TV-kanava Jim
Jim-kanavalta löytyy muutamia mielenkiintoisia ohjelmia. Kanavan linjasta on tässä vaiheessa vaikea sanoa. Ainakin nyt alkuun heidän pitää erottuakseen koettaa myydä muutakin kuin tyhjänpäiväistä hömppää. Ukkoni on jäänyt koukkuun kanavan korjaus- ja remonttiohjelmiin. Tilanne on pahaenteinen. Täytyypä kauppareitit suunnitella nyt niin, etteivät rautakauppojen ja Olssonin mainoskyltit näy. ;-)
La 17.3 Dokumenttielokuva: Kielletty liitto
JIM 00:00 - 01:35
Dokumentissa seurataan taistelua homoavioliittojen puolesta Yhdysvaltojen Massachusettsissa, joka on ensimmäinen samaa sukupuolta oleville pareille sanktioita jakava osavaltio. Ohjelmassa tarkastellaan lähietäisyydeltä seitsemän samaa sukupuolta olevan parin taistelua ihmisoikeuksistaan valtion koneistoa ja yleisiä ennakkoluuloja vastaan. Amerikkalainen dokumenttielokuva.
Kanavalle on hankittu myös sarja Angels in America, joka tulee Suomessa nyt uusintana. Laatutyö.
La 17.3. Angels in America, JIM, 22:00 - 23:05
Kanavalta tuleva Penn & Teller on sekin hauskaa katseltavaa. Isketään lyttyyn kaikki aina pullovesistä passiivisen tupakoinnin vaaroihin. :D
Penn & Teller on kyllä ehdottomasti aivan yköstä!
Jopa puolisko, joka heti alkuun yksiselitteisesti ilmoitti inhoavansa kyseistä kaksikkoa myönsi jo ensimmäisen katselukerran puolivälissä luoneensa mielikuvansa heidän perinteisen taikurishownsa (nähty joskus Suomessakin TV:ssä) perusteella, mutta tykkäävänsä tästä.
Huuhaa kuriin! Skeptikot rulettaa!
Katsoin Penn & Telleristä jakson, jossa käsiteltiin evoluutioteoriaa. Hyviäkin argumentteja evoluutioteorian puolesta ja kreatinismiä vastaan esitettiin, mutta valitettavan paljon oli silkkaa mudanheittoa.
Juu, noiden heppujen kannattaisi vain pitäytyä niissä taikatempuissaan. Esimerkiksi jakso, jossa he teilasivat täysin koko kasvihuoneilmiön olemassaolon ja ihmisen aikaansaaman ilmastonmuutoksen, oli ala-arvoinen. Suutari pysyköön lestissään.
Saisivat minun mielestä uusia tuolla Jimillä (tai nelosella) sen Älä kerro äidille -sarjan. Sekä Usan että brittien version. Nehän kai pari tuotantokautta näytti, mutta se lopahti siihen.
En ole vielä oikein oppinut tarkkailemaan Jimin tarjontaa, joskin muutaman kerran olen sattumoisin osunut kanavalle. Eilen tuli dokumentti Normandian maihinnousussa käytetystä teknologiasta. Ohjelmassa kerrottu oli minulle täysin uutta ja mielenkiintoista. Samalla sain joitain taustoja tietokoneiden kehityshistoriaan liittyen (johon puoleen olen jonkun verran joutunut työn puolesta perehtymään). Näyttäisi MAXiltakin tulevan aiheesta dokumentti (ettei vain olisi sama), joskaan en aio maksukortteja hommata niin kauan kuin useampaa suosikkisarjaani tai YLEn kanavia ei panna kortin taakse.
Öinen dokumentti Massachusetista kuului sarjaan: laatudokumentti. Siinä kuvattiin hyvin elävästi homojen ja heidän vastustajiensa taistelua avioliitto-oikeudesta. Tunnelma oli ajoittain hyvinkin kiihkeä. Ja loppupuolella voi itkeä yhdessä häävieraiden ja omaisten kanssa, kun parit saivat toisensa. Täytyypä lähettää kiitoksia JIM-kanavalle tästä dokumenttivalinnasta.
JohnnyFinland, juuri tuon takia Penn & Telleriin pitääkin suhtautua nimenomaan viihtenä - ei asiaohjelmana.
Ensimmäistä kertaa katsoin tänään Jimiä, kun sieltä tuli playoff-kiekkoa. Nice!
Dragon-85 kirjoitti: "JohnnyFinland, juuri tuon takia Penn & Telleriin pitääkin suhtautua nimenomaan viihtenä - ei asiaohjelmana."
Tämäpä on syvällisemmänkin pohdiskelun aihe. Missä menee viihteen ja huumorin valepukuun puetun henkilökohtaisen hyökkäyksen raja? Jos ihmisiä haastatellaan asiaverukkein, mutta todellisena päämääränä onkin heittää mutaa, onko lopputulos viihdettä? Voiko laukoa mitä tahansa ja vastalauseita kuullessaan todeta "sehän oli vain huumoria"?
Vaarallista huumoria. Levittävät väärää tietoa ja vielä hyvin mustavalkoisesti.
Itse asiassa (mikäli olette viitsineet tarkoin katsoa) P&T perustelevat erittäin hyvin väitteensä. Esim. passiivisen tupakoinnin vaikutus ihmisten syöpäalttiuteen/terveyteen osoitettiin mielestäni aika hyvin huuhaaksi ja mielipideasiaksi.
Mielenkiintoista muuten. Samana päivänä tuli ykköseltä Hollannin homoaktivismista kertovan dokkarin uusinta, JIM:iltä Mass:in homoliittodokkari ja Subilta "Simpsonien" jakso, jossa Springfield laillistaa homoavioliitot turismia lisätäkseen... What a gay day!
Joku jossain keskustelussa suositteli katsomaan Penn&Telleriä ja mä sitten tein niin kolme kertaa, todetakseni, että enää ei tarvi, selväksi tuli. Anteeksi vain fanit, mutta musta ohjelma oli ala-arvoinen, mikäli se markkinoi itseään tieteellisenä. Jos se tunnustaa olevansa viihdettä, toivon että katsojatkin ymmärtää, että sitä se todella on. Tai on ainakin olevinaan. Itse en näe edes mitään viihdyttävää uhoavassa ja asiattomuuksia syytävässä miehessä, joka puhua pälättää toisten puheen päälle ja piilottaa oman asiantuntemattomuutensa kiroilun alle. Tämä alalajike on ihan yhtä hohhoijaa tv:ssä, chatissa, nakkikioskijonossa kuin lähiöbaarissakin.
Ohjelman lähtöasetelma on aina yhtä selvä, ennalta päätetty mielipide, joka yritetään todistaa todeksi sillä, että vastakkaisen mielipiteen edustajiksi on valittu jokseenkin hurahtaneita ihmisiä ja heidänkin sanomisensa pätkitty yksittäisiksi lauseiksi sieltä täältä, kun taas valitun mielipiten edustajiksi valitaan vakuuttavia henkilöitä, joille annetaan tilaa perustella ja kertoa. Tätä mielipiteen oikeellisuutta juontaja sitten alleviivaa ärsyttävästi huutelemalla taustalla. Huh! Anteeksi, mutta minä en osta mielipiteitä noin yksinkertaisin menetelmin myytynä. Pitää olla asiaakin. Itseasiassa tuo vastapuolen lapsekas mustamaalaaminen oli minusta ärsyttävää, vaikka olin juontajan kanssa itse asiasta samaa mieltä.
Asenteiltaan aivan liian mustavalkoinen ja yksinkertainen, pitkästyttävä, ärsyttävä.. Ei, en pitänyt.
Minä alkuärtymyksestä toivuttuani olen siitä pitänyt. Konsepti on toki aina sama. Toinen vetäjistä on täysin hiljaa ja toinen pälpättää. Yhden kerran tuo iso mies totesi, että he todella tarkistavat jokaisen väitteensä. USA:ssa oikeusjuttu nostetaan vähemmästäkin, kuin mitä he ovat esittäneet. Enpä ole kuullut ainoastakaan.
Ohjelma on tarkoitettu amerikkalaiselle yleisölle. Meistä se tuntuu ehkä liian viihteelliseltä ja yliampuvalta. Kuitenkin sinne on piilotettu varsin selkeää ja vakavaa asiaa. Aivan vastaava sarja oli vuosikymmeniä sitten tehty hömppä Perhe on pahin. Se käsitteli kuitenkin juuri siihen ajanjaksoon sopivasti yhteiskunnan kipukohtia, vaikkapa Vietnamin sodan aikaan Kanadaan paenneita "sotilaskarkureita". Se oli maassa yksi varsin kipeä asia.
Kesäpoika, katselepa muutama jakso Penn&Telleriä ja koeta löytää se pointti paljon puheen joukosta. Se voi avautua, kuten minulle kävi. Nauhoitan nykyisin joka ikisen jakson ja käyn muutamat niistä läpi huolella uudelleen.
Yksi jakso kyllä pomppasi pahasti silmille: salaliittojakso - tarkemmin sanottuna WTC-osio. Siinä oli hyvä esimerkki, miten "asiaohjelma" tehdään järjen sijasta tunteella.
Salaliittoteoriat jäi aikanaan katsomatta. Aihe on meilläkin jo loppuun kaluttu ja tylsä. Pidän niiden kehittelijöitä kohteliaasti sanottuna vilkkaan mielikuvituksen omaavina henkilöinä. Mikä tahansa seikka kelpaa perusteluksi. Onhan meilläkin muuten tämä Timo TA Mikkonen. Hänellä oli oma varma teoriansa Kennedyn murhasta. Ei siitä mitään ole kuultukaan sen julkistamisen jälkeen.
Katsoin ohjelman nyt kunnolla. Tutkijanainen esitteli syitä noille salaliittoteorioille perustellusti. Yksi syy häneltä ja ohjelman tekijöiltäkin jäi kertomatta: raha. Huuhaalla siellä kerätään myös rahaa. TV-haastattelustakin maksetaan. Osa tietenkin on niin löysäpäitä, ettei olisi tv-kameran eteen pitänyt päästää lainkaan.
Suomessa onneksi keskitytään vakavasti eri kokoluokan asioihin, kuten Ruokolahden leijona. ;-)
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ruokolahden_leijonaOnko turhempaa kanavaa, kuin Jim? En ole ikinä katsonut kokonaista ohjelmaa, kun olen kanavalle sattunut kesken surffailun. Miksikö? Siksi ettei sieltä tule mitään katsomisen arvoisia ohjelmia. Jotain hyvien sarjojen uusintoja, mutta kun nekin on jo nähty. Nyt vähän tsemppiä Nelonen/Jim!
En nähnyt itse salaliittoteorioiden WTC- ja JFK-jaksoja, mutta TWA:n putoamisen ja Oklahoman pommituksen jaksot näin. Mielestä näissä kerronta oli varsin objektiivista ja ohjelmassa vain esiteltiin kaikki nämä vallitsevat erilaiset teoriat ja perusteita niille erilaisin haastatteluin. Itse ohjelmahan ei pyri ottamaan kantaa johonkin tiettyyn teoriaan, vaan kehottaa sekä alussa että lopussa katsojaa itseään vetämään johtopäätöksiä esitettyjen asioiden valossa.