Gay Day Disney Worldissa viime viikonloppuna

Arviolta 140 000 lesboa ja homoa juhli viime viikonloppuna 17. vuosittaista Gay Day:tä Disney Worldissa, Orlandossa, kaikki punaisissa paidoissa.
Tähän tapahtumaan liittyy konservatiivisen America Family Association -järjestön vuonna 1996 aloittama ja yhdeksän vuotta kestänyt yritysboikotti Walt Disney Co:ta vastaan. Disney ei taipunut. Boikotti sai ainakin minun mielestäni aikaan sen, että Gay Day:lle tuli merkittävää julkisuutta. Ilmeisesti AFA:n jäsenten mukulat saivat boikotin loppumaan. Ei se ole kivaa, kun kaverit kertovat käyneensä Disney Worldissa ja kuinka hauskaa siellä oli, eikä itse pääse kun äidillä on nuttura tiukalla homoja kohtaan.

Uutisoinnista päätellen Gay Day Disney Worldissa on pinkin dollarin yksi merkittävimmistä ilmentymistä. Kaupallisuus suorastaan hyppii silmille. On monenmoista matkailupakettia ja lisähupia järjestettynä.

Omaan vierailuuni tuossa nimenomaisessa puistossa, ei kuitenkaan Gay Day -tapahtumassa, liittyy muutama muisto. Olimme majoittuneina aivan Disney Worldin lähistöllä. Oli hieno ilma ja päätimme kävellä perille. Ei millään meinannut onnistua. Amerikassa ei kävellä. Jouduimme pomppimaan pensasaitojen yli kun ajoradalle ei voinut mennä. Samaisessa hotellissa tuli palohälytys keskellä yötä. Kaikki hotellivieraat olivat yöpuvuissa hetken aikaa pihalla lämpimässä kesäyössä. Näky oli erikoinen.

Space Mountain on paikka johon en suosittele kenenkään menevän, vaikka ei olisikaan sydämen tahdistinta, joka oli laitteeseen menon este. Se on Linnanmäen vuoristorata kertaa 10.

Mukaan Disney Worldiin kannattaa varata tuhti nippu dollareita. Jos perheen kanssa sinne menee, kuluu taatusti pienoinen omaisuus.

Olen kuullut, että rahastuksen tehostamiseksi yritys on ottanut käyttöön kausikorttilaisille käden tunnistuksen, ettei koko suku kävisi samalla lipulla eri päivinä. He varmasti käyttäisivät sormenjälkitunnistusta, mutta kun pikkulapsilla se ei oikein onnistu.