Pienelle vaatteita

• 1 / 8
  • Kääpiökaveri
  • 23.8.2007 21:21
Heippa vaan kaikki.

Mul on käsittämätön ongelma löytää tästä maailmasta itselleni sopivia vaatteita. En ole koolla pilattu. Mittani ovat 170/55 (tää kuulostaa jo seuranhakuilmoitukselta :) ) Mä olen pysynyt jo noissa mitoissa vuosia ilman minkäänlaista diettiä eli tää ei ole mitenkään ohimenevää. Mahtaisikohan teiltä arvon veljet löytyä vinkkejä vaateostoksille? Kauppoja, nettimyymälöitä??? Mistä voisi löytyä meikäläiselle jotain? Kauppoja on kyllä tullut runsaasti kierrettyä ilman tuloksia.

Oikeesti tästä on tullut minulle hirvittävä ongelma ...Olisin enemmän kuin onnelinen vastauksista

Terkuin
"Muuten hyvät housut mutta tiukat kainaloista ja sopiva paita mutta tuppaa jäämään kantapään alle"
  • 2 / 8
  • JohnnyFinland
  • 24.8.2007 14:18
Kääpiökaveri kirjoitti: "Mistä voisi löytyä meikäläiselle jotain?"

Jok'ikiseltä ammattitaitoiselta ompelijalta.
  • 3 / 8
  • arkadas
  • 24.8.2007 15:57
Kuulostaa siltä, että kaupoista ovat sitten loppuneet pienet vaatteet. Jospa hiukan vaikka kysäisisi seuraavan kerran vaateosaston myyjältä (jotka tietääkseni ovat ammattitaitoisia) vinkkejä. Saattaisipa hän tarvittaessa vaikkapa tilata sopivia vaatteita. Asiakaspalvelustahan on kyse. Alennusmyynnin jälkimainingit ovat, vuosia kestäneen empiirisen tutkimukseni perusteella, oiva paikka löytää pieniä kokoja kaikenlaisia vaatteita.
  • 4 / 8
  • suklaakeksi666
  • 24.8.2007 18:40
Seppälän lastenosastolta olen löytänyt omalle 173-senttiselle olemukselleni paljon kuteita :) Eivät ole hinnalla pilattuja (joskus taisin löytää 3 teepaitaa kympillä), mutta sen seurauksena tarvitsee hieman useammin investoida uusiin vaatteisiin että pysyy ulkoinen olemus siistin näköisenä eikä ala langanpätkät repsottaa.

Mitään designia sieltä ei löydä, mutta ihan perussettiä löytyy hyllymetreittäin (yllätys yllätys Seppälässä). Jos olet kolunnut kyseisen paikan jo läpi etkä löytänyt yhtään siedettävää vaatekappaletta päällesi, saat rauhassa ignoorata tämän viestin. Ja mä saan enempi itelleni!
  • 5 / 8
  • tommy87
  • 24.8.2007 20:01
Mä olen sua vielä hitusen lyhyempi, joten tiedän mistä puhut. Housuja löytyy ihan hyvin (28/30) ainakin kaikilta edullisilta perusmerkeiltä, kuten jack&jones, h&m ja blend. Mutta yläosat ovatkin vähän hankalampi juttu. Itse käyn lähinnä kaikkien ruotsalaisketjujen lastenosastoilla ja seppälässäkin joskus, hinnat ovat edullisia ja löydän varmasti kokoja! Benettonilla ja Stockerilla on ainakin myös pieniä aikuisten vaatteita. Hyvän valmispuvun saa ainakin Turo Tailorilta pienessäkin koossa, jos ei halua teettää omien mittojensa mukaan. Itse olen kokenut joskus ongelmalliseksi myös sopivien kenkien ja urheiluvaatteiden löytämisen..
  • 6 / 8
  • vilhelmi
  • 26.8.2007 13:52
No mulla on sama ongelma. Farkut varsinkin aiheuttavat päänvaivaa.. Jos vyötärö on sopiva niin reidet ei tahdo mahtuu lahkeisiin, ja jos reidet menee nii vyötäröllä on löysää nii paljo ettei farkut pysy jalassa. Ja vyölläkään ei oikee voi vaikuttaa ellei haluu "rypytettyä" vyötäröö. Muita vaatteita on löytyny ihan kohtuudella, mutta kyllä se ihan ongelma on, ku kaikki koot on aina niin isoja, jopa S-koot.
  • 7 / 8
  • Erikoisen tavallinen
  • 26.8.2007 16:22
Nykyajan massavaateteollisuus on aika omituista. Mielestäni 170/55 ei ole mitenkään poikkeavan lyhyt eikä laiha. Enkä itse ole mielestäni erikoisen eikä varsinkaan harvinaisen muotoinen 185/85 kokoisena. Silti minulla on usein samoja ongelmia kuin ketjun muilla kirjoittajilla. Suurin osa vaatteista tuntuu olevan sille tilastolliselle keskimittaiselle 178-senttiselle tehtyjä. Ja vähänkään nuorekkaan malliset vaatteet sopii ainoastaan teiniruippanalle (anteeksi ilmaisu) vartalolle, suoria housuja ja puvun takkia etsiessä tulee vastaan lähinnä tukevavartaloisten telttamalleja. Välillä 45 numeroisia kenkiä on vaikea löytää, ja kun löytääkin niin ne ei mahdu auton polkimille painamatta kahta poljinta kerrallaan.

Teollisuus tietenkin vastaa että kannattaa tehdä suurille massoille eikä harvinaisia erikoiskokoja, mutta mielestäni me 170- ja 185-senttiset ollaan täysin normaalikokoisia ja vielä erittäin yleisen kokoisia. Mikä maailmaan on menny!?
  • 8 / 8
  • JohnnyFinland
  • 27.8.2007 14:22
Erikoisen tavallinen kirjoitti: "Nykyajan massavaateteollisuus on aika omituista. Mielestäni 170/55 ei ole mitenkään poikkeavan lyhyt eikä laiha. - - - mielestäni me 170- ja 185-senttiset ollaan täysin normaalikokoisia ja vielä erittäin yleisen kokoisia."

Tarkastellaanpa Kansanterveyslaitoksen julkaisemaa tutkimusta "Suomalaisen aikuisväestön terveyskäyttäytyminen ja terveys, kevät 2006" [1].

Taulukossa sivulla 139 vertaillaan vastaajien keskipituuksia taustamuuttujien mukaan. Miesten keskipituus liikkuu 179-180 senttimetrin hujakoilla.

Taulukossa sivulla 140 vertaillaan vastaajien painoindeksiä sukupuolen ja iän mukaan. 170-senttisen ja 55-kiloisen painoindeksi on 19,03 eli kuuluu taulukon luokkaan "14-19,99". Tähän luokkaan kuuluu kaikista tutkituista miehistä 4,6 prosenttia.

Ainakaan Kansanterveyslaitoksen tutkimustulokset eivät tue väitettä, että 170-senttinen ja 55-kiloinen suomalainen mies olisi "erittäin yleisen kokoinen".

[1] http://www.ktl.fi/attachments/suomi/julkaisut/julkaisusarja_b/2007/2007b01.pdf