Visvasyylän hoidosta?

  • 1 / 13
  • tofkundi
  • 15.2.2007 18:09
Onko muilla kokemuksia tai tietoja visvasyylän hoidosta?

Mulla on visvasyylä (kondylooma) peräaukon alueella ja myös sisällä viime kesän lähtien. Olen käynyt klinikalla jo monta kertaa noin kolmen viikon välein. Siellä syylää hoitetaan jäädyttämällä joka kertaa, mutta syylät vaan uusiutuvat koko ajan. Alussa käyttiin myös Aldara-voidetta, mutta tuntui siltä, että sillä ei mitään tehoa. Viime kertaa lääkäri sanoi vaan, että tullaan sinne jäädyttämään jatkossa kahden viikoin välein ja ehkä myöhemmin harkitaan hoitoa laserilla.

Siis onko muilla kokemuksia visvasyylän hoidosta? Mikä on sopiva hoitotapa? Musta tuntuu, että julkisella hoitopaikalla ei ole niin tehokas. Onko syytä mennä hakemaan apua yksityislääkäriasemalta? Jos on niin, minne voidaan mennä ja mitä se maksaa?

Yritin hakea tietoja verkosta ja lääkäriltä, mutta en ole vielä varma. Siis lähteekö HPV-virus pois keholta lopulta? Voidaanko saada tartunnan uudelleen? Mitä on teidän kokemukset?

Olen lukenut kyselytutkimuksen jostain verkosta, että Suomessa yli puolet homoista on edellisenä vuonna saanut visvasyylää. Ja katsotaan, että monella ei ole vältämättä oireita. Siis valtaosalla homoista on tai on ollut HPV-virus, ja se merkitsee, että jos harrastetaan seksiä monen kanssa, saa jossain vaiheessa visvasyylää tai virusta takuulla. Ymmärränkö oikein?

On vaan masentavaa nyt kun en ole saanut (anaali)seksiä yli puoli vuotta. Mulla on ollut yksi vakikaveri, jonka kanssa suhde kehittynee. Mutta tässä tilanteessa on vaan mahdonta kehittää suhdetta taikka tutustua uuteen kaveriin. Onko mulla vielä toivoa saada poikaystävä? :-(
Munkin yhdellä ex-kundilla oli sama vaiva. Tuli vaan mieleeni, et se ei osaa edelleenkään käyttää kondomia. Sitten sillä oli ajoittain herpes-tyyppistä ihottumaa vartalolla, joka uusiutui aika ajoin. Sitten yhdellä kundilla, jonka kanssa mä olin ollut, oli jotakin märkäruven tapaista ihottumaa. Muistan kun se meni kylppäriin ja kun menin sinne perässä, se sammutti valot, etten olisi huomannut, mut mä huomasin.

Mulla ei ole ollut mitään vastaavaa. Me oltiin käyty testissä ja oltiin negatiivisia, mut mistään visvasyylistä ei ollut tietoakaan tms.

Voithan sä poltattaa sen perseesi vaikka millä, mut se juttu on sulla elimistössä. Sun pitää vaan oppia oleen sen kanssa. Et saa salata omia tautejas niiltä, joitten kanssa oot. Mun mielestä niillä kundeilla on oikeus puhtauteen.
  • 3 / 13
  • kesäpoika
  • 15.2.2007 22:34
Herpesryhmän virukset on sellaisia, jotka tarttuu helposti sillon, kun on normaalia matalampi vastustuskyky. Se voi johtua miljoonasta syystä, eikä sillä oo mitään tekemistä puhtauden kanssa. Sellanen "puhtaus" ja seksitautien likaisuus on vaan näennäistä. Aika harvassa on ne, joilla ei muka oikeesti ois koskaan ollut mitään mahdollisuutta saada tartuntaa. Käsi sydämelle, Enter! Kondomi ei suojaa herpekseltä.

Musta toi oli hienosti kirjoitettu keskustelunavaus. Vaikea aihe ja suora ja rehellinen kirjoitus, arvostan suuresti. Harmi kyllä en osaa neuvoa, kun ei oo kokemusta.. huonosta vastastuskyvystä vaan on. Senkin seurauksena on aikanaan sairastettu kaikki mahdolliset hiivat ja ihotulehdukset ja möhkyrät ja pahkurat, mitä vaan olemassa on, eikä se oo ollut nättiä. Ei se silti musta likaista tehnyt.
  • 5 / 13
  • tofkundi
  • 15.2.2007 22:43
Mun vakikaveri tietää asiasta, siksi emme harrastaneet anaaliseksiä jo puoleen vuoteen. En mä tiedäkään olisilo meillä yhteinen tulevaisuus, vaikken olisi saanut visvasyylää. Mutta me pysytään olla hyvinä kavereina varmasti jatkossa.

Niin jossain lähteessä sanoo, että papilloomavirus jää elimistöön loppuelämän, taas jossain sanoo, että elimistö pystyy tuhoamaan viruksen parissa vuodessa.
  • 6 / 13
  • kesäpoika
  • 15.2.2007 23:25
Ton mun lähteen mukaan se 80-90% parantuu ja loppuihin se sit jää lopuksi elämää, kun parantavaa hoitoa ei oo. Ne laserit ja poltot ja muut on vaan sen yksittäisen syylän poistoon, muttei vaikuta siihen elimistössä olevaan virukseen. Sulla on ollut kuitenkin vasta puoli vuotta, ni mahdolisuus siihen, että se katoaa vielä kokonaan on kuitenkin iso. Lääkäri varmaan osaa kertoa, kertooko se taudin ärhäkkyys ja sitkeesti uusivat rakkulat huonommasta ennusteesta vai onko sillä vaikutusta mihinkään.

Kaikki ei pidä anaaliseksiä tärkeänä, niin sithän se ei haittaa sellasta poikaystäväehdokasta ollenkaan. Ja muutenkin jokainen sit priorisoi itse, miten tärkeenä mitäkin asiaa suhteessa pitää. Tietysti se on sulle ikävää, jos itse haluaisit..
tofkundi kirjoitti: "Olen lukenut kyselytutkimuksen jostain verkosta, että Suomessa yli puolet homoista on edellisenä vuonna saanut visvasyylää."



Oikeampi tapa ilmaista asia olisi, että puolella ko. kyselyyn vastanneista, homoseksuaaleiksi itsensä ilmoittaneista vastaajista, on ollut visvasyylä. Ja jonkun yksittäisen kyselyn pohjalta on hankala mennä tekemään mitään johtopäätöksiä koko homopopulaatiosta, koska kukaan ei oikeastaan edes tiedä kuinka paljon homoja Suomessa on.

Asianmukainen suojautuminen olisi toki aina hyvä muistaa seksiä harrastettaessa. Varsinkin jos harrastaa irtosuhteita. Taudit tuntuvat yleistyvän kun porukka on piittaamatonta.
Visvasyylä- eli kondyloomatartunta on siitä ikävä, että kondomin käyttö ei välttämättä estä sen leviämistä. Tämän takia useat seksisuhteet lisäävät tartunnan todennäköisyyttä. Täytyy kuitenkin muistaa, että genitaalialueen infektioilla on taipumus altistaa toisille; eli henkilö, jolla on visvasyylä tms., ja joka ei käytä seksissä kondomia, on tervettä alttiimpi esimerkiksi HIV-infektion saamiselle. Seksi ilman kondomia HIV-potilaan kanssa on venäläistä rulettia, ja jos pohjalla on jokin toinen irfektio, se on kuin laittaisi toisenkin panoksen peliin.

No se siitä seksivalistuksesta :)

Kumminkin, asiaan. Visvasyylällä näyttäisi jäädyttämisen, laserin ja polttamisen lisäksi olemassa hoitokeino, jossa pienet syylät penslataan podofyllotoksiinilla. Apua voi olla myös imikmodivoiteella, joka saa aikaan paikallista interferoni- ja interleukiinieritystä edesauttaen varsinkin paikallisten virusinfektioiden vastustamisessa. Ehkä jäädyttäminen on perinteisempi tapa yrittää hoitaa visvasyylät pois päiväjärjestyksestä, ja yleensä siinä onnistutaan, tosin ehkä useamman hoitokerran jälkeen.

Mikään hoidoista ei siis poista papilloomavirusta elimistöstä, sen hoitaa elimistön immuunipuolustus itse -- jos on hoitaakseen.
Miten sun pokka kestää, kun meet sille lääkärille ja se tietää, et koko vaiva johtuu seksitavoistasi? Ajattele, jos se syylä olisi myös sun kullissasi...mites sitten kävisi?
Visvasyylistä ovat lääkärit myös sitä mieltä, että monesti ne voivat tarttua myös ilman seksikontaktia, hieman syylien tapaan. Koska HPV-muotoja on useita, vain osa niistä on tykästynyt enemmälti leviämään sukupuoliyhteydessä...

Lähteenä oli Duodecimin Lääkärin CD, jossa olikin varsin graafinen otos peräaukkoon pesiytyneestä kondyloomasta. Kuvatekstissä nimenomaan varoitettiin lekuria olemaan vetämättä hätäisiä johtopäätöksiä löydöspaikoista -- voihan visvasyylä päätyä sinne muutenkin kuin lääkärin likaisen mielikuvituksen pahimmalla keksimällä tavalla ;)
Kun etsin tietoja visvasyylästä verkosta, osuin semmoiseen tietoon, että osterivinokas auttaa elimistön vastuskykyä esim. molluskaa ja syylää vastaan. Näyttää siltä, että monet lapset ottavat osterivinokaskapselia kun heillä on molluskaa.

Tietääkö joku, että auttaako osterivinokaskapseli vastuskykyä visvasyylää vastaan?
Olennaiset asiat on jo käyty läpi: eri hoidoilla voidaan pyrkiä vähentämään syyliä, mutta mikään ei takaa niiden häviämistä. Toinen hoito auttaa toisille ja taas toinen jollekin muulle. Yleensä virus joko paranee tai muuten rauhoittuu vuosien kuluessa.
Imikimodivoidetta muuten kannattaa käyttää 2 tai 3 kuukautta, ennen kuin tulokset välttämättä näkyvät. Laserilla syylät toki häviävät, mutta voivat uusia. Ja kun eri hoidoilla on sitten käsitelty syyliä riittävän kauan, niin usein ne häviävät, kai hoidoista huolimatta.
Eli kurja vaiva, mutta ei ole vaarallinen. HPV:ta on useita kymmeniä eri alatyyppejä ja ulkoisia syyliä tekevät ovat yleensä niitä kilttejä, ei siis liity suoraan esim kohdunkaulansyöpään.
Melkein kaikilla virus elimistössä on ainakin jossain vaiheessa elämää. Toisilla täysin oireeton ja valitettavasti joillakin sitten tekee syyliä. Ja mitään ehdotonta varoaikaa ei ole. Eli vaikka pitäisitte kumppanin kanssa vuoden tauon seksistä, se voi silti uusia.
Osterivinokaskapseleita voit syödä, mutta tuskin ne siihen kondyloomaan paljon vaikuttavat.