Suomi varautuu alkoholigeeleihin ja -jäätelöihin

• 1 / 5
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 6.4.2007 10:50
Ajelin viime viikolla Helsingissä ruuhkassa. Jalkakäytävällä kiinnitti huomiotani vanhus, joka vaikutti jotenkin tutulta. Syvän kumarainen hahmo ja katkokävely. Nuhruinen vaatetus. Hetken kuluttua tajusin, että hän onkin entinen ystäväni vuosien takaa. Ikää alle 50 vuotta. Perheessä ei ole koskaan ollut puutetta viinasta. Hän on nyt selvästi alkoholin vammauttama. Olen vieläkin järkyttynyt siitä, kuinka huonoon kuntoon hän on mennyt. Työelämään hän ei ole pystynyt enää aikoihin, sen tiedän.

Tänään Hesari kirjoittaa:
"Sosiaali- ja terveysministeriön alkoholimainontatyöryhmä varautuu uudentyyppisten alkoholipitoisten geelien, jäätelöiden ja mehujäiden ilmestymiseen markkinoille ja esittää niiden rinnastamista alkoholijuomiin lainsäädännössä."

Minusta on kyse perimmiltään huumekaupasta. Lapsetkin koetetaan totuttaa alkoholin käyttöön. Kuinka paljon me veronmaksajina joudumme maksamaan epäsuorasti liian aikaisesta työelämästä poistumisesta ja sitten terveydenhoitokuluina itse aiheutetun sairauden hoidoista.
Huumeiksi lasketaan myös nikotiini ja kannabis jne. mutta Huumeiksi minä lasken vain (onnistuukohan nimien arvaus, kun on kirjaviisas? katotaas) hapon, vauhdin, kokiksen, hepon ja öö öö mitä niitä muita kovia onkaan, ei kiinnosta, kun en halua koittaa.

On totta, että alkoholiaddiktiolla on aivan järkyttävät seuraukset sosiaalisesti ja henkilökohtaisesti ( http://news.independent.co.uk/uk/health_medical/article2383902.ece ). Noi tuotteet kuulostaa vähän samalta kuin erilaiset kannabiksen käyttötavat kokkauksessa (kuten tässä näytetään: http://youtube.com/watch?v=64Yy5BZKB68). EU-lainsäädännön voimassaoloaikana varmaankin joka tapauksessa ne joudutaan sallimaan.

Olikohan mulla joku pointti.
  • 3 / 5
  • ChowS
  • 9.4.2007 12:49
Mitään, mikä sisältää alkoholia ei myydä lapsille. Nuo alkoholipitoiset geelit, jäätelöt jne. ovat tarkoitettu ihan 18 vuotta täyttäneille.
  • 4 / 5
  • Dragon-85
  • 9.4.2007 14:11
Entäpä ns. "alkoholittomat siiderit", joidenka alkoholipitoisuus on "jopa" 1,2 %? Eivätkös nekin ole alkoholipitoisia, mutta täysin laillisia lapsille? ;)
taitaa nuo 1,2 % juomatkin olla alaikäisiltä kielletty. sitä on ymmärtääkseni korostettu viimeaikoina kaupoissa. mutta onhan siellä toki ihan nollan linjaakin olevia, joita tietääkseni saa alaikäiset ostaa. en sitten tiedä kannattaisiko niitä pitää makuun totuttelemisena ja kieltää myös.. ;)