Uusperheessä naisen kanssa

  • 1 / 4
  • kokonainen
  • 16.4.2008 12:18
Olen viime aikoina seurannut keskusteluja eri palstoilla liittyen uusperheisiin, mutta en ole törmännyt lainkaan keskusteluihin, jossa uusperheen aikuisina ovat samaa sukupuolta olevat. Uusperhekeskustelut painottuvat heterosuhteisiin ja niissä ilmeneviin ongelmiin tms. kokemuksiin. Samaa sukupuolta olevien keskustelu sateenkaariperheistä keskittyy puolestaan pitkälti keskusteluun hedelmöityshoidoista tms. yhteisen lapsen hankkimiseen liittyviin aiheisiin.


Haluaisin kuulla kommentteja ja kokemuksia samaa sukupuolta olevien uusperheellisten elämästä. Erityisesti toisen aikuisen kokemuksista, ajatuksista ja tunteista uusperheessä.


Itse elän parisuhteessa naisen kanssa, jolla on lapsia aikaisemmasta suhteesta (heterosuhteesta). Asumme tällä hetkellä kumpikin omassa osoitteessamme, mutta toiveena olisi jossakin vaiheessa muutto saman katon alle. Analyyttisenä ihmisenä tarkastelen tuntemuksiani "suurennuslasilla" ja olen huomannut pohtivani paljon paikkaani tässä kokonaisuudessa. Olen pohtinut paljon rooliani ja vastuutani sekä muodostuvaa suhdetta rakkaaseeni sekä hänen lapsiinsa. Ajoittain koen olevani ulkopuolinen, ylimääräinen osa kokonaisuutta ja tämä aiheuttaa minussa voimakkaita vaikeasti käsiteltäviä tuntemuksia. Mietin myös miten voin tukea äidin ja lasten välistä suhdetta siten, että kokisin itsekin olevani osa kokonaisuutta. Tässä joitakin mietteitä. Oikein mielelläni kävisin aiheesta enemmänkin keskustelua.
  • 2 / 4
  • reiska011
  • 21.4.2008 22:51
Minä elin myös parisuhteessa naisen kanssa jolla oli lapsia edellisestä suhteesta(heterosuhe). Minä olin aina lapsille "kaveri", mutta kuitenki luotto aikuinen jolle voivat puhua kaikista asioistaan. Ja vieläkin vaikka erottiin vuosi sitten niin lapset soittelee ja laittee mailia, ovat mesessä ja käyvät minun luona ja kertovat minulle asioistaan. Meillä ei koskaa ollu ongelmia sen suhteen etten ois saanu komentaa lapsia kuin omiani. Eli meillä ainakin onnistu tosi hyvin.
  • 3 / 4
  • Kake
  • 24.6.2008 17:47
Kokonaisen kaipaamaa keskustelua käydään jonkin verran Setafoorumin rainbow alueella. Siis osoitteessahttp://www.keskustelu.seta.fi Foorumille pitää rekisteröityä ja sen jälkeen linkistä groups pyytää päästä liittymään raibow ryhmään.
  • 4 / 4
  • kokonainen
  • 6.7.2008 16:01
Jonkin verran aihetta sivuavaa keskustelua on tosiaan joskus käyty Setan keskustelupalstalla. On kuitenkin vaikea löytää sopivaa foorumia tämän tyyppiseen keskusteluun. Olen etsiskellyt myös yleisesti uusperheitä koskevia keskusteluja, mutta ne eivät kuitenkaan aivan vastaa tähän "huutoon" ja usein keskustelut pyörivät siinä, miten lapset sopeutuvat ja suhtautuvat uuteen perheenjäseneen. Itse kaipaan tällä hetkellä enemmänkin keskustelua sen uuden aikuisen näkökulmasta. Minut on otettu todella hyvin vastaan, myös lasten taholta ja olen siitä kovasti iloinen. Yksinkertaista tämä oman paikan löytäminen ei kuitenkaan ole, varsinkaan ihmiselle, joka ei ole tottunut elämään lasten kanssa. Mutta kai sekin on opeteltavissa oleva asia.

Olisi mukava kuulla muiden perheellisten kokemuksia ja sopeutumistarinoita.