Homojen AA?

Tahtoisin tietää onko olemassa homoille tarkoitettua AA:n tapaista ryhmää? Itselleni tuollainen olisi ehdottomasti tarpeen. Heteroauttajilla näet empatia loppuu useimmiten kuin seinään heti kun ilmenee ettei autettava olekaan kunniallinen valtaväestön juoppo.
  • 3 / 6
  • Geschwitz
  • 10.4.2007 14:24
On. Kokoontuu Setan tsolla. Tarkat tiedot Setan webbisivulla.

G
  • 4 / 6
  • Pete01
  • 4.9.2007 12:24
AA:n toimintaperiaatteisiin voi perehtyä kaikenkattavan internetin avulla. Sieltä löytyy mm. AA:n kaksitoista askelta ja kaksitoista perinnettä.

AA:n kolmannen perinteen mukaaan "Ainoa jäsenvaatimus on halu lopettaa juominen". Tämä perinne sai sisältönsä viime vuosisadan alkuvuosikymmenten kovan keskustelun kautta. AA joutui määrittelemään suhtautumisensa erilaisiin ihmisiin, jotka halusivat hakea sieltä apua. Tämä ei ollut mitenkäään yksinkertainen asia liikkeen syntysijoilla USA:ssa, jossa mm. roturistiriidat elivät syvässä. Entä tulisiko murhaaja päästää mukaan toimintaan? Kysymyksiä oli paljon.

Tänään ainoa pääsyvaatimus on siis halu lopettaa juominen. Kukaan ei kysy ammattiasi, uskontoasi, sukupuolista suuntautumistasi, ei edes nimeäsi ellet halua. Tämä on toki vain minun oma ja henkilökohtainen mielipiteeni, mutta minusta tavallaan kysymyksenasettelusi on lähtökohtaisesti väärä. Olet menossa sisään vertaistuen piiriin "homous edellä", kun kyse on toiminnasta, johon mennään "alkoholismi edellä".

Niissä AA-ryhmissä joissa olen vuosien ajan käynyt, ei kenenkään suuntautuminen ole nooussut koskaan keskustelun aiheeksi. Se ei yksinkertaisesti ole kokousten fokus.

Voi toki olla niin, että haet nimenomaan ryhmää jossa voit puhua myös tästä puolestasi. Ymmärrän kysymyksesi sitä taustaa vasten. Itse olen aina ollut AA:n piiirissä kaapissa yksinkertaisesti siitä syystä, etten ole kokenut tarvetta koko asian käsittelyyn tässä foorumissa, joka oman henkilökohtaisen mielipiteeni mukaan keskittyy nimenomaan alkoholismista toipumiseen eikä suuntautuminen ole siinä keskeinen asia.
  • 5 / 6
  • KristerK
  • 21.9.2007 10:45
Moi,

Pete on tavallaan oikeassa, että periaatteessa kaikki AA ryhmät ovat suvaitsevaisia eikä seksuaalisuus välttämättä liity mitenkään alkoholismiin.

Itse koen, että oma homouteni on niin keskeinen osa persoonallisuuttani, että en voi käsitellä alkoholismia viittaamatta siihen. Jos esimerkiksi olen langennut juomaan Pride tai Finlandisation bileissä, miten juominen vaikutti parisuhteeseen, etc. Monilla alkoholismi liitty jossain määrin oman homouden torjumiseen tai vaikeuteen lähestyä eroottisesti samaa sukupuolta.

AA ryhmät eivät myöskään aina ole ideaalisia, niissäkin on tyhmiä ja suvaisemattomia ihmisiä. Itse en ole koskaan missään ryhmässä saanut negatiiista palautetta homoudestani, mutta monet ovat. Jos alkoholismi ja ihmissuhteet liittyvät yhteen, voi olla hyvä jos tietää olevansa ryhmässä missä kukaan ei homoutta kavahda.

Jos epäilee olevansa alkoholisti tai että oma alkoholin käyttö on karkaamassa käsistä, voi aina käydä katsomassa mitä AA ryhmät tarjoavat. Kannattaa myös vierailla useissa eri ryhmissä, sillä niissä on kaikissa oma tunnelmansa.

Krister
  • 6 / 6
  • Oedipus
  • 21.9.2007 14:35
Mites toi Messiin! -projekti?
Se tosin toimii vain pk-seudulla. (Jos nyt siis, kysyjä, asuit siellä päin).

http://www.messiin.info/

Sivut tosin ilmoittivat projektin jo loppuneen, mutta ehkä sieltä löytyy yhteytietoja sopiviin tahoihin (esim. A-klinikkasäätiöön).
Kantsii varmaan tarkistaa.

Projekti julkaisi "Vedettiin viinaa ihan homona! Ei-heteroseksuaaliset ja trans-ihmiset päihdepalvelujen asiakkaina" -kirjasen, joka pyrkii raottamaan ovia "normaalien" päihdepalvelujen suuntaan (ts. antamaan työntekijöille tietoa näistä kysymyksistä).