TV4: Homoparin vauvakuume ti 10.4. 22:00

4D: Homoparin vauvakuume, Nelonen 22:00 - 23:00

Mark ja Erik ovat seurustelleet 10 vuotta ja nyt he haluavat omia lapsia. Dokumentissa seurataan newyorkilaisparin matkaa isiksi parin vuoden ajan. Löytävätkö he naisen, joka suostuu toteuttamaan heidän unelman? Dokumentti.
Suomessa näkyvä neljäs kanava on nimeltään Nelonen, ei TV4. Jos joku mainitsee TV4:n, minulle ainakin tulee mieleen esimerkiksi Ruotsin TV4.
Väärin!

Kyseinen ohjelma tulee kanavalla 44, taajuudella 658 MHz. :-)
No joo minä en kommentoi kanava vitsailuihin mitään vaan itse ohjelmaan :) Mitä mieltä olitte ohjelmasta? Minusta se oli yllättävän hyvä 4D dokumentiksi. Tunteet olivat käsin kosketeltavia ja ohjelma oli varmaan aika realistinen. Minusta se oli erittäin hyvä, mutta kertokaa muut mielipiteitänne :)
Eiköhän itkeminen ole normaalia lapsen syntymähetkenä, tottakai silloin tunteet pulpahtaa esiin, ja miksei myös miehet - isät - saisi itkeä ja näin näyttää onnesta sekavat tunteet?!
Minusta tämä oli koskettava ja onnellinen - joskin myös surullinen - dokumentti, ja toivon että monet hetero miehet /naiset ovat katsoneet sitä , koska se näytti selvästi sen että myös homo/lesbo pareilla on samoja arkisia ongelmia ja ilon hetkiä kuten heteroillakin.
Tämän sijaisäidin oma poika vaikutti hyvin viisaalta nuorelta miehenalulta, tuota noitajuttua en oikein ymmärtänyt :-)
Joskun kanssa olen samaa mieltä. Ohjelma oli koskettava ja dramaattinenkin keskenmenon ja synnytyksen käsittelyssä. Vaikka ohjelma kuvasi NYKkiläisen homoparin lastenhankintaa, se ei ollut mitenkään tyypillinen amerikkalainen dokumentti. Se tuntui jotenkin hyvin aidolta. Piti oikein lopputeksteistä tarkastaa. BBC:llä oli näpit mukana.

Minulla oli silmä kosteana monta kertaa tuota filmiä katsoessani. Se ei todella jättänyt kylmäksi. Ajattelen juuri vahvan ja suoran tunteiden ilmaisun olleen tuon dokkarin parhainta antia.
Sarita ei saanut kiinni noitajutuista. Muutama sana ja käsitykseni juuri tuosta aiheesta.

Olen sitä mieltä, että noituus on vaikuttamista ihmismieleen tunteen kautta. Ei sen kummempaa. Voidaan käyttää erilaisia apuvälineitä ja symboleita tukemassa tunteen tavoittamista. Nämä ovat riittejä, joita löytyy monesta kohdasta elämäämme. Eri asia, kuinka niitä nimitämme. Tuossa dokumentissa oli tavattoman kaunis ja koskettava siirtymäriitti. Punaisen nauhan symboloiman napanuoran katkaisu ja vastuun siirtäminen kahdelle isälle. Lapsen biologisen äidin puhe tuossa tilanteessa oli upea. Liikutun siitä vieläkin.

Psykologiassa riittejä voidaan liittää moneen kohtaan. Hieman aikaisemmin esitetty "Vaimot vaihtoon" jakso, jossa psykologihomomies poltti pihagrillissä lasten ja isän läsnäollessa mailan, jolla isä oli lapsiaan kurittanut. Se oli toimiva ja hyvä riitti lopettaa huono tapa.

Miesryhmissä olen käyttänyt shamaaneilta lainattua riittiä. Jokainen miettii seikan itsessään, josta haluaa päästä eroon, vaikkapa kynsien pureskelusta. Luonnosta jokainen kerää huolellisesti aineksia, jotka sidotaan yhteen esittämään tuota nimenomaista ei-toivottua tapaa. Illan pimennyttyä sytytetään nuotio. Kaikilla ryhmäläisillä on jokin helistin ja myös rumpuja. Helistin voi olla vaikka tyhjä säilykepurkki, jossa on kiviä. Ryhmä kerääntyy rinkiin nuotion ympärille rytmikkäästi helistäen. Kukin vie vuorollaan sitomansa jutun nuotioon ja seuraa sen palamista loppuun saakka. Joskus rituaali on nostanut esiin hyvinkin voimakkaita ja usein helpottuneita tunteita. Silloin riitti on toiminut.
HS 10.4.2007 Sormuksen ruumisarkku

USAssahan HETEROavioliittojen erolukemat ovat huippukorkeita. Eron viimeistelemiseksi markkinamiehet ovat kehittäneet "sormuksen ruumisarkun".

HS:
Sitä markkinoidaan sekä oivana säilytyspaikkana käytöstä poistuneelle rinkulalle että esineenä, joka kertoo liiton olevan lopullisesti ohi. Arkkua mainostetaan muun muassa erinomaiseksi lahjaksi vaikkapa ostajalle itselleen.

"Tämä esine kertoo, että on aika haudata menneet ja siirtyä uuteen", mainos julistaa. Sormusarkulla on mittaa 15 senttiä ja hintaa vähän yli 20 euroa.
______

Mielestäni tämä tarina on oiva esimerkki käyttökelpoisesta riitistä ja tavasta nyhtää samalla ihmisiltä rahat pois.