Viinikysymys

Olen monta kertaa miettinyt Alkossa käydessäni, et mikä ois hyvä viini ( sekä puna että valkkari) " kännäämiseen " tai " seurustelujuomaksi" kuten tupataan sanoa, mutta ei ole kallis.

Mitä te ostelette, kun olette ihan sillä fiiliksellä, että haluutte palkita itteenne tai pitää vaan hauskaa?
Valkkareita en juo, joten niitä en osaa suositella. :) Punkuista Gato Negro sekä Sunrise Cabernet ovat hyviä kohtuuhintaisia vaihtoehtoja.
  • 3 / 21
  • Dragon-85
  • 2.6.2007 12:57
Valkkareista hyviä ja edullisia ovat ainakin Malesan Bordeaux, Lambrusco ja St. Tito's, muutamia mainitakseni.
Jos ei ole niin väliä että tujahtaako heti päähän, vai että pitääkö het tujahtaa päähän, niin suosittelisin El Tiempon makeaa ja kuivaa viiniä. Kummatkin on todella todella edullisia, ja todella hyviä valkkareita. :)
  • 5 / 21
  • Vuodet kuin viini
  • 2.6.2007 15:04
Punkuista Ernest & Julio Gallo on mielestäni hyvä ja edullinen valinta, erityisesti sen cabernet sauvignon -rypäleistä tehty versio.
Kyseinen viini on pehmeä, toisin kuin monet muut punkut joissa on aavistuksen kitkerä sivumaku.
www.viiniweb.net! Ihan paras sivusto.

Omaan makuuni mutta samaan tarkoitukseen on kovalla koittamisella löydetty ainakin seuraavia viinejä:

Cono Sur'n Carmenere
Graffigna Malbec (löytyy myös tonkkina!)
Côtes du Rhône - Bishop's Selection (läkkikorkki, piknik-käytännöllinen - halpa)

Aikaisemmin minulle kelpasi myös:

Rio Negro Tempranillo
Versus Red

Mutta kannattaa suosia eurooppalaisia viinejä, niin ympäristö ei kärsi niin paljon, ja on asteen epätodennäköisempää (paitsi Espanjassa), että tukee superköyhän työvoiman käyttöä.
Me ollaan tykästytty punaviiniin Yellow Tail. Koska etiketissä on kengurun kuva, implikoisin viinin olevan Australiasta.
Minulle ei punkku sovi hepsankeikkajuomaksi, mutta valkkareista viime syksyn ja talven valintani oli Magyar Unkarista 3 litran hanapakkauksessa. Vajaat 20 €. Makoisa mutta silti helppo juotava puolimakeiden sarjassa.
Punaviinin salaisuus on, että sen on aina annettava hengittää. Eli pullo on avattava ainakin tuntia ennen juomista. Lisäksi punaviiniä ei tule koskaan laittaa jääkaappiin, se tulee aina säilyttää huoneenlämmössä. Valkoviini on helpompi juoma, riittää että sen pitää kylmässä.

Ranskalaiset viinit ovat parhaimpia. Olen havainnut sen olevan totta. Lisäksi "Uuden Maailman" viinien lirputuksella vie pohjaa Eurooppalaiselta talouselämältä, joka kaipaa kaiken tarvittavan tuen. Jos niinkin hanakasti kuppia maistava kansa kuin suomalaiset keskittäisivät juomien kulutuksensa EUhun, sillä voi olla jo vaikutusta.

Saattaapi olla liian snobia, mutta miksiköhän suomalaiset homot yleensä puhuvat shamppanjasta kun tarkoittavat kuohuviiniä? Kerran helsinkiläisen gay-baarin tiskillä joku suht' naismainen mies kiekui että "eikö teiltä saa shamppanjaa!" Hänelle irtosi sitten muistaakseni pullo cavaa, mutta miekkonen oli aivan koppava saadessaan ihan "shamppanjaa".

Kukin saa tietysti juoda mitä tahtoo ja minä itse pidän venäläläisestä kuohuviinistä. Tallinnassa käydessäni toin sitä aina pari kolme pullollista. Siis toin, sillä nykyään olen pakon edessä lakannut juomasta alkoholia.
Punaviinin huoneenlämpöisyyssuositusta ei muuten kannata ottaa turhan yksisilmäisesti (ainakaan näillä helteillä). Alunperin se nimittäin tarkoitti noin 10-15:n asteen lämpötilaa, joka oli tuolloin -koleiden linnojen ja vetoisten kartanoiden aikana- "huoneenlämpötila".
Kannattaa itse asiassa säilyttää punkku vaikka kellarissa, tai jos ostaa sen Alkon lämpimästä samana päivänä, panna se pariksi tunniksi jääkaappiin, ja sitten antaa dekantoidessa lämmetä optimiin tarjoilulämpötilaan puolisen tuntia.
Aika hyvää on myös Devil`s Rock.( 7 € ) Jotenkin vaikuttaisi Pinot rypäle olevan ok.
suosikkejamme ovat
VALKOVIINIT:
- San Valentín (7,68 €) ESPANJA, Katalonia; puolimakea, päärynäinen, pehmeähappoinen
(- Malesan Blanc (8,05 €) RANSKA, Bordeaux; puolimakea, miellyttävän pehmeä)
KUOHUVIINIT:
- Asti Gancia (9,98 €) ITALIA; makea, keskitäyteläinen, rusinainen, sitrusmainen, pehmeähappoinen
  • 15 / 21
  • JohnnyFinland
  • 27.6.2007 20:52
Viña Maipo Chardonnay, chileläinen valkoviini. Kuusi ja puoli euroa.
Uusi löytö on Carmenera -rypäle. esim. Undurraga viini on tehty siitä mutta muitakin maukkaita löytyy. Erittäin hauska rypäle, hyvälle tuulelle tulee varmasti siitä.
Chileläinen fresita on mielestämme ihanan mansikkainen, ei liian imelä, mutta raikas ja nautittava uusi tuttavuus (ainakin meille) - suosittelemme!
>Minkälaista on chileläinen fresita?

Tää on aivan ihana aidoilla mansikoilla maustettu kuohuviini. Tykkään kovasti! Ja suosittelen :D
Tämän viikonlopun punkku-löytö: Finca Antigua , Tempranillo 2004, Espanja. Tykkään homona.