Paras kohteliaisuus
Mikä on paras kohteliaisuus, joka Sinulle on koskaan sanottu? :)
Muutama ihminen on sanonut, että minulla on terävä pää. Se lienee paras kohteliaisuus, jos se nyt on edes suurin piirtein totta. Itse epäilen ajoittain vahvastikin moista, vaikka hahmotan toki asioita yleensä nopeasti. Ulkoisista avuista (ja joskus katsojan mausta riippuen myös niiden puutteista) olen kuullut niin sekalaisen kokoelman kommentteja, että en jaksa rankata niitä enää mitenkään. Pään sisältöön kohdistuvat kohteliaisuudet jäävät paremmin mieleen.
Puolisolta: " Olet kaikki mitä tarvitsen.."
Lapset: "iskä on ihan hassu".
Kiva aihe :). Ulkonäköön liittyvä kohteliaisuus, jota yli kymmenen vuoden jälkeen yhä muistelen erityisellä lämmöllä oli, että näytän Claudia Schifferiltä. Kohteliaisuudesta teki erityisen ihanan se, että olin silloin epävarma ja ulkonäköönsä tyytymätön teinityttö ja Claudia Schiffer oli minusta maailman kauneimpia naisia.
No en minä oikeasti ihan Claudia Schifferiltä näytä, todellakaan, mutta jotain samoja kasvonpiirteitä meissä kyllä on.
Mieleenjäävin luonteeseen liittyvä kohteliaisuus oli tämäntapainen tekstiviesti: "Sinä olet herttaisimpia ihmisiä, ketä olen ikinä tuntenut." Erityisen ihanan tästä teki se, että viestin lähetti ihminen, johon olin silloin korviani myöten ihastunut :). Lisäksi heräsin tähän viestiin, oli kyllä harvinaisen mukava herätys.
Paras?
Itseäni miellytti eniten se, kun sanottiin: "kirurgi on tehnyt työnsä hyvin" kun kärsimykseni kirurgin jäljiltä "muodostuivat legendaksi itse helvetissäkin".
Tykkään kuitenkin yhtä lailla siitä, että minusta sanottiin, että minusta elämä on tehnyt nöyrän.
Parhaasta en tiedä, mutta ainakin äsken saamani palaute nyki hieman suupieliä ylöspäin.
Tuttavani (nainen) kaipasi apua eräässä tietokoneen käyttöön liittyvässä asiassa. Hän kysyi ensin miespuoliselta tutultaan. Logiikkana oli se, että miehet tuntevat tietotekniset asiat ja naiset eivät. Hänellä on yleensäkin hyvin tiukat käsitykset siitä, mitkä asiat kuuluvat minkäkin sukupuolen alueelle ja millaisia miehet ja naiset ovat (täysin erilaisia tyyliin miehet Marsista ja naiset Venuksesta). Hänen miestuttavansa on fysiikan alalla työskentelevä tapaus, mikä kai toi mukaan lisää arvonantoa. Tuttavani koki kuitenkin karvaan pettymyksen, kun selvisi, ettei kyseisellä fyysikolla ollut hajuakaan siitä, miten ongelman voisi ratkaista. Nainen tuli kysymään asiaa seuraavaksi minulta ja yllättyi vielä lisää siitä, että pulma ratkesi puolessa minuutissa, vaikka ennakko-oletusten valossa minun ei olisi kuulunut tietää sitä, mitä se mieskään ei tiennyt. Näin siis, vaikka en edes ole mikään atk-guru.
Tuttavani sai demonstraation siitä, että yksilöiden väliset erot voivat olla ratkaisevampia kuin sukupuolten väliset (yleistetyt) erot. Joku tietää jotain sellaista, mitä joku toinen ei, eikä sukupuolella ole välttämättä sen asian kanssa mitään tekemistä. Ainakin häneltä kuultuna tämä asia on käsitettävissä kohteliaisuudeksi.
Olin viinakaupassa, kysyi onko sinulla ID. Oletko 23 jo? !!! Mina olen 60. On kai nama ihon kiristykset toimineet,, just kidding.
Hahhahhaa, tyyliin Liz Taylor.
Beggy Lee oli paras. Hanen suunsa aukesi vain vahan.
Hmm.. Jaa-a, en ihan varma ole siitä että mikä on paras kohteliaisuus minkä olen elämäni aikana saanut. Mutta lähiaikoina minulle sanoi eräs henkilö "Miksi pidät hiuksia kasvojen edessä kun komeat kasvosi peittyvät". Hiukset kasvaneet hieman liian pitkiksi. Mutta tuo sai hymyilemään.
Ystäväni sanoi kerran minulle kuunneltuaan jälleen kerran inspiraatiopurkaustani ja suuria suunnitelmiani, että olen ihan romantismin aikainen kirjailija; sitä juttua vain pukkaa. Taisi termi olla peräti kirjailijataiteilija...
Olimme juuri äidinkielen tunnila saaneet kuulla, että realismin tullessa kirjoihin se myös teki kirjailijoista työtätekeviä ihmisiä, jotka yrittivät elää tuotoksillaan ja keksiä jotain mikä myös menisi myyden, kun taas sitä ennen romantismin ollessa valloillaan oletettiin inspiraation vain lykkäävän juttua käsittelijänsä syliin... :)
Ehdottomasti paras kohteliaisuus on ollut naiselta jonka olen tuntenut jo monta vuotta se kun hän kuiskasi korvaani nähneensä unta meistä. Olin myyty.
Minulle sanottiin kerran että silmäni näyttävät kauniilta. Sanoja tosin oli retinopatiatutkimusta tekevä silmälääkäri :)
Yleisesti ottaen parhaita kohteliaisuuksia ovat olleet ne, kun joku on keksinyt joskus jotain muutakin positiivista sanottavaa kuin "olet älykäs".