mikä parasta kesässä

Näin lämpimänä taas kesä alkoi. Ihanaa! Joku haluaa ehdottomasti viettää kesän mökillä, toinen taas ei voisi sietää siellä oloa hyttysineen ulkohuusseineen. Kaupunkilomako parasta, ulkomaille päästävä ehdottomasti?! Koko kesä työnorjana, pitäähän jonkun ne työtkin hoitaa!? Rannalla vain laiskotellen ja tiiraillen tipuja!??
Olisi mukava "kuulla" mitä kuuluu mielestäsi kesänviettoon. Mikä sinulle kesässä on tärkeintä, tylsintä? Kun loma loppuu, se on tietysti tylsintä mutta laitapa tekstiä niin katsotaan mistä tykätään.
Parasta: Tietysti se, että kerrankin ei palele joka päivä. Olen vilukissa, jolle kelpaisi +25 astetta ympäri vuoden ulkona ja sisällä. En kärsi juurikaan kuumuudesta. Jos sattuu olemaan lomaa, niin mukavaa on myös suunnitelmattomuus ja vapaus päättää, mihin aikaan laittaa herätyskellon soimaan vai laittaako ollenkaan. Jos ei ole töitä, kesäopiskelua tai muuta pakollista ohjelmaa, voin viettää koko kesän tekemällä ahkerasti "ei mitään". Tänä kesänä se ei tosin ihan toteudu. Mansikatkin on hyvä juttu.

Tylsintä: Ihotyyppini. Rusketun huonosti, palan melko varmasti. Ihme kyllä en ihan joka kesä, mutta tänä alkukesänä olen kärvähtänyt jo useita kertoja. Näköjään palan ainakin näillä nykyisillä UV-säteilyillä jo pelkästään siitä, että olen päivällä reilun vartin ulkona ja sehän tulee jo työmatkoista tms. Melanooma kutsuu aikanaan, jos sopivasti käy. Kasvot kärsivät auringosta vähemmän, mutta kaula ja siitä alaspäin :/ ... Tästä voikin päätellä, että minua ei melkoisella varmuudella nähdä koskaan kesäisin biitseillä. Tylsähköä on sekin, että kesällä olisi enemmän aikaa nähdä ystäviä ja tuttavia, mutta hehän karkaavat kesiksi muille maille ja minä jään Suomeen, joten se siitä sitten. Kesällä on paljon karumpi sosiaalinen elämä kuin talvella. Saan sentään ulkomaan tuliaisia palkaksi heidän kukkiensa kastelusta kesäkuukausina. Jos ei olisi rahasta kiinni, voisin käydä itsekin ulkomailla, mutta siihen ei ole vielä tähän ikääni ollut varaa. Mutta mitäpä siitä, Suomen kesä on ihan jees.

Mökkeily ja alkeelliset olot eivät erityisemmin innosta minua. Pidän kyllä luonnosta ja katselen sen kauneutta mieluusti, mutta olen kuitenkin selvästi enemmän kaupungin asukki kuin mökki-ihminen. Maalaisromantiikkaa heinänseivästyksineen jne. kertyi riittävästi ensimmäisten 19 vuoteni aikana karjatilalla. Voin toki käydä maalla joskus ja olisi laiturillakin kiva ottaa aurinkoa ja katsella vaikka lokkeja, mutta kuten sanottu, niin ihotyyppini ei anna myöten tehdä niin. '

Muut kesäötökät menevät siinä sivussa, mutta mökkioloissa vastaan tulevat hämähäkit häiritsevät elämää. Puuceen valloittaneet hämppärit saavat majailla siellä keskenään aivan rauhassa, kunnes löytyy joku kovaluontoisempi ihminen viemään ne pois.

Nimimerkillä "Pahaksi päässyt araknofobia" :P
Minä olen kesän suhteen ahne: haluan mökin ja huussin, naku-uinnit metsälammessa, meren ja saaret, kaupungin ja puistopiknikit, rauhaa yksinäisyydessä ja ystävien seuraa...kaiken.

Parasta kesässä on lämpö ja valo. Pitkät lämpimät päivät, jolloin energiaa tuntuu riittävän kaikkeen. Kurjinta kesässä on se, jos sataa ja on kylmä koko ajan...