Helsingin hotellit.

Ystäväni ovat saksasta tulossa euroviisuilemaan suomeen ja kyselivät homoystävällistä hotellia. Siis hotellia jossa ei täysin pitkin nenän vartta katsota homopareja. Asiallisia vastauksia toivonen. Itse kun en juurikaan hotelleja käytä ei harmainta hajua moisesta :D
Ei kai ainakaan näissä pääkaupungin keskustan isoissa (tai vähän pienemmissäkään) hotelleissa katsella nenänvartta pitkin homopareja - tai ketään muutakaan. Ainakin oman käsitykseni mukaan hotelliin kuin hotelliin voi mennä aivan huoletta, ja varmasti saa parisängyllä varustetun huoneen, viimeistään pyydettäessä. Suomessa ei taida juuri "homohotelleja" tai erityisesti "homoystävällisyyttään" kuuluttavia hotelleja ollakaan siten kuin esimerkiksi Berliinissä tai monissa muissa kaupungeissa maailmalla.
  • 3 / 18
  • Public eye
  • 12.3.2007 23:40
Toisaalta saattaa jo olla niinkin, että ylipäänsä HOTELLIN löytäminen euroviisujen aikaan edes läheltä Helsinkiä alkaa olla vähän myöhäistä, kun idea hotelliasumisesta täällä juuri kyseisenä ajankohtana on ollut aika monella mielessä...
Onko Omenahotellit-ketju jo tuttu? Helsinkiin valmistuu Omenahotelli huhtikuussa. Huonehinta 79e/vrk. Huoneet ovat 4 hengelle ja hinta sama 79e per huone riippumatta siitä, montako siellä asuu. Henkilökuntaa ei ole, vaan huone varataan ja maksetaan netitse. Sisään pääsee ovikoodilla. Olen käynyt itse Turun ja Tampereen Omenoissa ja olin ihan tyytyväinen (paitsi hiustenkuivaajaa niissä ei ollut, ja siitä vähän miinusta).

http://www.omena.com/hotelli?hid=585405
Kirjoitin samasta aiheesta viime viikon lopulla.
http://ranneliike.net/keskustelu.php?act=rthrd&grpid=20&thrdid=4321

Nyt mielestäni olisi hyvä, että asiaan kiinnitettäisiin huomiota. Minun tapani kiinnittää huomiota on kävellä hotelleihin sisään ja kysyä, onko hotelli homoystävällinen vai ei. Voi myös soittaa ja kysellä. Jokainen voi sen tehdä. Kun alkaa tulla puheluja, hotellit joutuvat pohtimaan asiaa.

Kaupungin matkailutoimisto ei ollut ajan tasalla vaikka väki kuulemma kävikin aikoinaan New Yorkissa saakka messuilla mainostamassa Helsinkiä Pride-kaupunkina

Painostetaan soittelemalla!!! Se, että asia nousee esiin, on jo puoli voittoa. Ulkomailla liikkuessa ainakin minä olen käyttänyt hotelleja, jotka ilmaisevat olevansa homo-ystävällisiä. Asiaa auttaa, että jossain on näkyvissä esim. sateenkaarilippu tai esitteitä gay-paikoista.

Tehdään sitten suosituslista hotelleista.
Jaa no itse en hotellia edes tuolloin ota. Kiltisti kaverin luo kyläilemään ;) Joo tuota yritin saksalaisille kavereilleni selittää. Mutta on siinä selittäminen että nykyaikana ei suomesta gayhotellia löydy :D
Jeps itse tiedän omenan ja menköön mainostuksen puolelle. Tampereella on myös Mango hotelli, pikkasen syrjässä tosin. Mutta huoneet on yllättävän mukavat.
  • 7 / 18
  • JohnnyFinland
  • 13.3.2007 8:36
Onko Helsingissä "gay-vihamielisiä" hotelleja? Muutakaan järkevää syytä en keksi sille, että kaivattaisiin "gay-ystävällisiä" hotelleja.
Kai tämä gay-ystävällisten hotellien perinne on syntynyt sellaisissa kaupungeissa, joissa jo kauan sitten oli "elävä homokulttuuri", mutta samalla siellä täällä joissain paikoissa saatettiin oikeasti olla valmiita lennättämään homopari ulos, jos henkilökunnalle asiakkaan laatu selvisi. Homoystävällisyyden kertominen oli tae, ettei näin ainakaan ko. paikassa käy. Samalla niissä hotelleissa käsittääkseni sai elää muutenkin hieman "vapaammin". Helsingistä puuttuu lähes tyystin pienet yksityiset hotellit, kun isot ketjut jyräävät. Niissä taas tuntuu (miespuolisesta) henkilökunnasta merkittävä osa olevan itse meikäläisiä, joten... Ei sillä, kyllähän pieni sateenkaarilippu ovenpielessä voisi ollakin hyvä mainos oikeasti takaamassa homoystävällisyyttä.
  • 9 / 18
  • vaeltaja2006
  • 13.3.2007 8:59
Gay-ystävällinen hotelli tarkoittaa esim. sitä, että kun asiakas kysyy, onko täällä gaybaareja ja klubeja tai saunoja, niin, henkilökunta osaa opastaa luotettavasti ja hyllystä köytyy tarvittavaa materiaalia. Jos kysyn: "Missä on lähin gaybaari ja lähin sauna", gay-ystävällinen virkailija ei lähetä minua lähimpään perhesaunaan, vaan ymmärtää asian. Siinä on se ero.
Suomessa "sauna" ei tarkoita homojen kutupaikkaa toisin kuin muualla maailmassa, vaan paikkaa jossa käydään peseytymässä. Minä todennäköisesti Helsingissä tuohtuisin aika tavalla, jos minut neuvottaisiin "homosaunaan" jos tiedustelen "saunaa". Tietääkseni Helsingin hotellien vastaanottotiskiltä osataan neuvoa homobaarit - ja jos jostain syystä ei, niin katsotaan puhelinluettelosta tai netistä. Ja tämä on ihan totta. Helsingissä taksit tietävät homobaarit nimen perusteella, ja taksikuskit eivät osoita asiasta mieltä. Homokarttoja hotellit voisivat kyllä ottaa jakoon.
smo kirjoitti: "Helsingissä taksit tietävät homobaarit nimen perusteella, ja taksikuskit eivät osoita asiasta mieltä."

Turhankin paljon takseilla ajelevana olen törmännyt myös siihen negatiivisempaan puoleen taksipalveluja.

Eräs taksi kieltäytyi lähtemästä ajoon taksijonosta, kun takapenkillä istui miespari. Liekö sama taksi tai useampikin samanmielinen, joilla on tapana kaasuttaa pois taksijonosta, jos jonon kärjessä on läheisistä homobaareista tulevaa asiakaskuntaa.

Näissä em. tilanteissa ei siis ole ollut kysymys mistään provokatiivisesta käytöksestä (pussailut, lääpimiset tms) eikä kaatokännisistä asiakkaista - homous on vain sattunut ;) olemaan silmiinpistävän näkyvää. Irokeesin yöelämässä livenä tavanneet ymmärtänevät, mitä tarkoitan.
Viime vuonna, vai oliko se nyt jo edellisenä, oli MSC:llä suuret pippalot Kaapelin Pannusalissa, ja tuolloin ulkomaiset nahkahomot olivat majoittuneena Helkaan Pohjoisella rautatiekadulla. Aamiaispöydässä oli reiluja nahkamiehiä kamppeissaan ilman mitään ja illalla bileiden alla respa varsinainen näky. Käsittääkseni palvelu oli ollut vähintäänkin asianmukaista, ellei jopa parempaa.
  • 13 / 18
  • JohnnyFinland
  • 13.3.2007 20:59
Jos gaybaarin löytämisen on tieten tahtoen jättänyt hotellin vastaanottovirkailijan harteille, niin saa kyllä syyttää ihan itseään, jos baaria ei löydy. :-D
"Muutakaan järkevää syytä en keksi sille, että kaivattaisiin "gay-ystävällisiä" hotelleja.".. Hmm ja olikohan kommetti tarkoitettu saisikohan asiasta riidan aikaan??
Itse asiassa kokeileppas joskus esim (ääri esimerkkinä) mennä Anna-hotelliin miesparina kyselemään huonetta. Kaulailkaa vaikka siinä samalla ja olkaa oikein onnellisen näköisiä. Ymmärsit kai. Olisi aivan mukava mennä oman rakkaan kanssa hotelliin saamatta töykeää palvelua josta on kalliin hinnan maksanut :)
  • 15 / 18
  • JohnnyFinland
  • 15.3.2007 12:48
Mahakas kirjoitti: "- - - olikohan kommetti tarkoitettu saisikohan asiasta riidan aikaan?"

Ei suinkaan. Sen sijaan minua kiinnostaa mikä sai sinut esittämään ketjun aloittaneen kysymyksesi. Oletko jollakin tapaa saanut sellaisen käsityksen, että Helsingissä hotellit noin yleisesti ottaen olisivat homovihamielisiä ja sen vuoksi peräänkuulutit homoystävällistä hotellia? Jos näin on, mihin käsityksesi perustuu? Joidenkin tuttaviesi kokemuksiin ehkä? Uskon kaikkia lukijoita kiinnostavan tällaiset negatiiviset kokemukset.
Ainakin yksi monikansallinen hotellivarauspalvelu -http://www.booking.com - sisällyttää homoystävällisyyden hotellien kuvauksiin. Pääkaupunkiseudun hotellien kattavuus tosin oli heikko. Listalta löytyi vai 13 hotellia. Näistä kaksi oli homoystävällistä: Rivoli Jardin Helsingin ydinkeskustasta ja Hotelli Matinlahti Espoosta. Näin heikosta homoystävällisyydestä tuskin kannattaa tehdä hätäisiä johtopäätöksiä tietämättä, mihin tieto perustuu: vieraiden antamaan palautteeseen vai hotelleilta saatuihin vastauksiin.

Homoystävällisyyden reittaaminen tuntuu yhtä hassulta kuin vaikkapa selvittää ruokakauppaketjun homoystävällisyyttä. Kilpailu on sen verran kovaa, että tuskin yksikään yrittäjä haluaa toivottaa jotakin harmitonta asiakasryhmää ei-toivotuksi. Mutta on myös ihan ymmärrettävää, että ulkomaalaiselle asia ei ole yhtä selvä. Kuten JohnnyFinlandkin totesi, jos homovihamielisistä hotelleista on kokemuksia, niistä olisi kiinnostavaa saada tietää. Voihan olla, että pääsääntöinen homoystävällisyys on vain illuusio, jossa tietämättäni elän. :-) Toivottavasti Ranneliikkeen säännöt eivät estä negatiivisten kokemusten julkaisemista.

Samainen hotellipalvelu löysi euroviisuviikonlopuksi vapaita huoneita enää kolmesta hotellista.
No esitin asian puhtaasti kaverini puolesta.. Jolla Helsingistä vähän vähemmän mairittelevia kokemuksia. Hotellin nimeä en tässä nyt sano mutta etteköhän itse kukin tiedä erään hotellin A:n kadulla ;) Lähinnä halusi vain välttää samanlaisen jäätävän vastaanoton :D
Itse Hesassa käydessä olen ollut isoissa hotelleissa (kokeiltua on tullut ainakin Sokos-hotels, Cumulus, Scandic, Crown Plaza ja joitain muitakin). Koskaan ei ole mitään "homo-ongelmaa" ollut. Parivuodekin järjestyy jos niitä on saatavilla / muistanut tilatessa mainita. Sitä kysyttäessä ei ole mitään ihmeellistä kommenttiakaan ollut havaittavissa. Kaiken kaikkiaan Suomessa hotelliyöpymiset miehen kanssa ovat aina sujuneet hyvin.