Sattuvasti sanottu
Kun tässä on tullut jaariteltua ummet ja lammet erityisesti uskonnosta ja historiasta, ajattelin vähän kevyempää, mutta ehkäpä yhtä antoisaa aihetta. Käsittääkseni tämä liittyy (kansan)kulttuuriin, joten siksi siis täälllä, eikä sekavissa.
Eli siis. Onko teillä jotakin suosikkilausahdusta, pseudonyymiä/kiertoilmaisua, sananlaskun tapaista tai yleensä vaan tokaisua joka jotenkin vaan jaksaa hykerryttää vuosi toisensa jälkeen?
Itselläni jostakin käsittämättömästä syystä hymyn irroittaa takuuvarmasti ilmaus, joka tarkoittaa puolison heittämistä kotoa pihalle. "Laittaa ukko ulkoruokintaan".
Älkää kysykö miksi. Ehkä ainakin minulla syntyvä mielikuva juuri ensimmäistä kertaa keväällä navetasta laiduntamaan lasketun karjalauman keskellä hytisevästä kohmeloisena hortoilevasta isännästä on aika huvittava. Miksi? En tiedä...
Kertokaa omista suosikeistanne. Minäkin lisäilen omiani kun sille päälle satun.
Muistuu mieleeni: olla kuin Liisa ihmemaassa tai pihalla kuin lumiukko.
Muutama lisää (sorry, osa englanniksi, mutta helposti, suoraan ja osuvasti suomennettavissa):
"Ulkona kuin kaivinkone" (Tuon lumiukon seuraaja, kait. Voihan lumiukon ainakin teoriassa tuoda olohuoneeseenkin, mutta ei kai kaivinkonetta ilman kohtalaisen mittavia laajennuksia tai aikamoista tuhoa:-D)
"Mad as a shithouse rat" tai "bats in the attic, lepakoita vintillä"
"Not a brightest candle on a christmas tree", "missing a few cards from the deck/ a couple of sanwiches from the picknic pack".
Joskus olen kuullut "olla matot rullalla ullakolla" tai "olla läpiveto ullakolla"... Ehkei hykerryttäviä, mutta osuvia :)
Tosi makaaberi, mutta kuitenkin: "Uppoaa kuin veitsi vanhaan ihmiseen"
Kyllä tämä aina kotiolot voittaa, sanoi etanansyöjä mämmipöydässä.
Tai
Mustat nahkasaappaat sopivat paremmin piispalle kuin porkkanalle.
"menee nopeasti kuin luumu läpi hyvin lyhyestä mummosta" ="goes fast like a prune through a very short grandmother". Tämä on Terry Pratchettilta ja mitä ilmeisimmin suolentoimintaan ja ruokavalioon viittaava...
"Joka toiselle kuoppaa kaivaa, joka toiselle ei".
"Se parhaiten nauraa joka kuoppaa kaivaa".
He isn't sharpest knife in a dawer,han ei ole teravin veitsi laatikossa.
Hauskimpia kuulemiani lausahduksia lienee murteella lausuttu " näläkäsempi Viänästä" [pohjoiskarjalan murretta: Väänästä ahneempi], tilanteessa, jossa sanoja itse tai joku pöytäseurueesta on ruokapöydässä tekemässä itselleen uuden voileivän, vaikka entistä on jäljellä jonkin verran.
"He isn't sharpest knife in a dawer,han ei ole teravin veitsi laatikossa."
Mä käytän tuosta ilmaisua: ei ole terävin kynä penaalissa.
Sinänsä aika vähän tulee käytettyä mitään sananlaskuja. Yleensä duunissa tulee kyllä annettua termeille ja kollegoille uudet nimet. Usein ne ovat aika paskaa alapäähuumoria ja pitääkin yrittää skarpata kun tulee vierailijoita, muuten voi nutturoita kiristää.
"Suunnitelma oli kuin mielisairaalan vessasta" - linnunradan käsikirja liftareille (muistaakseni)
"Oravia vintillä"
Oksentamisesta käytetty "puhua norjaa" vetoaa muhun. Tää ei oo kiertoilmaus (siksi jouduinkin muokkaamaan viestiäni), mutta miellyttää mua myös: "Jännittää, sano mummu ku kahvimerkkiä vaihto". Kännäämisestä "vetää nolla tauluun" on ihan jees. Kuvaa työrupeaman tms. jälkeistä itsensäpalkitsemista ja -tyhjentämistä hyvin.
Sateenkaarikuvioista kaikenlaiset "kaveri"- ja "kämppis" -ilmaukset jaksaa toisinaan huvittaa. "Joo mä oon mun _kämppiksen_ kans asunu nyt 7 vuotta."
Minuun vetoaa myös tuo "puhua norjaa" ilmaus. Olin kerran romanialaisissa bileissä, joissa join liikaa. Jälkeenpäin oli sit olevinaan niin hauskaa sanoa: "Joo, hyvät bileet oli, pääsin puhumaan suomen, englannin ja romanian lisäksi myös norjaa." Kaikkein hauskinta olis ollut, jos joku ois vielä ymmärtänyt tuon väärin, että olin puhunut norjan kieltä :P (jota en siis oikeasti osaa yhtään).
Vanha härskihän on "pyörii kuin puolukka pillussa", mutta kun yksi rivo naispuolinen ystäväni totesi: "Pyörii kuin luonnonmarja naisen sukupuolielimessä", en voinut muuta kuin nauraa kippurassa.
As useful as the ashtray on the motorbike...
"Shit hits the fan""
"Birds of a feather flock together"
"It's a dog eat dog -world"
"It's not who is right, but who is left"
"Tie helvettiin on kivetty hyvillä aikomuksilla"
Käyn "puuteroimassa nenäni"...ja loppuillasta tyydyn vain "puuteroimaan jotakin."
Kunnianosoitus Patsyn sisarelle.
Ja Jean-Paul Sartre voi pyörähtää haudassaan kun väitän että "Hell is FOR other people".
Tuohon Lukumon "luonnonmarja naisen sukupuolielimessä" on tullut kuulluksi myös muodossa: " Pyörii kuin punainen marja lapsentekolaitteessa."
Koskapa Pete piti kommenttiani epäasiallisena, on se nyt muokattu ihanan asialliseen muotoon.
Hip hurraa!
Pomoni motto on "älä koskaan aliarvioi asiakkaan tyhmyyttä". Hitsi kun se niin usein pitää paikkansakin. Joutuu puremaan huulta ettei sano ääneen asiakkaiden kuullen
Outo, Vermillion, mutta raamatullisen outo.
En kyllä tiedä mitä tällä tarkoitat.
Avatessani tämän threadin ideana oli saaada vähän hauskuutta kehiin, harrastettuani uskonnollisuuteen liittyvää keskustelua monen muun kanssa.
Ainiin, yks tuli kans mieleen:
Jos vehkeessä ei oo putkee niin on vaikeempi kusta
Kyse on siis mikrofoneista.
Mun ehdoton suosikki on
"Vituttaa kuin pientä oravaa kun käpy jäätyi!"
Eniten hihityttää se kuva mikä tuosta tulee aina mieleen :-)
Minä olen kuullut tuon oravajutun toisella tapaa: "Vituttaa kuin oravalla, jolla on etuhampaat poikki ja käpy jäässä!"
"Kannibaali", sanoi romanimies serkulleni kun hän joutui lopettamaan jalkansa teloneen hevosen ja kuskattiin lihat savustamolle. Olen tosin itsekin sanonut hevoselle, jonka kanssa on ollut erimielisyyksiä: "Nähdään pian, meetwursti!"
"Toimii kuin junan vessa", silloin kuin jokin homma toimii ilman sen kummempaa säätöä. Ei varmaan liity nykyaikaisiin säiliöillä ja huuhteluilla varustettuihin Pendolinojen toilettilaitoksiin, vaan niihin vanhoihin... suora putki junan alle varustettuna läpällä, jota käytettiin pienellä polkimella.
Näitä "klassikoita" tulee myös käytettyä kanssaihmisten iloksi.
Joku asia on hajonnut "tuhannen pillun päreiksi". (mistähän toikin on keksitty...)
Jonkun ihmisen naama on norsunvituilla.
Kasvot on aamulla kuin petolinnun perse.
Mulla on myös sellanen breznev tyyppinen karvareuhkahattu, jota kutsutaan
nimellä marsunvittu.
Kun isoveljeni syntyi, totesi isäni sisko laitoksella äidilleni lasta katsottuaan: 'Onpa niin ruma lapsi ja aivan äitinsä näköinen.' Kun mammani tästä hiukan loukkaantui, jatkoi täti: 'Älähän nyt niin kovasti pelekää, jospa se siitä vielä muotostuu.'
Jostain syystä nämä sanonnat jäivät elämään perheessämme.
"Tyhmä saa olla, sille ei välttämättä voi mitään. Ahkeruus on hyve. Mutta tyhmä ja ahkera on kävelevä katastrofi!"
Jaa, meillä kyllä sanotaan "Kyllä hullu saa olla, mut ei tyhmä." :P
Auaa!
Oma ehdoton suosikkikommenttini niihin tilanteisiin kuin jollain ystävällä ei mene asiat niinkuin tämä haluaisi: "Sorry, no bonus"
Samantapainen lausahdus päinvastaisissa tilanteissa on tietysti "Jackpot!", mutta tämän lausahduksen käyttömahdollisuudet ovat kuitenkin varsin rajoitetut vain 'tietynlaisiin' onnekkaisiin tilanteisiin.
Oma lempisanontani ehdottomasti "Meitä on moneen junaan, mutta toiset ovat jääneet jo asemalle."
Tiukkiksesta voitaisiin todeta, että "hän on ummetukseen asti pidättyväinen".
Suosikkini on: "Puhdas ja aatteellinen - Ahdas ja puutteellinen". Tämä olisi kenties hyvin sovelias tuohon Porvoon kantelun tekijöihin.
Kaveri totesi jollekin nipottajalle: "Kuule, onko sulla hakaneuloja? Tarvitset niitä. Sä oot niin takakiree, että vattanahkasi voi revetä!"
"Hormonaalisista ongelmista johtuen nyt on tilapäinen tasapaino-ongelma". Noin sanoin tänään poikakaverilleni, kun käänsin päätäni hyvän näköisen jätkän perään kaupungilla. Vieläkin jaksaa murjottaa.
"Nainen (korvaa tarvittaessa relevantilla sukupuolella/suuntautumisella) on kuin raitiovaunu. Aivan turha juosta perään. Seuraava tulee kumminkin ihan pian..."
"Bussi tulee juuri silloin, kun olet sytyttänyt tupakan odotellessasi..."
Kokeilin tätä tänä aamuna käänteisesti sytyttämällä tupakan, kun kyllästyin odottamaan. Heti tuli! :-D
"Lopussa ei seiso yhtään mikään"
"Lihota ihmiset ympäriltäsi. Näytät itse laihemmalta."
Kuulin taman nuorena "Hampaat on suussa kuin huolimattoman puut liiterissa"
"Syö pullaa! Ei tule ryppyjä!"
Suosikkitokaisuni on ehdottomasti "xxx on homojen hommaa". Tuon xxx:n tilalle sitten vaihdetaan milloin mikäkin suht normaaliin toimintaan kuuluva sana, kuten syöminen/juominen/nukkuminen/lukeminen jne.
Erityisen sopiva lausahdus on tilanteessa jossa on sekä suuntautumisestani tietäviä että ummikkoja. Etenkin homofobien ummikkojen suhtautuminen on aina yhtä riemastuttavaa katseltavaa/kuunneltavaa :)