Kielitaito?
IT-alalla huhuillaan hommiin vanhojen ohjelmointikielten taitajia. Yksi sellainen on teknisellä alueella aikanaan suosittu FORTRAN (FORmula TRANslator). Mieheni totesi koodanneensa Fortranilla melkein pikkupojasta. Homma luonnistuisi häneltä vieläkin. Päätimme laskea montako eri ohjelmointikieltä olemme elämämme aikana opiskelleet kohtuullisen osaamiseen asti. Kielten murteita ei laskettu. Mieheni pääsi yli 15 kieleen. Minulla luku jäi vain jonnekin kymmeneen.
Olisi kiinnostavaa tietää, mitä ohjelmointikieliä nuoret nykyisin osaavat. Luulen, että saisin hommia koodaajana tänäkin päivänä.
Ohjelmointikielistä ovat tutuiksi tulleet Basic (ja Visual Basic sekä muutamat muutkin), C (ja C++), (Turbo) Pascal (ja myöhemmin etenkin Delphi), Java, Eiffel, nettimaailmassa erityisesti ColdFusion, PHP, Javascript ja Perl. Myös SQL on tuttu (etenkin Sybase). Erinäisiin muihinkin (kuten esim. FORTRAN) olen joskus tutustunut, mutta niillä en ole tehnyt mitään jälkipolville näytettävää. Toki tuttuja ovat HTML ja CSS, mutta niitä ei nyt lasketa.
Lisäys: Myös ASP-ohjelmointia olen jossain vaiheessa maistellut. Vähän.
Ja sitten tässä ilmoittautuu toinen ääripää: osaan laittaa virrat päälle koneesta ja mennä varovasti nettiin...=)
Itsellä kokemusta vasta vain javasta ja näin maccimiehenä tietysti objective c:stä. Tosin ei ikääkään ole kuin 15 vuotta, joten eiköhän noita vielä kerry lisää. Ja sit tietysti HTML ja CSS.
SQL, Basic, C, Pascal.
Lisäksi olen räpeltänyt jonkin verran asmilla.
HTML on tuttu.
Olen 14v, ja osaan ainakin php:tä (sanoisin että todella hyvin) ja tietty xhtml, css ja sitten SQLlää ja javascriptii jonkin verran. Erittäin köyhästi sujuu visualbasic, ja Batch-ohjelmointi sujuu jotenkuten.
Aika hieno juttu tuon ikäiseltä. En malta olla kysymättä, että miten sujuu koulun asioiden kanssa. Missä muussa olet hyvä koulussa?
Koulussa menee hyvin, no ainakin matikka ja kemia on kymppi. Muuten aikalailla ysiä, paitsi äikkä 8.
En päästä sinua aivan helpolla.
Entäpä liikunta/urheilu? Kuinka sujuu ja mitä mieltä olet?
Liikka on 6, mutta se on ymmärrettävää mein liikunnan ope on Jarmo Punkkinen, se hiihtovametaja, valmensi suomen ampumajoukkuetta tänä vuonna. Kerron, et on ihan karsee heppu. Liikuntaassa ei siis riitä todellakaan pelkkä asenne, en edes ole missään surkeeimmassa kunnossa mutta silti kuutonen :/
Jos rehellisiä ollaan ja verrataan muihin mein luokkalaisiin ni vaikuttaa jopa vähän epäreilulta. Teen aina kaikkeni tietenkin, ja muilla jotka passiivisemmin suhtautuu liikkan on silti parempi.
Ihan vain vinkkinä, että liikkua voi ilman koulunkin ohjausta. Jos olet tiiviisti tietokoneen kimpussa, niin kuin arvelen, olisi yleinen kuntoliikunta hyvä vastapaino. Keksi joku kiinnostava laji, mihin on hauska osallistua.
Jos et hoida kuntoasi, myöhemmällä iällä tulee takuuvarmasti ikäviä remppoja. Itse olen tietokoneen ääressä liikaa. Siksi kuntoilen melkein joka toinen päivä. Ellen tekisi niin, selkä- ja hartiat kipeytyisivät pahemman kerran. Ovat olleet joskus todella pahasti jumissa.
Kun kuntoilee, jaksaa muitakin juttuja tehdä paremmin, vaikkapa ohjelmoida. ;-)
Menestystä opiskeluillesi.
Liikunnanopettajat on aika usein tosi subjektiivisia arvosteluissaan - omaa lajia ja omia suosikkioppilaita suositaan ja silleen. Ja sitten jos harrastaa jotain lajia, jota koulussa ei harrasteta, se ei paljonkaan auta. Koko koululiikunta pitäisi opetusohjelmaltaan pistää remonttiin. Huom: ei tietenkään poistaa! :)
Ettei menisi täysin offtopiciksi niin omana kielitaitonani pääasiassa Java.