Meikkaavat homot!

Olimme eilen sukulaisperheessä kutsuilla. Vauhdikas ja iloinen keskustelu siirtyi aiheeseen miesten kosmetikkaa. Jossakin vaiheessa nuori, sivistynyt sukulaistyttöni pudotti: "Tehän kaikki tiedätte miten paljon homot maalaavat itseään". Ensin olin epäuskoinen, että kuulinko oikein. Kuulossani ei kuitenkaan ole mitään vikaa. Sitten ajattelin, että tuo oli tyypillinen freudilainen lipsahdus, henkilö paljastaa vahingossa todellisen mielipiteensä. Kun lopulta oivalsin, että nyt olisi oikeasti pienen koulutuksen paikka, oli keskustelu ehtinyt edetä jo kilometrien päähän.

Sukulaistyttöni osallistui aikanaan häihimme. Kenellekään eilisessä seurueessa ei ollut vähimmässä määrin epäselvää, että läsnä on myös homppelipariskunta. Meistä kumpikaan ei käytä näkyville tarkoitettua kosmetiikkaa. Olemme riittävän nättejä ja komeita ilmankin. ;-) Jäljelle jää vain ajatus, että joillakin ihmisillä mielikuva prameasta, itseään koristelevasta homokaraktääristä ei irtoa edes rautasahalla. Hyvin seurueella pokka piti. Kommentti ohitettiin sujuvasti.
Olikohan sukulaistyttö tietoinen siitä, että miesten meikkaaminen on aika yleistä myös tiettyjen genrejen muusikoilla? ;) Esimerkkejä siitä ovat esim. Hanoi Rocksin pojat, joita ei juuri näe lehdissä ilman kajalia.
  • 3 / 11
  • SaintJudy
  • 20.8.2007 11:20
Olinko lukevani rivien välistä että "pramea, itseään koristeleva homokaraktääri" olisi jotenkin paheksuttava? Tai se mielikuva että "kaikki" homot ovat "tuollaisia" jonkin ikivanhan stereotypian mukaan? Hassua että moisiin tyypityksiin olen törmännyt viimeksi homokapakan miestenvessassa kun minua "ystävällisesti" neuvottiin naistenvessaan puuteroimaan nenuani.
Itse "tunnustaudun" "Meikkaavaksi homoksi!" (...huom. otsikosta lainattu huutomerkki ;-) mutta en ole koskaan ajatellut että meikkaamiseni "johtuisi" homoudestani, tai ylettömästä turhamaisuudesta. Jos nyt turhamaisuudeksi lasketaan se tosiasian "korjaaminen" että nenäni ei kiillä kilpaa kaljuni kanssa ja täten "kohentaa" itsetuntoani. Miesten meikkaaminen on yleisempää ja hyväksytympää rokki/goottipiireissä joissa mielummin liikun mielummin muistakin kuin vapauttavista ulkomusiikillisista syistä...

Pidemmän ajan olen ihmetellyt sitä miksi "naiselliset piirteet" johon ilmeisesti ehostaminen ja ulkonäöstä huolehtiminen lasketaan, ovat jokseenkin paheksuttavia niin homomiesten kuin lesbojenkin keskuudessa? Trauma sitcomien homotyypeistä ja heteropatrikaalisista oletuksista? "Meikkaavana homona!" saan usein kohteliaisuuksia lesboilta kun taas femme ystävättäreni on saanut turpiinsa naistenpileissä....ja sama toisinpäin. Kai tuolla "koreilun" paheksuttavuudella on myös tekemistä suomalais-luterilaisen luonteenpiirteen kanssa. "Elä sie kehtoo vehtoo kun immeesetkin kahtoo".
Ei pidä erottua joukosta.
  • 4 / 11
  • Blueriver
  • 20.8.2007 16:36
Hyvä St. Judy! Et selvästikän ymmärtänyt, mitä Juhani V. tarkoitti. Meikkaavat homot ovat alhaisempaan kastiin kuuluvia. Sitä vastoin vain saippuaa käyttävät heteronoloiset riittävän-komeita-marketin-nivealla-homot - jotka siis eivät näytä homoilta, eivätkä tuo sitä muuten esiin paitsi setajäsenyydellään ja sillä, että vetävät herneet nenään jokaisesta poikkipuolisesta sanasta homoseksuaaleja kohtaan - ovat siis superhomoja mielipiteissään mutteivät ulkonäössään. Ja näitä alkaa olla enemmistö. Niin että miehekkyyttä peliin pojat, muuten ei flaksi kohta enää käy! Ja saippua riittää eiks jeh.
  • 5 / 11
  • Blueriver
  • 20.8.2007 16:39
Hupsista ;)! Unohdin tuosta äskeisestä vielä sen, että "paras tuoksu on puhtaan, suihkunraikkaan miehen tuoksu". Jeps. Unohtakaapas pojat myös ne öödetualetit ihan kokonaan.
  • 6 / 11
  • Resander
  • 20.8.2007 21:02
Niin se on [oo dö tualet]

Tulipas hyvä mieli, kun sain kannettua hintonkorteni tähänkin kekoon :D
"Miehen kuuluu haista, ei tuoksua", kuten eräässä elokuvassakin todetaan.
Huhhuh. Olisihan se aivan yhtä helvettiä jos annettaisiin kaikkien kukkien kukkia. Onko halukkaita laatimaan Mitä homon tulee olla? -kirjaa?
Älkääs nyt! Tässä puhutaan ihmisen pariutumisen kannalta tärkeästä asiasta. Kosmetiikka on osa rituaalia. Paljonko sitä käyttää, mihin sitä laittaa ja on melkein oma asia. Siinä mielessä, että astmakohtaus on joskus lähellä kun lisäraikastetta on käytetty runssaasti.
Edellisissä kommenteissa minua kiehtoi juuri tuo tuoksu-keskustelun osuus. Voitaisiinkin aloittaa keskustelu, miltä homon tulisi tuoksua?
Olen itse aina ihmetellyt ruokaa laittaessani miksi kahden mausteen - vasta rouhitun mustanpippurin ja tuoreen basilikan - tuoksu saa minut aivan sekaisin. Siis miellyttävällä tavalla. Alan kääntyä siihen teoriaan, että nuo tuoksut saattavat löytyä ihmisen iholta. Ei nyt tarvitse keskiajan hajumaailmaan mennä, mutta minusta tuntuu, että tämän päivän ihminen on vieraantunut ihmisen hajusta.
"Kreikkalainen kirjailija Krysippus väitti 250 ekr., että basilika on olemassa vain ajaakseen ihmiset hulluuteen. Roomalaiset kuitenkin rakastivat basilikaa ja pitivät sitä rakkauden ja hedelmällisyyden symbolina. Intiassa basilikaa pidettiin pyhänä ja hindut uskoivat, että hautaan laitettu basilikan lehti toimi passina taivaaseen." McCormick, Mausteopas

"Intiassa basilika on enemmän kuin kuninkaallinen. Se on hindujen pyhä yrti. Sitä kasvatetaan temppeleissä. Sitä vaalitaan kodeissa. Basilika tuo onnea. Sillä on ihmeellinen kyky tehdä ihmissydän iloiseksi ja hilpeäksi." Topi Törmä, Mausteet ja yrtit