Kulttuurishokki!
Mikään ei ole tänä päivänä enää niin kuin ennen vanhaan hyvään aikaan. Tässä yksi hyvä esimerkki.
Kesäisin rakennustyömaita ohittaessani olen antanut katseeni viipyillä paidattomien rakennusmiesten Pectoralis majoreissa ja Latissimus dorseissa.
Tänään tuli shokki. Yht'äkkiä silmieni edessä oli kaksi kookasta Glandula mammariaa, toki verhoiltuna, kantajanaan nuori kaunis nainen. Ei tällaista ole ennen sattunut.
Eihän naisten pitäisi työskennellä rakennustyömailla - ei ainakaan kesällä! :-)
Kansalliskirjailijaamme siteeraten: " Maailma muuttuu Eskoseni.."
Rakennusmiehet ovat jo tuontitavaraa - Viro ja Puola ovat eniten edustettuina siinä suhteessa Suomessa. Perinteisen suomalaisen osaamisen katoaminen rakennuksilta alkaa olla jopa huolestuttavaa - tosin katoamiseen löytyy osasyy itse duunarista: työpanoksen hinnoittelu.
Rakennusalan houkuttelevuus nuorten keskuudessa ei ole samanlainen kuin IT-alan. Vaikka raksalla ammattitaitoinen raudottaja hakkaa urakassa palkallaan monen kyvinkin koulutetun IT-osaajan.
Sähköasentajat ovat tällä hetkellä kuulemma kiven alla - työmailla ilmenee viivettä, kun ei ole riittävästi sähkömiehiä johdottamaan runkoja, jotta rakentaminen voisi jatkua. Ja sähkäritkit osaavat käyttää kysyntää hyväkseen - pyytämällä enemmän palkkaa...
Tuntuu siltä Juhani, että vähitellen täytyy tottua näkemään kesäisillä tietyömaillakin enemmin Piki-Pirjoja, kuin Piki-Pekkoja - tällä menolla ;)
Lisää shokkeja rakennustyömaalta.
Kävin asioimassa äskettäin erään etelärannikon kaupungin kyljessä olevassa saaressa. Kohteessani oli menossa rakennusremontti. Kiinnitin huomioni työmaan edessä olevaan aivan upeaan Buickiin, jossa oli Viron rekisterilaatat. Arvelin Viron pääministerin vierailevan jossakin lähistöllä. Hetken kuluttua huomasin maalin tahrimissa haalareissa olevan rakennustyömiehen marssivan omistajan ottein Buickiin ja siirtävän sen suojaisampaan paikkaan rakennustyömaan edestä!
Aluetta, jossa kävin, kutsutaan nimellä Lauttasaari. ;-)
Juhani, jos nyt mitenkään ohikulkiessasi (pelkästään Espoossakin) satut vilkaisemaan - melkein minkä tahansa - rakennustyömaan suuntaan, niin huomaat, että joka suunnalla noita virolaisia autoja on parkissa. Johtuneeko sitten tuo virolaisten rakennusmiesten invaasio siitä, että täällä on paremmat palkat, vaiko siitä, ettei suomalaisia rakennusmiehiä ole tarpeeksi? Syynä voi olla myös se, että suomalainen raksaduunari on hinnoitellut itsensä ulos markkinoilta... Mene ja tiedä.
Arkadas, olen havainnut aivan saman kuin sinäkin. Et vain tajunnut pointtiani. Avaan sitä hieman.
Kuinka ihmeessä virolaisella rakennustyömiehellä on otsaa hankkia valtiomiestasoinen arvoauto, kun samaan aikaan minulla on varaa vain rupiseen Volvoon?! Suomessa ajellaan keskimäärin Euroopan vanhimmalla autokannalla. Taisi Kreikassa olla vielä vanhempaa kalustoa. Virossa näkee sellaisia autoja teillä, joista Suomessa ei ole nähty vilaustakaan. Tartossa oli puutarhamessut. Parkkialueella esiteltiin kaikki Euroopan kalleimmat ja hienoimmat maastoautomerkit.
Vitsi, vitsi. Kateus on vahva voima.
Vakavasti puhuen, virolaiset voivat tehdä aivan vapaasti omat valintansa ja virheensä. Tuolla nopealla elintason nousulla on ikävät puolensa. Köyhät ovat todella tiukoilla. Maantieliikenteessä kuolee väkilukuun suhteutettuna yli kaksi kertaa enemmän ihmisiä kuin Suomessa. Kauppalehden virolainen vastine kertoi viime viikolla erittäin huolestuneena virolaisten velkaantuneen huippunopeasti ja olevan kotitalouksien velkaantumisessa Euroopan ehdotonta huippua. Lehti veikkasi vakavaa taloudellista romahdusta, ellei meininki muutu. Siitähän meillä on kipeä kokemus 90-luvun alkuvuosilta. Tartossa välittäjät hinasivat asuntojen hinnat pilviin muutamassa vuodessa. Nyt vain harva kykenee siellä ostamaan asunnon. Myymättömiä asuntoja taisi olla äskettäin Tartossa yli 2000. Kunnollisia rakennusmiehiä saa etsiä suurennuslasin avulla. Remonteista pyydetään aivan tolkuttomia summia.
Tässä jyllää yhtälö tulot Suomesta - menot Viroon.
Lisäksi Virossa ostetusta ja rekisteröitävästä autosta tarvitsee maksaa vain paikallinen arvonlisävero (18%), kun Suomessa auton hinnasta yli puolet perii valtio. Myös autojen lähtöhinnat ovat Virossa Suomea alhaisemmat, kun autojen valmistajat haluavat päästä osallisiksi nopean laajenemisen vaiheessa olevista markkinoista alhaisen tulotason maassa. Tasaverotus tuloveroissa kohtelee lisäksi Virossa kohtalalisiin tuloihin pääseviä erittäin lempeästi, toisin kuin täällä. Kuinka kestävällä pohjalla moinen meno on pitkällä aikavälillä, jää nähtäväksi.
Niin paljon en maallista mammonaa rakasta, että verotuksen ja alhaisen viinan hinnan takia Suomenlahden eteläpuolelle muuttaisin.
JuhaniV kirjoitti: "Arkadas, olen havainnut aivan saman kuin sinäkin. Et vain tajunnut pointtiani. Avaan sitä hieman."
Kiitos Juhani rautalangasta - en kyllä halunnut kommentissani puuttua tuohon palkkaukseen sen enempää - mutta nyt ainakin tiedämme, mihin suomalaiset rakennuttajat rahansa panevat - virolaisten keikkamiesten taskuun. Se siitä kotimaisesta talouskasvusta. Suomalainen raksaduunari on mielummin puolen vuotta ansiosidonnaisella, kuin ottaa vastaan "huonosti palkatun" keikan - josta sitten veli virolainen vie verotulot ja ostovoiman kotimaahansa - ja ajelee sitten luksusautolla.
Autoasiaan sen verran - sanoit Juhani kulkevasi "rupisella Volvolla" - no ihan sama minulle. Kohtuuttoman autoverotuksen, kalliin polttoaineen ja älyttömien vakuutusmaksujen (joiden syynä ovat puolestaan liikenteessä sattuneet onnettomuudet) päädyin jo viitisentoista vuotta sitten toteamukseen, ettei minulla ole varaa autoon vaikka joskus sellaiselle on tarvetta. Ja koska auton tarve on satunnaista, siispä tarvittaessa vuokraan sellaisen vuokraamosta. Muutoin kyllä kärsin liikkua julkisilla kulkimilla, ja yrittää siten osaltani vähentää Länsiväylän ruuhkaisuutta (josta täälläkin on joskus aiemmin muistaakseni kommentoitu).
Mitä sitten tulee näihin "kunnollisiin rakennusmiehiin", olen samaa mieltä, ettei niitä löydy, tai sitten urakoitsija ja rakennuttaja/saneeraaja vetää pirusti välistä. Ainakin mitä tuli taloyhtiömme remonttiin. Remontin kustannukset olivat n. 7000 €/m2 (ulkomaalaus, muutamiin huoneistoihin parvekkeet, piha-alueet, asuntoihin uudet keittiö- ja kylppärikalusteet, kylppärien laatoitukset - kohtuullisen laaja remontti - evakossa sai olla 3 kk/asunto). Ja mikä oli loppu tulos: Isäni ja isoveljeni opeilla olisin itse tehnyt sisämaalaukset huomattavasti paremmalla jäljellä, olisin osannut tehdä jopa kylpyhuoneen lattian sellaiseksi, että vesi menee lattiakaivoon - ei kaivosta ovelle. Ja monta muuta pikku juttua. Työmaalla oli sekä suomalaisia, että virolaisia toimijoita. Että silleen...
Aletaan me Juhani keskittyä tärkeämpiin (ja kotimaisiin) ongelmiin mielummin, kuin virolaisten (tai vaikka hottentottien) omaisuuksiin ;)
Ja Juhani - jos siitä "rupisesta Volvosta" on vaivaa, niin ainahan sitä voi yrittäjänä liisata auton firman nimiin... Parista sadasta ylöspäin kuukausierät, ja nekin saa yrityksen kirjanpidossa menemään tulonhankkimiskuluina...
Ite opiskelin maalariksi hämeenlinnassa ja meidän luokalla oli pelkästään minä plus neljä muuta poikaa ja loput tyttöjä ja lisää tyttöjä tuli sit seuraavana vuonna ja sitä seuraavana eli ala alkaa täyttyy pelkillä naisilla :) samaa vois sanoo raksapuolesta sekä puuseppä alasta. Tosin yli puolet meidän luokkalaisista tytöistä plus minä ei jatka töitä alalla :P.
"Tasaverotus tuloveroissa kohtelee lisäksi Virossa kohtalalisiin tuloihin pääseviä erittäin lempeästi, toisin kuin täällä. Kuinka kestävällä pohjalla moinen meno on pitkällä aikavälillä, jää nähtäväksi."
Tasaverotuskin on sentään pikkaisen kestävämmällä pohjalla kuin tämä suomalainen suuntaus tasasummaveroihin, siis siihen missä jokainen maksaa yhtä monta euroa. Esimerkkinä vaikkapa tv-lupa tai terveyskeskusmaksu.