Pojat ja puutarhanhoito (Tytöt myös :-)

• 1 / 3
  • Hortus
  • 23.1.2007 20:09
Laiton tonne blogien puolellekin juttua siitä kuinka kiva olis löytää tältäkin foorumilta puutarhaihmisiä tai sitten jatkaa juttua puutarha.netin puolella, mutta samalla tietää että vastapelurikin on meikäläisiä. Muistan taannoin kun joku kysyi ihmisten ammateista, että silloin tuli ainakin monta vastausta biologeilta. Nyt samaa porukkaa yritän saada kasaan. ELI SIIS biologit, puutarhurit, luonnosta kiinnostuneet, kukkien kasvatusta harrastavat, hervianaisia perennoja keräilevät ja muuten vain seuralliset ihmiset tekstiä tulemaan.
En ole niinkään innostunut kukista, mutta puiden kasvattamiseta on vähän kokemusta. Olen kasvattanut tammia terhoista asti. Homma alkoi muistaakseni 1998 kun naapurissa asuva varttuneen iän saavuttanut naapurin rouvva toi äidilleni muoviämpärissä jo itäneitä tammenterhoja. Terhot olivat ämpärissä pari päivää kunnes minä istutin ne pieniin ruukkuihin. Nyt äitini tontilla kasvaa noin 15 tubex-suojaputkella suojattua tammen alkua. Tammien pituus on 750-1578 mm välillä. Tontti on aurinkoinen mistä tammi valokasvina pitää, mutta maa on valitettavasti tiivistä savea eli varsin huonoa kasvualustaa tammille.
  • 3 / 3
  • Zukov
  • 17.3.2007 21:17
Huomasin tämän vasta nyt! Siis tässä kans yksi luonnonystävä ja jonkin verran puutarhan harrastajakin, mitä nyt kerrostalossa pystyy. Tosin oon viime aikoina muutellut sen verran usein, että on jäänyt parvekepuutarhat laittamatta. Tykkään laittaa kaikki (siis KAIKKI) siemenet kasvamaan ja katsoa mitä niistä tulee. Tällä hetkellä on kaksi appelsiinipuuta, nektariini, avocado ja mango. Muitakin olen kokeillut mut ovat kärsineet muutoissa ja pitäisi taas aloitella alusta. Tulevana keväänä aion kokeilla parvekkeella ainakin tomaatin ja paprikan kasvatusta. Parveke on kyllä pahasti varjon puolella, että voi olla huonot lähtökohdat.

Kovasti aina haaveilen siitä pienestä puutarhasta, jossa vois enemmän harrastella tota kasvattelua, niin perennojen, kesäkukkien kuin marjapensaiden ja omenapuidenkin. Ja ikihaaveena parsan kasvatus!

Tiedättekö muuten onnistuuko parsan kasvatus parvekkeella laatikossa? Itse vähän epäilen mutta..

Jep mutta nyt vähän tälleen pikkukiireessä kirjoittelen, ehkä enemmän jatkossa, kunhan taas ehdin tässä koneen ääressä istuskella. Mukavaa, et joku aloittaa tällasenkin keskustelun!