Mitä haluat ruumiillesi tehtävän kuoltuasi?

• 1 / 34
  • JohnnyFinland
  • 19.12.2007 18:46
Vaeltaja2006 kertoi toisaalla kuinka Herbert Tobiaksen hautapaikka Hampurissa "pelastettiin" [1]. Tämä sai minut pohtimaan hautoja ja hautaamista.

Minä toivon, että kuoltuani ruumiini poltetaan ja tuhka sirotellaan mereen. En halua jättää jälkeen jääville velvollisuutta hoitaa hautapaikkaa tai säilyttää hautaa. Ajatus fyysisen hautapaikkani säilyttämisestä saatikka sen "pelastamisesta" on itselleni vieras.

Jos läheiseni haluavat muistella minua jossakin tietyssä fyysisessä paikassa, haluaisin heidän menevän johonkin sellaiseen paikkaan, josta heillä on minuun liittyviä muistoja tai joka oli itselleni rakas. Hautausmaa olisi viimeinen paikka, jonne heidän haluaisin menevän!

Mitä sinä haluat ruumiillesi tehtävän kuoltuasi?

[1] http://ranneliike.net/keskustelu.php?act=rthrd&grpid=41&thrdid=5742
Aivan sama, mitä ruumiilleni tehdään sen jälkeen, kun olen kuollut. Kuolleen maallisen majani loppusijoitus- tai tuhoamispäätökset eivät varsinaisesti kosketa enää minua.

Jos sattuisin kuolemaan ennen vanhempiani, tiedän että ainakaan polttohautausta ei olisi luvassa. He kammoavat sitä ajatusta, että ruumis poltetaan. Kammoavat he tosin sitäkin, että minulla on elintestamentti (muuta testamenttia ei sitten olekaan, koska näin persaukisella ihmisellä ei ole oikeastaan mitään testamentattavaa). Itse ihmettelen, mitä karmeaa siinä muka on.
  • 3 / 34
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 19.12.2007 22:42
Olen pohtinut sitä, että kuinka minulla olisi mikään oikeus varata kuoltuani maapala 25 vuodeksi pois elävien käytöstä. Pidän sellaista lähinnä itsekkäänä ajatuksena.
  • 4 / 34
  • vaeltaja2006
  • 19.12.2007 22:44
Olen merkinnyt testamenttiini hautaukseen liittyviä toivomuksia, ja ne noudattelevat täsmälleen samoja ajatuksia joita JohnnyFinland esitti yllä.
Polttaminen olisi hyvä, mutta vie ihan hemmetisti energiaa. Sama se kai on mitä tehdään. Kuollut olen kuitenkin...
  • 6 / 34
  • SaintJudy
  • 20.12.2007 1:42
Lempiaihe!

Tällä hetkellä visio tuhkieni kierrätyksestä kymmenen gramman pusseissa diilerin taholta.
Mutta Quentin Crispin heitto mustasta jätesäkistä ja lähimmästä roskiksesta on hyvä kanssa.
Ihan sama, ei minun ongelma; ongelmajätettä kuiteski. Parempi keskittyä elämiseen.
  • 7 / 34
  • JohnnyFinland
  • 20.12.2007 2:18
mopsi22 kirjoitti: "Polttaminen olisi hyvä, mutta vie ihan hemmetisti energiaa."

Malmin hautausmaan uudessa krematoriossa tuhkataan keskimäärin kuusi ruumista päivässä. Tuhkaamiseen kuluu keskimäärin 40 litraa kevytöljyä päivässä. Päivän ensimmäistä tuhkausta lukuun ottamatta polttoprosessi on energiaylijäämäinen, toisin sanoen prosessi tuottaa enemmän energiaa kuin kuluttaa. [1]

Valitettavasti syntynyttä lämpöenergiaa ei taideta hyötykäyttää.

[1] http://www.hel2.fi/ymk/lautakunta/2006/EL_2006_html/EL_7_06.html#RI017
  • 8 / 34
  • Geschwitz
  • 20.12.2007 8:02
No mutta, lämpöhän pitäisi ehdottomasti kaupata ulos. Eiköhän tuolla muutaman ok-talon lämmittäisi...

G
Haluan, että raatoni raahataan Suomenlahden luodolle missä sen voivat syödä merikotkat ja varislinnut.

Minusta on paljon hienompaa, että tomumajani muuttuu merikotkaksi, varikseksi, harakaksi, korpiksi, närheksi, lokiksi kuin että se muuttuu madoksi tai siiraksi.
Polttamisen haluan. Tuhkasta, mieluiten haluaisin niin että se haudattaisiin jonnekin metsään sen kummemmin merkitsemättömään kuoppaan, mutta se ei käsittääkseni ole laillista, joten joutunen vaatimaan testamentissani tuhkan sirottelua mereen.
Haluan, etta tuhkastani puristetaan timantti, joka sitten huutokaupataan Sothebylla. :-)
Tämä timanttiasia kyllä jotenkin houkuttaisi. Mutta sitä en vielä tiedä, minne halajaisin sen laitettavan.
Pitaisi varmaan pyytaa kansanvalista homomafiaa tai -salaliittoa ujuttamaan se timantti paavin sormukseen! Tai sitten ma tahtoisin sen paatyvan Madonnan tai Kylien koruun tai Beckhamin timanttihampaaseen....aah.
Elintestamentti on tehty, joten jos on tilanteessa jossa on esim. aivokuollut ni ei ku piuhat irti vain ja sisäkalut (mitkä kelpaavat) uusiokäyttöön. Lisäksi itse tein hoitotestamentin, eli jos nähdään, että ei ole toiveita niin lopetetaan hoidot jotka vain pitkittäisivät omaa ja lähimmäisten kärsimystä. Lisäksi toiveena tietysti on että polttohaudattaisiin ja tuhkat vain mereen :P
  • 16 / 34
  • tyttötuollainen
  • 27.12.2007 16:25
Olen ajatellut tätä paljonkin. Tahdot lentää tuhkana tuuleen. Ja kuolla tietäen, etten olisi silloinkaan yksin. Enkä mä tahdo jättää ketään yksin. En sitä, jota rakastan.
Muuten tuo tuhkaus ja tuuleen tai mereen sirottelu houkuttaisi ideana, mutta suomen lakihan ei sitä salli. Tuhkia ei luovuteta omaisille ennen kuin sijoituspaikka on ilmoitettu, ja kaikki tuhkat pitää sijoittaa yhteen paikkaan, eli niitä ei minun käsittääkseni saa edes ottaa pois uurnasta tai millään muulla tavoin jakaa...

Tuo timangihomma kiinnostaa tavallaan minuakin. Olisi kiva päästä krunnunjalokiveksi, heh.

Tosin minun mielestäni sillä ei loppujen lopuksi ole mitään väliä mitä siinä vaiheessa ruumiilleni tapahtuu. Enhän minä siitä enää mitään ymmärrä.
Tuhkan sirottelu mereen (tai uurnan upottaminen) on mahdollista, joskin säänneltyä ja luvanvaraista. Esimerkiksi Helsingissä sen voi tehdä tarkkaan rajatulla merialueella Harmajan majakan lähellä, ja Espoossa Karhusaaren eteläpuolella. Krematorioon on ennen tuhkan vastaanottamista ilmoitettava, mihin tuhka tullaan sijoittamaan, ja tämä tieto kirjataan rekisteriin. Krematoriosta varmaan omaiset saavat lähempää tietoa siitä, miten toimia lakia noudattaen.

Hautaustoimilaissa on myös yleinen määräys, jonka mukaan vainajan ruumiin hautaamisessa ja tuhkaamisessa sekä tuhkan käsittelyssä tulee kunnioittaa vainajan katsomusta ja toivomuksia.

Koko laki osoitteessa http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030457
AP:n uutisessa kerrotaan taiteilija Patricia Renickin (Ohio) pitkäaikaisen kumppanin päättäneen kumppaninsa kuoleman jälkeen, että tämän tuhka levitetään joka puolelle maailmaa, Yhdysvalloista jopa vuorelle Tiibetissä.

Taiteilijan ystävät saivat kirjekuoren, joissa jokaisessa oli tämän tuhkaa ja toivomuksena levittää se kaikkialle maailmaan. Elämänkumppani sai tällaisen idean keskusteltuaan kahdestaan kuolemaan liittyvistä traditioista.

Teema-kanavan dokumentti "Callas assoluta" kertoi toisenlaisen tarinan vuonna 1977 kuolleen Maria Callasin lopun vaiheista. Tuhkauurna varastettiin. Se löytyi myöhemmin hautausmaan etäisestä kolkasta. Ei ollut varmaa, sisälsikö uurna todella Callasin tuhkan. Kun uurnan sisältö lopulta levitettiin laivasta mereen, tuulenpuuska kuljetti tuhkan takaisin surijoiden päälle.
  • 20 / 34
  • JohnnyFinland
  • 30.12.2007 4:19
Public eye: "Krematoriosta varmaan omaiset saavat lähempää tietoa siitä, miten toimia lakia noudattaen."

Tai: millainen tuhkan sijoituspaikka kelpaa krematorion rekisteriin ilmoitettavaksi... ;-)

Aika naurettava tällainen byrokraattinen systeemi. Yhtä hyvin laissa olisi voitu suoraan sanoa millaiset paikat ovat terveydenhuollollisessa mielessä sallittuja tai kiellettyjä.
Minusta pitaa ensin leikella irti kaikki sellaiset palat, jotka edes jollakin tapaa kierratykseen kelpaavat. Sen jalkeen perkeet pitaa polttaa ja tuhkat levitella Koillismaalle suvun metsapalstan jokikukkulalle. Siellapa muutun hiljaksiin mustikanraakileiksi ja suopursuksi.
Tatini ja setani tuhkat kaadettiin yleiseen tuhkahautaan. Nain ei tarvitse maksaa kalliita uurnia joita hautaustoimistot myyvat toista kalliimpia ja fancy. Viela tamakin viimeinen tilaisuus on rahan tekoa heille. By the way, sita tuhkaa ei anneta kovin paljon muutana gramma niikuin naytteeksi. Ihmisesta tulee paljon enemman sita jaljelle. Yes, sama minulle, poltetaan halvimmassa pussissa ja common havitykseen.
Omasta mielestäni hautausmaat ovat oikein tunnelmallisia paikkoja.
Kolme kuollutta isovanhempaani ovat "kätevästi" samalla pienellä hautausmaalla, jossa moikkaan pari kertaa vuodessa kaikki kerralla, viimeksi nyt joulupäivänä.

Kovasti Elossa oleva mummini taas...
Ilmoitti taannoin että tuhkat sitten kotikylän rantaan, Viipurinlahden vesille - tarkalleen ottaen Paskalahdelle (kartoissa yleensä lievempi nimi Kakilahti).
Että semmoinen reissu aikanaan edessä, tulee mennessä ehkä jännittäväkin tulliinjonotus.

- - -

Omasta ruumiistani kiinnostaa kyllä kuoleman jälkeistä paljon enemmän se, mitä sille soisi tehtävän tässä näin kun vielä elän...

Mutta elintestamentti on. Missä te pidätte sitä? Minä en käytä lompakkoa, joten homma on pitkälti sen varassa että läheiset muistavat asian siten kun.
Jahas, Martinilta jälleen oivallinen esimerkki kirkkoslangista.

Tuosta toteamuksesta syntyvä mielikuva on makaaberi. Madot tekevät aikanaan selvää sinunkin maallisesta habituksestasi, ellei tuhkaus ole vaihtoehtona. Madon kakkaläjistä sitten pitäisi jotakin muka ryhtyä ylösnousemaan.

Minusta nämä rakkaat uskovaisemme ovat tulkinneet symbolisen tapahtuman liian maallisella tavalla. Minä ainakin pitäisin parempana mielikuvana jonkin meidän symbolimme (sielun) ylösnousemista. Ruumis on jäänyt madoille ja sinne kuuluu.

Paljon kauniimpi vertaus on sellainen, jossa minuuttamme (sieluamme) verrattiin vesipisaraan, joka aikanaan liittyy takaisin osaksi suurta virtaa tai merta.
Testamentti, living will, Meilla on yksi copy, lakitoimisto missa se on tehty toinen, executor of the will kolmas. Saat antaa muille uskotuille myos. Will, Testamentti TAYTYY lukea ja toimeksitkekemaan ennen hautajaisia. Ja in case living will, taytyy toimia sen mukaan ennen kuin potilas voi olla kuollut. Siina han itse maaraa hoidon/tai ei/jne ennen kuolemaansa.SE ON TARKEAA. Kaikilla ei ole mitaan jattamista kenellekkaan (maybe velkoja) Mutta loppuajan hoito ja sen jalkeen toivomus on siina mustaa valkoisella.
  • 27 / 34
  • JohnnyFinland
  • 31.12.2007 8:31
JuhaniV kirjoitti: "Minusta nämä rakkaat uskovaisemme ovat tulkinneet symbolisen tapahtuman liian maallisella tavalla."

Älä nyt sinäkin osallistu maailmanlaajuiseen tulkitsemiskilpailuun, siinä on jo kylliksi joukkueita ja osanottajia. :)
..äläkä sinä jaksa aina keksiä uusia kiertotapoja pilkata.. Se ei ole kilpailu. Sen kuuluu olla kaikilla eri näköinen.
Vielä mahdollisesti käyttökelpoiset osat luovutukseen, loput vaikka minkin ruuaksi.
Jos tämä ei ole mahdollista, polttohautaus ja tuhkat metsään tai mereen.

t. Kari
Hyötykäytön osalta tietysti olisi tuo 1) käyttökelpoiset osat kierrätykseen ja 2) kierrätyskelvoton materiaali rehuksi.. olisipa sitten ainakin ekologinen loppu;)
Elintenluovutus jos mahdollista muuten vois sit iha polttaa ja tuhkat järveen tai mereen tai jonnekki tärkeälle alueelle. Sitten jos joku hautakivi tarvitaan niin mielellään ei uskovaisten hautausmaalle, koska perus kristittyjen en halua, koska en ole käyttänyt kirkon palveluja enkä edes kuulu kirkkoon.
Jos vereni ei kelpaa luovutettavaksi toiselle ihmiselle elossa ollessani, niin tuskinpa elimiänikään hyväksytään siirrettäväksi kehenkään kuolemani jälkeen... vaikuttaisi ainakin hyvin epäloogiselta.
Olen tehnyt tässä asiassa ratkaisuni jo jonkun aikaa sitten ja kertonut sen omaisillenikin: tuhkaus ja tuhkat omaan metsään jonnekin sammalmättään alle. Viihdyn siellä nyt eläessänikin, olisi ihanaa päästä sinne kuoltuani. Elimet kyllä voisi luovuttaa pois ennen tuhkausta (jos ne kelpaavat) - pitäisi varmaan tehdä elintenluovutustestamentti.

En missään tapauksessa haluaisi maata arkussa hautausmaalla. Edes kuolleena.