Älykäs ihminen tarvitsee harvemmin uskontoa

Näin väittää Ulsterin yliopiston psykologian emeritusprofessori Richard Lynn. Hänen ajattelustaan on juttu englantilaisessa Telegraph-lehdessä. Luonnollisesti kirjoituksesta on seurannut kiivas väittely.

Hän totesi mm. että englantilaisessa tiedejärjestössä vain 3,3% ilmoitti uskovansa Jumalaan. Samaan aikaan väestöstä keskimäärin 68,5% uskoo Jumalaan.

Amerikkalainen yhteiskunta on uskonnon läpitunkema. Yhdeksänkymmentäluvulla amerikkalaisen tiedejärjestön American National Academy of Sciences jäsenistä kyselyssä vain 7 prosenttia kertoi uskovansa Jumalaan.

Alakoulussa oppilaista lähes kaikki uskovat Jumalaan, mutta aikuistuttuaan ja älykkyyden lisääntyessä monet kyseenalaistavat tällaiset uskomukset.

http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/2111174/Intelligent-people-'less-likely-to-believe-in-God'.html
Joku vuosi sitten tuli tvstä tiedeohjelma, jossa todettiin, että noin 3/4 ihmisistä tuskin koskaan kykenee kokemaan mitään uskonnollisia tuntemuksia. Tietty jumalaan tai jumaliin voi silti uskoa kokematta varsinaista herätystä.

Itse uskon, et on jotain "korkeampia" voimia. Oli sit useita tai yksi jumala. Sillä kenen jumala on oikea ei ainakaan itselleni ole mitään merkitystä. Mut jokainen tulkoon autuaaksi uskossaan. Mulle on ollut aina turha tyrkyttää tai todistaa jotain. Aina on ollut jotain, joka uskonnoissa omasta näkökulmasta pielessä. Mut että maailma on luotu tyhjästä on vakuuttavaa. Siihen on helppo uskoa.
  • 3 / 15
  • Dragon-85
  • 12.6.2008 18:19
Vähän off-topic, mutta voiko älykkyys lisääntyä iän myötä? Tieto ja viisaus tietysti voivat.
Sopivilla interventioilla voidaan nuorten ajatteluntaitoja kehittää kohtuullisen paljon (Hautamäki J. & Kuusela J.). Se voidaanko katsoa älykkyyden kehittyneen, kun harjoittelee riittävästi on sitten jo veteen piirretty viiva. Viisaus ja taito ratkaista ongelmia ja kehittää omaa ongelmanratkaisukykyä on jo toinen juttu. Sosiaalisestakin älystä puhutaan, vaikka kyseessä on oppiminen. Minusta älykkyys ja viisaus pitäisi erottaa toisistaan, vaikka ne usein kyllä sotketaan ja ne sotkeutuvat alan ihmisiltäkin. Tietokoneen prosessorin tehoa, väyläleveyksiä, välimuistia jne voisi verrata älykkyyteen eli kuinka monta flopsia kykenee sekunnissa suorittamaan. Sama pätee mielestäni älykkyyteen. Vaikea sanoa milloin ihminen ajattelee niin, että tietää ajattelevansa, kun ratkoo ongelmia. Nopea vain ratkoo ja saa hyviä äo pisteitä ilman että välttämättä mietti prosesseja. Se ratkaisu vain tulee. Hitaampi ehkä jopa tiedostaa ajattelevansa. Loppujen lopuksi jos äo on 90 tai yli ihminen pärjää loistavasti elämässä, jos vain on motivaatio kohdallaan. Korkeamman äon ihmiset muuten kärsivät keskimäärin enemmän mielenterveysongelmista kuin matalamman äon omaavat. Jos äo on jotain 120-130 paikkeilla pärjää kuulemma loistavasti melkein kaikkien kanssa jos vain on muuten sosiaalisesti lahjakas.
  • 6 / 15
  • Pora-liike
  • 12.6.2008 21:06
Riippuu kait Jumalan määritelmästä. Kristinuskon Jumalaan on hyvin vaikea uskoa, jonkinlaiseen panteistiseen kaiken pyhyyteen ja tarkoituksellisuuteen taas helppo.
Kukaan ei ainakaan kiistä sitä, etteikö vähimmin älykkään ole kaikkein helpointa uskoa jumaliin ja muuhun houkuttelevaan. Itse olen jossain elämäni vaiheessa ollut suorastaan kateellinen noille "lapsenuskoisille", jotka eivät tunnu kyseenalaistavan mitään uskon(ton)sa osaa. He vaikuttavat onnellisilta.

Oma älykkyyteni lienee hiukan laskenut masikseni myötä, mutta yleisesti se on varmaan pysynyt raiteillaan silloin kun olin uskis, ja myös silloin, kun olin ateisti. Nykyään en rehellisyyden nimissä voi olla kumpaakaan noista. Poriksen edellinen kommenti antaa suuntaa minunkin ajatusmaailmalleni.

Ja muuten: se ihminen, joka on satuttanut itseäni (sekä monia muita) kaikkein eniten ikinä, on hyvin "älykäs". Se, joka on auttanut minua (ja muutamia muita) uskomattoman paljon, on "ylempää keskitasoa". Samoissa sarakkeissa roikun itsekin, ja meidän kolmen perusteella sanoisin, ettei se äly tosiaankaan ole kaikki! Elämän monimutkaisuus* kun määrää kovin paljon, hyvässä ja pahassa.


*) Kasvatus. Kokemukset. Kohtalo -
  • 8 / 15
  • Juksteri
  • 12.6.2008 22:08
Mini-Mii kirjoitti: "Korkeamman äon ihmiset muuten kärsivät keskimäärin enemmän mielenterveysongelmista kuin matalamman äon omaavat."

Jaa, en ole kuullutkaan. Mihin lähteeseen tämä tieto perustuu?
Epäilys ei ole puhdasta, autuaallista uskoa.

Kyse ei kuitenkaan ole uskonnon ja älykkyyden välisestä yhteydestä, vaan näennäisesti uskonnon ja tieteen. Tiedemies harvemmin ajattelee tarvitsevansa uskontoa eikä myöskään huomaa omaa uskontoaan.
Mua huvitti taas kerran tuo kuvitelma koulutuksen ja älyn yhteydestä. Tieteellisyys voi olla omanlaisensa, rajattu maailmankatsomus, ja onpa ihme, että niitä on tiedeyhteisössä enemmän kuin muualla. :D Mutta missä kohdassa tässä se älykkyys mitattiin, millaisilla keinoin ja mitkä älyn osa-alueet?

Melko epätieteellistä.
Älykäs henkilö varmasti tavanomaista tallaajaa helpommin saa diagnoosin. Kaikki keskiarvosta poikkeava kun on yleensä luokiteltu jonkin tason mielenterveysdiagnoosilla.
Niinpä esimerkiksi transvestismi on luokiteltu mielenterveysongelmaksi, mutta transfobia ei. Transvestiitit ovat keskimääräistä älykkäämpiä, niiden vihaajat eivät ole.

Korkea äly + herkkä mieli on kuin lentokoneen suihkuturbiini joka on hitsattu auton runkoon.
No jaa, eikös se useammin ole niin että uskonto tarvitsee ihmisiä enemmän kun ihmiset uskontoa? ^_^
Taitaa nyt otsikon väite tulleen perustelluksi. Kuulin mielestäni hassun jutun USA:sta, että uskikset olisivat käyneet bensa-asemalla rukoilemassa Jumalalta halvempaa bensaa. Luulin juttua vitsiksi. On varmistunut, että niin on oikeasti tapahtunut. Helluntailaiset ovat nyt Suomessa pohtimassa aivan samaa asiaa.

Tässä tekevät uskikset nyt rajua pilaa omasta uskonnostaan. Haiskahtaa hieman samalta kuin mentäisiin Suomen Pankin portaille rukoilemaan Jumalalta lisää rahaa. Siitähän tuossakin on lopulta kysymys.

Meikäläiset ääriuskikset ovat ehtineet jo osallistua lainsäädäntötyöhön Jumalan kautta, polvirukoillessaan eduskuntatalon portailla parisuhdelakiäänestyksen aikaan. Näemmeköhän saman ilmiön perheen sisäisestä adoptiosta äänestettäessä.
FST5:llä tulee aika ajoin ohjelma "Jesus Camp". Vaikka olen paatunut ex-uskis eli siis nähnyt suunnilleen kaikenlaista, silti se lyö kasvoille absurdina. Uskikset rukoilevat kokoussalinsa penkkien, powerpoint-esityksen ja sähköjen toimimisen puolesta. Yksi rukoilee, että keilapallo kaataisi monta keilaa. Minusta myös kielilläpuhuminen on melko villiä.

Pelolla ja ahdistuksella saadaan herkät ja minäkuvaltaan rikkinäiset ihmiset alttiiksi suggestiolle.