muilta miten sopeutuminen on sujunut.
Vastaan vaikka pariskunnan muutosta ei minun kohdalla ollutkaan kyse.

Itse olin Amsterdamissa (tuolla kerralla) liki yhdeksän vuotta. Muutin sieltä Sodankylään 2004. Tuo muutto oli elämäni järkevimpiä tekoja. Ja Sodankylä on varmaankin paras asuinpaikka missä olen koskaan asunut. Nyt olen tosin taas Helsingissä, mutta en olisi kovinkaan yllättynyt jos palaisin Sodankylään jossain vaiheessa.

Suomi oli noina poissaolon vuosina muuttunut aikamoisen paljon. Kuinka iso muutos on 2000-luvulla (siis 7 vuotta tästä taaksepäin) en osaa sanoa. Suomessa on todella paljon hyvää. Joitain ongelmiakin on, mutta esim. takaisin Amsterdamiin en ole kaivannut kertaakaan.