Hallituksen vaali
Eräässä nahka- ja fetissiyhdistyksessä valittiin hallitus johtamaan toimintaa. Pöyristynyt jäsen soitti. Hallitukseen tulee sääntöjen mukaan kahdeksan ihmistä. Ehdokkaita oli yhdeksän. Miten selvittäisiin helpoimmin vaalista? Jokainen kirjoittaa lapulle sen nimen, jota ei halua hallitukseen. Lopputulos oli: Vanhin ja kokenein putosi. Tuohtunut jäsen sanoi: Se oli kunnianloukkaus. Ei noin voi vaalia järjestää.
Olen samaa mieltä.
Kunnianloukkauksesta
Erään pohjoismaisen pääkaupungin nahkajärjestössä hallitus valittiin niin, että ikärasismi sai roihuta täysillä. Järjestön lähes vanhin perustajajäsen, joka on maksanut jäsenmaksuina nykyrahassa kymmenien vuosien mittaan lähes 1500 euroa ja monin tavoin edistänyt järjestön toimintaa, äänestettiin ulos hallituksesta. Hallitukseen tuli nuoria, sellaisiakin, joita ei ollut paikalla ja joita kukaan ei kunnolla tuntenut. On anteeksipyynnön aika. Luultavasti hänelle joudutaan anteeksipyyntönä myöntämään järjestön kunniajäsenyys.
Uudet tuntemattomat
Olen itse nähnyt, miten jonkin yhdistyksen toimintaan tulee kovalla tohinalla uusi ihminen. Hän on yliaktiivinen ja haluaa tehdä kaiken: on bufeessa, toimii isäntänä kerhoilloissa, juontaa radiossa, tulee hallitukseen, hoitaa kassaa. Homojärjestöissä innostus loppuu yleensä siinä vaiheessa, kun löytyy kumppani ja vetäydytään takavasempaan. Heistä ei sen koommin kuulla. Toinen, pahempi vaihtoehto on, että kassanhoitaja vie rahat ja seuraavaksi tavataan raastuvassa.
Kirjanpidon tarkoituksena on, että omat ja yhdistyksen rahat eivät mene sekaisin. Rahastonhoitajan virka on lähes aina yhdistyksen epä-toivevirka. Jos joku sanoo, että "minä voin hoitaa", kassalipas mieluusti annetaan tälle, vaikka kukaan ei tiedä taustoja eikä ole tarkistettu luottotietoja.
Yhdistyksen pariutumisrituaalit
Monelle nuorelle jäsenelle yhdistys on pariutumispaikka. Saksalainen Napoleon Seyfarth kertoo iloisessa ja surullisessa kirjassaan "Schweine müssen nackt sein" homoaktivistin elämästä 1970- ja 1980-luvulla. Valtakunnalliset kokoontumiset olivat erityisen pidettyjä. Silloin matkustettiin toiseen kaupunkiin ja tavattiin paljon uusia ihmisiä. Yleensä viikonloput kuluivat siihen, että parisuhdekartta piirrettiin täysin uusiksi.
Se on hankalaa niille, joilla on hyvä kiinteä parisuhde tai jotka ovat iäkkäämpiä. Ikävä istua yksin iltanuotiolla makkaraa paistamassa, kun parit ovat hävinneet kuka minnekin. Yhteislaulukin kuulostaa perin vaatimattomalta.
Ohjeet ikärasismia vastaan
Homo on vanha täytettyään 40 vuotta. Sen jälkeen hänen syrjäyttämisensä alkaa. Ilmeisesti homojärjestöihin tarvittaisiin ohjeet ikärasismin torjumiseksi, koska homojärjestöt ovat kaikista pahimpia. Seksuaalisuus ja kollegiaalisuus ovat koko ajan törmäyskurssilla. Se on puheenjohtajan ja hallituksen vastuulla, että vanhempia ei syrjitä. Seta tai Heseta voisivat olla tiennäyttäjiä. Laatikaa malliohjelma, jolla ikärasismia homojärjestöissä torjuttaisiin.
Ehdokkaan valitsematta jäämiselle on monia muitakin mahdollisia syitä kuin vain hänen ikänsä. Jos valitsematta jäämisen syyt haluaa tietää, niitä on kysyttävä äänestäjiltä.
Edelleen olen sitä mieltä, ettei MSC Finland – Tom´s clubin sisäiset asiat kuulu täällä keskusteltaviksi. Vaeltaja onnistuu taas tekemään kärpäsestä härkäsen ja antaa taas kerran rivien välissä ymmärtää, että jotakin törkeää ja salakähmäistä on tapahtunut.
MSC:n hallitukseen valittiin siis kahdeksan jäsentä, joista seitsemän on ollut hallituksessa jo edellisen vuoden ja näistä viisi useamman vuoden ajan. Äänestyksessä hallitukseen tuli siis valituksi yksi uusi jäsen ja valitsematta jäi yksi aiemmin hallituksessa toiminut jäsen.
Ikäjakaumaltaan vuodelle 2008 valittu hallitus on varsin kattava. Hallituksessa istuu jatkossakin yhdistyksen toiminnassa aivan alusta asti mukana ollut henkilö ja nuorimman ja vanhimman ikäero on noin 30 vuotta. Eikä se poissaolevana hallitukseen jatkamaan valittu jäsenkään varsinaisesti niin kauhean nuori enää ole.
Henkilökohtaisesti tuon hallituksesta pudonneen kohtuullisen hyvin tuntevana uskallan väittää, ettei hän itse tuota tipahtamistaan koe kovinkaan kummoisena asiana, ei ainakaan kunnianloukkauksena. Luulisinpa että melko sanatarkka kommentti ao henkilöltä olisi: ”järjestettiin äänestys, äänestyksissä voi käydä näin”.
Yhdistysten kunniajäsenistä päätetään yleensä yhdistyksen hallituksessa ei julkisilla nettipalstoilla.
Vaeltajan vihjailut kassanhoitajista ja rahojen viemisestä tämän asian yhteydessä lähentelee mielestäni jo kunnianloukkausta.
Kaiken kaikkiaan tuo vaeltajan teksti on sellaista käsittämätöntä tajunnanvirtaa, että kannattaa varmaan jatkossa keskittyä ihan vain referoimaan niitä muiden valmiiksi kirjoittamia tekstejä maailmalta.
Irokeesi, otat kovin henkilökohtaisesti näitä asioita. En ole koskaan ennen kuullut, että yhdistyksen vaalit järjestettäisiin tuollaisella pudotusperiaatteella. Se oli niin erikoinen tapaus, että kirjoitin siitä tuon tekstin.
Henkilö , joka tuosta hallituksen valintamenettelystä kertoi, ei kuulemma itse ole ollut paikalla. mutta tuohtui epäasiallisesta menettelytavasta siitä kuultuaan. Minä yhdistin sen ikään ja olen siihen väitteeseen syypää. Olen ihmeissäni siitä, että vanhempia homoja huonosti noteerataan joissakin järjestöissä. Sen tiedän, että MSC:ssä vanhempia ei normaalisti syrjitä. MSC:n bileisiin voi mennä vaikka olisi vähän vatsaa ja ikäkin menisi yli 40:n kriittisen rajan. Siitä hyvästä nostan hattua. Toinen samanlainen järjestö on ollut Karhut, mutta sen toiminta on hiipunut. Ja sitten tietysti Matit ja Martat ja HOT. Taidan hieman perua puheitani syrjinnästä tarkemmin ajateltuani.
Vaikka kokousedustajat olisivat kirjoittaneet paperille 8 nimeä 9:stä olisi tilanne ollut aivan sama eli jokainen olisi miettinyt yhden nimen, jota ei kirjoita paperiin. Lopputulos varmasti aivan sama, mutta rasitettiin vähemmän kokoukseen osallistujien ranneliikettä ;)
Ei paikalla olleilla tuntuu olevan aina kaikkein luotettavinta tietoa yhdestä jos toisestakin asiasta.
Ai niin... enhän minäkään ollut siellä =)
En ole fetisisti, en kuulu homoyhdistyksiin, eikä minulla ole mitään henkilökohtaista syytä olla yhdistysten asioista juuri jotain tiettyä mieltä. Oon viimeaikoina kiinnittänyt myös ihmetellen huomioni Vaeltajan vihjailuihin homoyhditysten salakähmäisyydestä ja että niissä olisi suunnitteilla jotain outoa. Siihen, onko tosiaan jotain tekeillä tai miten vanhempiin yhdistyksissä suhtaudutaan, en ota kantaa, kun en kerran tiedä. Mistään tai keneltäkään muulta en oo moisia vihjauksia kuullut.
Jos MSC:ssä ei olla ennenkään suhtauduttu vanhempiin miehiin oudosti, miksi se nousee mielessäsi ensisijaiseksi teoriaksi tässä tapauksessa, Vaeltaja? Se ei oikein tunnu tarkkaan ajatellulta päättelyltä. Ei vanhemman miehen syrjäyttäminen hallituksesta perustu välttämättä ikään, mistä päättelet, että se tässä tapauksessa liittyisi juuri siihen? Vain siksikö, että hän sattui olemaan vanhin? Pitäisikö vanhin henkilö pitää mukana hallituksessa vain siksi että hän on vanhin, ettei tulisi syytettä ikärasismista?
Vaeltaja sanoo ensimmäisessä viestissä, ettei vaalia voi noin järjestää. Kyllä voi. En kuitenkaan ikinä sellaista suosittelisi. En ole vaalimatemaatikko. Kyseisen äänestystavan vaarat tiedän kuitenkin. Setä Aurinkoinenkin ne ratkaisi, mutta kammottavalla tavalla.
Todettakoon tähän, että olen ja olen ollut jäsen monissa yhdistyksissä. Eroan yleensä siinä vaiheessa, kun minua aletaan pyytämään hallitukseen ;)
"Erään pohjoismaisen pääkaupungin nahkajärjestössä hallitus valittiin niin, että ikärasismi sai roihuta täysillä. Järjestön lähes vanhin perustajajäsen, joka on maksanut jäsenmaksuina nykyrahassa kymmenien vuosien mittaan lähes 1500 euroa ja monin tavoin edistänyt järjestön toimintaa, äänestettiin ulos hallituksesta. Hallitukseen tuli nuoria, sellaisiakin, joita ei ollut paikalla ja joita kukaan ei kunnolla tuntenut. On anteeksipyynnön aika. Luultavasti hänelle joudutaan anteeksipyyntönä myöntämään järjestön kunniajäsenyys" ..
Vittu mitä paskaa ! Itse lukuisissa yhdistyksissä toimineena voin kertoa, että juuri "vanhat pierut" ovat useinmiten esteenä yhdistyksen toiminnalle. Pitävät jääräpäisesti kiinni "periaatteistaa" ja kommentoivat joka ristuksen asiaan aloittamalla "kun olinperustamassa tätä yhdistystä niin ei silloin .... tai jo silloin niin ja näin...."
En tiedä / mua ei todellakaan kiinnosta kuka ompelukerhon hallituksesta tippui, mutta toteanpa vain että todennäköisesti helevetin hyvä että tippu !
Nyt onkin tulossa mielenkiintoisia hallitusvaaleja. Huomenna Heseta, viikon päästä Seta. Vanhoja pieruja vai untuvikkoja?
Nimimerkin "kauheeta" vuodatukseen vastaan, että järjestöissä kumpiakin tarvitaan.
Lukuisissa yhdistyksissä toimineena voin kertoa, että juuri kuvioihin ilmestynyt nuori uusi luuta kerää ympärilleen riittävän joukon hölmöjä, jotka yhdessä äänestävät ne "vanhat pierut" pellolle. Eipä mene kuin hetki, kun he huomaavatkin, että järjestötoiminta on muutakin kuin kaiken pistämistä uusiksi. Se on varsin pitkälle järjestelmällistä toimintaa, johon kokemus on oiva lisä. Näiden nuorten tuuliviirien yksi pahimpia puutteita on kokemattomuus talouden hoidossa. Rahaa osataan pistää palamaan, mutta sen hankkimista ei osata. Kunnollinen talous on aina ja joka tapauksessa kaiken toiminnan perusta.
JuhaniV kirjoitti: "Näiden nuorten tuuliviirien yksi pahimpia puutteita on kokemattomuus talouden hoidossa. Rahaa osataan pistää palamaan, mutta sen hankkimista ei osata. Kunnollinen talous on aina ja joka tapauksessa kaiken toiminnan perusta."
Yleistykset ovat aina vaarallisia - tuokin.
Ihan yksittäinen esimerkki tuolta musiikkimaailman puolelta. Joensuun popmuusikot ry / Ilosaarirock sai taloutensa tasapainoon parin kymmenen vuoden rämpimisen jälkeen vasta sukupolvenvaihdoksen tapahduttua.
Talouden hoidon hallinta ei ole mikään ikäkysymys. Varsinaista käänteistä ikärasismia väittää, että ikä olisi jonkinlainen tae talousasioiden hallinnasta.
Eihän tämän pitäisi olla mikään ikäkysymys. Nuoret ja vanhat voivat olla yhtälailla radikaaleja tai konservatiivisia (suhtessa järjestöön !). Usein monissa järjestöissä tietty jatkuvuus voi olla hyväksi, mutta joskus tarvitaan muutosta. Järjestön hallitus voi koostua alle kolmekymppisistä ja olla täysin leipääntynyt joukko 'vanhoja pieruja', jotka eivät suostu väistymään.
Kun muinoin juntattiin Hentilä SETA:n johtoon, näimme että muutosta tarvitaan ja tulos oli mielestäni hyvä, vaikka jonkun ego siitä kärsikin. Ei kait Juhanikaan ole sitä mieltä, että järjestön johtopaikat ovat eläkevirkoja ja eikö juuri eri ikäisten 'radikaalien' into kerro järjestön tarpeellisuudesta. Jos ei haluta demokratiaa, pitää perustaa säätiö.
Pahinta järjestön kannalta on, jos valinnat ovat puhtaasti henkilökysymyksiä. Joku katsoo ansainneensa hallituspaikan, loukkaantuu henkilökohtaisesti jos häntä ei valita, ei voi hyväksyä että halutaan uusia kasvoja tai linjan muutos. Hallituksiin valitaan ihmisiä, jotka kokevat että asema on vain kunnia eikä vaadi mitään työtä.
JuhaniV kirjoitti:
---nuorten tuuliviirien yksi pahimpia puutteita on kokemattomuus talouden hoidossa. Rahaa osataan pistää palamaan, mutta sen hankkimista ei osata.---
Asia tuli mieleen, kun aamutv:stä olen aamun mittaan katsellut rahan keruuta Joulumielikeräyksessä. Punaisen ristin keräysteltta on mm. kolmen sepän patssalla. Vanhat pierut siellä häärivät. Nuoret ovt koulussa, töissä, ansioluetteloita kirjoittelemassa, parinmudostuspuuhissa tai vain nukkuvat.