Korvakorut
Kysympä nyt vaan miten paljon sattuu korvien rijitys?
Normaali korvalehteen ampumalla tehty reikä ei satu kovasti eikä pitkään, mutta esimerkiksi korvanipukan rustoon tehty lävistys sattuu tosi kovasti.
Yhtä paljon kun rokotuksen , verikokeen tai hytysen pisto .
ELIKÄ EI JUURI ALKU KIRPAISUA ENEMPÄÄ .
Ainahan se tietenkin vähän tuntuu kun ihoon reikä tehdään .
Olen joskus miettinyt korvakorun ottamista, mutta kulta ei anna. :D Olisihan se aika siisti...
Ampumalla korvalehteen tehty ei tosiaankaan satu paljon tehtäessä. Tiedän, koska kaikki 4 rei´itystäni on tehty pistoolilla. Sen sijaan olen sitä mieltä, että ampumalla tehdyt reiät eivät ole välttämättä maailman parhaat jatkossa. Olen saanut vertailunäkökulmaa muutamista tuttavista, joiden korvia ei rei´itetty ampumalla vaan neulalla. Jälkimmäisen etuna on se, että siinä korvalehdestä lähtee pieni pala pois, neulan tieltä, kun taas ampumalla tehty on pienempi pistohaava. Ampumalla tehty reikä menee helposti vähän vinoon (kuten itselläni, mikä haittaa jatkossa korujen laittoa) ja toiseksi se reikä on niin pieni, että monien korvakorujen käyttö tulee olemaan pysyvästi vaikeaa.
Ehkä minulle on tehty ne huonosti 1990-luvun alkupuolella, mutta tietynlaisia koruja laittaessani joudun ensin laittamaan vähäksi aikaa aika paksukantaiset korut, ennen kuin toiset korut (joiden korvan läpi menevä osa ei ole suora vaan nousee keskeltä ylöspäin) menevät lainkaan läpi. Vaarana on rikkoutumat ja tulehdukset, joilta olen tosin onnistunut enmmäkseen välttymään, koska en enää pidä hankalanmallisia koruja. Sellaiset korvarenkaat, jotka suljetaan lopuksi korvan läpi menevän osan päässä olevalla ylöspäin nousevalla "koukulla", eivät mahdu ollenkaan läpi, ja koska toinen reikä on vinossa eikä suinkaan mene läpi kohtisuoraan, on "koukkukiinnityksellisen" renkaan laittaminenkin niin vaikeaa, etten ole viitsinyt enää vuosiin edes yrittää, koska siitä saa vain rei´än ympäristön kipeäksi.
Alimmat rei´itykset sattuivat tuskin lainkaan, mutta toiset rei´ät olivat parantumisaikanaan kivuliaammat ja ne myös parantuivat hitaammin. Niinhän se menee, että mitä ylemmäs lävistyksiä tehdään, sitä kivuliaampia ne ovat.
Pistoolilla lävistäminen on epähygieenistä ja asiantuntijat (lue: lävistyksiä työkseen tekevät) eivät suosittele ampumista edes korvalehtien lävistämiseen. Vaarana infektioiden ja ihan fyysisten repeämien lisäksi jopa pahimmassa tapauksessa hepatiitit ja HIV.
Toki Suomessa hygienia on sitä luokkaa että hirveän suurta todennäköisyyttä tällaisia tapauksia ei usein tule vastaan. Itse ottaisin kuitenkin neulan kanssa. Vaikka tuo onkin jonkun verran kalliimpaa, on kuitenkin hyvä muistaa että neulalla tökkivä on ammattilainen joka myös vastaa työnsä laadusta ja osaa auttaa jos jotain menee vikaan, kultakaupan täti välttämättä ei. Jos on kehoonsa valmis reikiä täydessä ymmärryksessä ja tieten tahtoen tekemään, mielestäni siitä kuuluu myös olla valmis maksamaan.
En ole koskaan nähnyt "pistoolilla" lävistämistä tai edes kyseistä laitetta. Osaisiko joku kertoa miksi "pistoolilla" lävistäminen olisi epähygieenisempää kuin käsin lävistäminen?
Kiitos tiedoista. Reikä neulalla.
http://en.wikipedia.org/wiki/Piercing_gun
Tuossa tuo artikkeli englanniksi kun en suomeksi löytänyt. Tarvittaessa voin kääntää. Lyhyesti kuitenkin lävistyspistooli on laite jolla korvakorun neula ammutaan lävistettävän osan lävitse. Nämä on suunniteltu korvan pehmeän kudoksen lävistämiseen (lääketieteellistä nimeä en tiedä), mutta käytetään joskus myös korvan ruston ja esim. nenän lävistyksiin. Hygienia varmasti kuvan nähtyä on selkeää; tuollaista vekotinta ei ihan helposti KUNNOLLA desinfioida kultakaupan takahuoneessa. Vaikka korvan lävistävä osuus onkin itse korvakoru jonka tulisi olla steriili (näin ei aina ole) myös muihin laitteen korvaa koskettaviin osiin voi jäädä bakteereja. Myös tottumattoman laitteen käyttäjän tekemät virheet esim. korua asetettaessa pistooliin saattaa aiheuttaa ongelmia.
On tietysti jokaisen oma asia miten tämän tekee, monethan lävistävät juuri korviaan itse (tätä olen itsekin aikoinaan harkinnut kun kaveritkin teki) ja nyt on ainakin täällä italiassa yleistymässä "tee-se-itse" lävistykset joissa korvakorun mukana ostetaan "klipsi" jolla puristetaan reikä korvan läpi. Nämä tulevat steriilipakkauksissa ja hintakaan ei ole kuin 6€. Kaverit ovat näillä lävistyksiä tehneet ja ihan hyvää palautetta ovat antaneet. :/ Halpojahan nuo ainakin ovat.
Lävistyspyssyistä ja syistä välttää niitä löytyy infoa ainakin täältä:
http://www.wormz.org/pyssyt.html :)
Hygienisesti ne ovat riski muoviosien huonon desinfioitavuuden takia.
Kiitos linkeistä, Vermillion ja Kesäpoika. Sekä käsin että pistoolilla lävistettäessä työnnetään siis esine korvalehden läpi. Esinettä työntävä mekanismi vain on erilainen: joko lävistäjän käsi tai pistoolin mekanismi.
Monet artikkeleissa mainituista ongelmista eivät johdu lävistävää esinettä työntävästä mekanismista sinänsä. Tällaisia ovat esimerkiksi tarpeettoman suuri kudosvaurio, joka johtuu lävistävän esineen tylsyydestä; ongelmat, jotka johtuvat korun allergisoivuudesta, liiallisesta lyhyydestä tai vaikeasti puhdistettavasta muodosta; tartunta, joka johtuu vain kertakäyttöön soveltuvan instrumentin käyttämisestä uudelleen; arven liikakasvu, joka on perinnöllinen ominaisuus [1].
Kaikki edellä mainitut ongelmat voivat ilmetä niin käsin kuin pistoolilla lävistettäessä. Jos käsin lävistäminen on turvallisempaa kuin pistoolilla lävistäminen, uskon sen johtuvan pikemminkin siitä, että käsin lävistävät ovat keskimäärin kouluttautuneempaa porukkaa lävistämiseen liittyvissä seikoissa kuin pistoolilla lävistäjät.
Henkilön, joka työssään käsittelee helposti pilaantuvia, pakkaamattomia elintarvikkeita on osoitettava hygieniaosaamisensa joko tutkinnolla tai osaamistestillä [2]. Onko lävistäjille samanlaisia vaatimuksia?
[1]
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00575&p_haku=Keloidi%20ja%20muu%20arven%20liikakasvu
[2]
http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/hygieniaosaaminen/Ole hyvä, JohnnyFinland. :) Huomasin saman kuin sinäkin, että koruun liittyvät ongelmat (lyhyys, allergiat) eivät (kai) ole suoraan yhteydessä lävistyksentekotapaan. Kudosvaurion kohdalla olen eri mieltä, ampumalla lävistäminen on lävistyksen tekemistä korun itsensä, ei neulan avulla, eikä koru voi koskaan olla yhtä terävä kuin lävistykseen tarkoitettu neula. Arpikudoksen kasvu on yhteydessä paitsi perinnöllisyyteen, myös kudosvaurion suuruuteen.
Hygieniaongelmaa ei aiheuta korun hankala puhdistettavuus, vaan ettei lävistyksessä käytettävää pistoolia voida kunnolla desinfioida sen muoviosien huonon kuumuudenkestävyyden vuoksi. Kaikissa käytössä olevissa pistooleissa ei myöskään ole mahdollisuutta vaihtaa ihon kanssa kosketuksessa olevaa osaa, joka olisi kertakäyttöisenä turvallisempi. Eli ongelmat ovat laitteessa itsessään, eivät käyttäjän ammattitaidossa. Siksi ammattitaitoiset lävistäjät ei koko laitetta käytäkään (josta taas syntyy vähemmän suora yhteys pistoolinkäytön ja turvallisen lävistyksenteon välille).
Kehittämällä lävistykseen tekemiseen tarkoitettuja pistooleja niistä voitaisiin oletettavasti tehdä turvallisempia, joskaan ei silti yhtä hyviä kuin ammattitaitoisen lävistäjän tekemästä lävistys käsin. Kuitenkin musta nyrkkisääntö siitä, että jos lävistäjä käyttää pistoolia, on parempi kääntyä ovelta ja mennä muualle korunsa hankkimaan, on nykytilanteessa hyvä neuvo. Suurin vaikutus turvallisuuteen on tietenkin sillä, onko lävistäjä ammattitaitoinen vai ei. Korvisten laittaminen on kuitenkin verrattuna muihin lävistyksiin turvallinen toimenpide, jonka periaatteessa voi pistoolillakin tehdä, toisin kuin esim. limakalvolävistyksiä. Ja ne tekee kyllä ihan riittävän kipeetä ilman isompaa kudosvauriotakin.. Nimimerkillä kokemusta on. :D
Joo ja pistoolissa tosiaan myös isona osana se voima (momentum) jolla se koru korvaan läjäytetään. Korvalehden yläosiin tehtäessä voi tuo törmäysvoima aiheuttaa vakaviakin vaurioita ja johtaa esimerkiksi ns. kukkakaalikorvaan... Ei juuri houkuta.
Mutta se mikä houkuttaa on se tee-se-itse lävistyssetti... Tekis mieli laittaa justiin tohon korvalehden yläosaan pari rengasta mutta en millään viittis näin pienestä mennä lävistysliikkeeseen... Se on niin helppo kohta rei-ittää.
On ymmärrettävää ettei koru voi olla terävä. Jos lävistetään tylsällä esineellä, syy tarpeettoman suuriin kudosvaurioihin on kuitenkin varsinaisesti se esineen tylsyys, ei mekanismi jolla esinettä työnnetään. Kyllä pistoolinkin voisi ladata erillisellä terävällä lävistysneulalla. En tosin tiedä onko sellaisia tarjolla.
Arpikudoksen kasvu on toki yhteydessä kudosvaurion suuruuteen. Sen sijaan arpikudoksen LIIKAkasvu on perinnöllistä. Toisessa artikkeleista yhdistettiin virheellisesti lävistysmetodi ja arpikudoksen liikakasvu.
Jos pistoolia ei voi steriloida, pistooli on kertakäyttöinen. Jos joku käyttää kertakäyttöistä pistoolia useampaan kertaan, kyse on käyttäjän virheestä (ellei pistoolin valmistaja virheellisesti ohjaa käyttämään tällaista pistoolia useaan kertaan). Korun muotoon liittyvät hygieniaongelmat ovat aivan eri asia. Toisessa artikkeleista niitäkin väitettiin pistoolin huonoiksi puoliksi, vaikkeivät ne liity pistooliin.
Kukkakaalikorva syntyy, kun korvarusto ja sitä ruokkiva perikondrium erkanevat toisistaan verenvuodon vuoksi ja korvarusto tämän vuoksi kuolioituu [1]. Kukkakaalikorva voi syntyä vain korvaruston lävistämisen seurauksena, ei korvan pehmeitä osia lävistettäessä. Lävistävän esineen työntäminen kädellä pistoolin asemesta ei mitenkään suojele kukkakaalikorvan riskiltä.
[1]
http://en.wikipedia.org/wiki/Cauliflower_earMikäli pistoolin voisi ladata terävämmällä esineellä, se olisi joka tapauksessa laitteen väärinkäyttöä. Mä en ainakaan tahtoisi lähellä omia kaulasuoniani ammuttavan sillä laitteella mitään sen terävämpää, kuin mihin se on suunniteltu. Mä keskityn tässä keskustelussa vain siihen, miten asiat oikeasti tapahtuu, eli mitä eroa on käsin ja pistoolilla lävistämisellä oikeasti tällä hetkellä käytännössä, enkä suunnittelemaan parempaa versiota lävistyspistoolista, joka on kokonaan toinen keskustelu.
Lävistettäessä terävällä neulalla riski kukkakaalikorvan syntymiseen on pienempi, kuin runnottaessa tylsä koru voimalla ja vauhdilla ruston läpi. Tämä on käsin ja pistooilla lävistämisen käytännön ero. En tiedä miten paljon käsin neulalla lävistäminen eroaisi ampuen lävistämiseen neulalla, mutta olettaisin käsin lävistämisen vahingoittavan kudoksia vähemmän kuin suurella paineella ammuttaessa, jolloin lävistykseen käytettävää voimaa ei voi säädellä. Pistoolilla ei missään tapauksessa saa lävistää mitään muuta kuin se ihan tavallinen korvista varten hankittava reikä.
En aio tästä väitellää tämän enempää, mutta mielestäni turha riski on turha ottaa.
Jos joku liike käyttää pistoolia neulan ampumiseen, suosittelisin pysymään siitä vielä kauempana, kuin liikkeistä, jotka käyttää pistoolia oikein ja ohjeiden mukaisesti.
Mä en tajua, mikä ihme noissakin on. Minusta korvakoru on mauton. Minusta se usein homomiehellä kertoo "hei, mä haluan shokkeerata ja olla drama queer" tai "mä haluan erottua joukosta". Minusta ne ovat naismaisuuksia ja epähygieenisiä, yksinkertaisesti turhia. Sitä paitsi reikä on ja pysyy pitkään.
Lävistys uhkaa korvan rustoa
Korvalehden yläosan ruston lävistys voi tulehtuessaan tuhota ruston rakenteen pysyvästi. Englannissa on tavattu potilaita, joilla reikä tuhosi korvalehden koko yläosan.
Tulehduksen rauhoituttua korvalehtiä on jouduttu rakentamaan uudelleen tekemällä kylkiluun rustosta uusi kehikko korvalehdelle. Vaurioitunut rusto on ensin jouduttu poistamaan. Täysin ennalleen korvalehteä ei pystytä palauttamaan.
Duodecim 20/2002
Ja kieliläväriin on joku kuollutkin. En nyt muista missä maassa, mutta jossain päin Eurooppaa joka tapauksessa. Kyllähän netistä löytyy mitä hirveimpiä kuvia siitä, millaisia vaikutuksia pieleenmenneellä lävistyksellä on ollut.
Mua kiinnostaisi tietää, että onko noi kaikki varoittavat esimerkit juuri sellaisia tapauksia, joissa lävistystä ei oo hankittu asiantuntijan tekemänä ja oikein keinoin vai onko ihan asiallisestikin tehdyissä läväreissä isokin riski mennä vikaan? Tiedän ainakin sen, että kielilävistys on hankala, koska suussa on joka tapauksessa paljon erilaisia bakteereja ja hyvät kasvuolosuhteet tulehdusbakteereille, kosteaa ja lämmintä. Muista en sitten niin tiedäkään, kun itsellä on vaan kielessä..
Älä nyt kesäpoika, kyllä mun käsitykseni mukaan kielilävistys paranee kaikkein nopeimmin (itsellänikin tuo on) koska suussa koko ajan sylki sitä "desinfioi". Jos sen huuhtelee muutaman kerran päivässä ja muuten noudattaa ohjeita niin se paranee yleensä kuin itsellään. Minulla parani vaikka tein kaiken ohjeiden vastaisesti; join alkoholia ja kahvia ja suutelin jo toisena päivänä lävistämisen jälkeen. :D
Samaan aikaan kielilävistyksen ottanut kaveri tosin oli viikon ihan tulehtunut, kurkku ja kieli turposivat ihan törkeesti ja puhuminen ja syöminen oli lähes mahdotonta.
Minun mielestäni korvakorut joillain on ihan tyylikkäitä. Itse tykkään eniten juuri noita ylemmäs korvaan laitettavista ja sitten tragukseen eli siinä korvakäytävän vieressä olevaan nipukkaan tulevista. Toki joillain ne rumentaa ja myös koruvalinnalla saa itsensä typerän näköiseksi. Ihan perus "mummomalli" ei välttämättä ihan hirveesti iske...
Kyllä mä luulen että isoin osa noista tulehtumisista etc. johtuu huolimattomuudesta, ei pidetä lävistystä puhtaana tai kosketellaan sitä koko ajan jne. Mutta kyllä varmasti ihan lävistämisessä tapahtuneet virheet ja välineitten epähygieenisyys aiheuttavat myös osan tapauksista...
En tarkoittanutkaan, että aina käy huonosti, vaan että mitä riskejä on, jos käy. :) Ja uskon kyllä, että noi tavalliset korvikset paranee nopeimmiten. Sinne ei kuitenkaan tungeta ruokaa paranemisaikana. Ainakaan yleensä ei oo tapana. :D
Mulla meni pari päivää syömättä ja puhe oli sössötystä viikon verran lävistyksen laiton jälkeen. Ei se ollut mitenkään erityisen suurta kipua, mutta kun suu on kipeä, niin on jotenkin kokonaan halvaantunut olo, just puhumisen ja sellasen takia. Nyt tykkään kyllä korusta, eikä oo missään vaiheessa kaduttanut sen laitto. Ja kielikoru on sillä tavalla hyvä, että jos sen haluaa joskus pois, niin ei tarvi miettiä jääviä arpia ym. :)
Tuota... mihin tämä käsityksesi, että sylki desinfioi, perustuu?
Suu on ihmisen likaisimpia paikkoja.
Suun, nenän ja silmien lävistyksien tulehtuminen on vakava juttu, koska ko. alueelta verisuonet johtavat aivoihin. Eli jos tulehdus leviää, se leviää helpotin ensimmäisenä aivoihin, mikä ei sitten olekaan enää vain kosmeettinen ongelma.
Tatuoinnneista vain sen verran, että väri jota ihon alle tungetaan, voi olla ihan mitä vaan moskaa.
Suussa on bakteereja tappavia entsyymejä. Suuvettä ei kannata käyttää lävärin laiton jälkeen ennen kunnollista paranemista, koska se tuhoaa em. entsyymejä, jotka edesauttaa paranemista. Kielen turpoaminen johtuu siitä, että kieli on lihas, joka reagoi turpoamalla, toisin kuin esim. korvalehti, joka on pelkkää ihoa.
Mulla on myös pieni tatuointi. Sekin on piilossa. Tarkoitus on enemminkin olla sellanen oma intiimijuttu noilla kummallakin, eikä varsinaisesti sellanen esiteltävä koriste. Mutta kukin tyylillään. :)
Ei se mitään haise, jos sen oikein hoitaa. Suu haisee hoitamattomana aina pahalle.
Vermillion kiirjoitti: "- - - kielilävistys paranee kaikkein nopeimmin (itsellänikin tuo on) koska suussa koko ajan sylki sitä "desinfioi"."
Sylki sisältää muun muassa lysotsyymiä, joka jossain määrin estää mikrobien kasvua [1]. Tuo ei ehkä välttämättä kuitenkaan ole se ratkaiseva tekijä kielilävistyksen paranemisnopeudessa. Jokainen hammaslääkäri osaa kertoa kuinka iso mikrobipesä suu on - syljestä huolimatta.
Vikkari kirjoitti: "Suun, nenän ja silmien lävistyksien tulehtuminen on vakava juttu, koska ko. alueelta verisuonet johtavat aivoihin. Eli jos tulehdus leviää, se leviää helpotin ensimmäisenä aivoihin - - -"
Ei ole olemassa verisuonia, jotka johtavat suun ja kasvojen alueelta aivoihin. Suun ja kasvojen alue saa verensä vasemmasta ja oikeasta ulommasta päänvaltimosta. Nämä valtimot erkanevat vasemmasta ja oikeasta yhteisestä päänvaltimosta ("kaulavaltimoista") suunnilleen leuan korkeudella. Suun ja kasvojen aluella käytyään veri palaa laskimoita pitkin sydämeen. [1]
Kesäpoika kirjoitti: "Kielen turpoaminen johtuu siitä, että kieli on lihas, joka reagoi turpoamalla, toisin kuin esim. korvalehti, joka on pelkkää ihoa."
Kaikki nestettä sisältävät kudokset voivat turvota. Laita ensi kesänä kätesi nokkospuskaan ja yritä sen jälkeen väittää, ettei iho voi turvota. ;-) Nokkonen aiheuttaa tulehdysreaktion siinä missä lävistyskin. Tulehdusreaktiosta ja turvotuksesta voi lueskella lisää vaikkapa Terveysportin artikkelista [2].
[1]
http://www.oamk.fi/~jukokko/Matskut/Anatomia/STP%20142%20P%E4%E4n%20anatomia%201%20ov.doc
[2]
http://www.terveysportti.fi/terveysportti/ekirjat_tmp.Naytaartikkeli?p_artikkeli=mbi00316Toki kaikki kudokset voi turvota, eri juttu on, mikä on niille tyypillinen tapa reagoida minkäkin tyyppiseen vammaan. :) Kielen ja syrkirauhasten turpoaminen on tyypillistä kielilävärin ottamisen jälkeen, vaikka varsinaiset lävistyksen infektiot ovatkin harvinaisia.
Voi herranjumala minkälaista pilkunnussintaa... :P
xD
Juu, tää on tarkkaa puuhaa.. Ranneliikehtiminen on hyvää harjoitusta, jos aikoo joskus väitellä tohtoriksi tai jotain.. :D Oppii perustelemaan itsensä vaikka takaperin kuuhun.
Kielilävistys on minusta vähän sama asia kuin tutti, tupakka ja viinapullo. Kielilävistyksen kanssa puheesta tulee hieman epäselvää ja se on kuulijasta ärsyttävää ja miettii, miksi sössöttää. Se antaa infantiilin vaikutelman. Ehkä joku haluaa olla tutti suussa koko ajan ja kun ei voi aikuisena ottaa tuttia esiin, laitattaa kieleen lävärin.
:P
xD
Ei puhe oo oikeasti sössötystä lävistyksen takia muuta kuin sen ajan, kun sen kanssa ei oo oppinut vielä olemaan. Sen jälkeen sitä ei kukaan huomaa, jos ei käy suuhun. Toi tuttijuttu on mun kohdalla ihan totta. Oon aina tunkenut suuhuni kaikkea, niin kuin pureskellut kyniä ja muuta sellasta, mutta lävärin jälkeen ei tarvi enää. Voi pitää ihan omaa kielikivaa suussa kun keskittyy johonkin ja kukaan ei tiedä.. :D Kehittävää! Lapsi on terve, kun se leikkii..
Yleensäkin kaikki lävistykset ovat iljettäviä. Uskoakseni tämä on koko lailla paitsi minun, myös "suuren yleisön" mielipide.
Minkä ihmeen takia jonkun pitää silpoa itseään kuin joku Papua-Uusiginean alkuasukas?
Älkää sitten valittako, jos ei meinaa löytyä poika/tyttöystävää...
Itse olen nähnyt ihan liian paljon ihmisen ihoon ja lihaskudokseen tehtyjä reikiä jaksaakseni innostua niistä. (Bosniassa -95. Luodinreikiä.)
Suuri yleisö = keski-ikäiset ja vanhemmat
Poikaystävä = nuorempi, kiitoz
Pete ei selkeesti oo saanut boitsu(lt)a jolla on kielikoru kunnei tiedä miks niit halutaan. ;-)
Mullapa on.
Ei korua mut boitsu jolla on.
Musta tuntuu, että Peteltä on jossain homoelämän kehitysvaiheessa jäänyt saamatta vähän enemmänkin. Lisäksi ei ihmetytä enää pätkääkään miksi YK-operaatioilla ei ole kovin hyvää leimaa operoitujen kansojen keskuudessa. Peten hottentotti kommenteista näkee YK-joukoissa elävän rasismin ja kapeakatseisuuden todella hyvin. Toivottavasti alkuasukkaat eivät joudu Peten sivistettäväksi. Pete voisi itse avartaa maailmaansa vaikka ottamalla korvarenkaat.
Lävistyksiä on ollut jo niin kauan että niiden shokeeraus "arvo" lienee kulunut jo loppuun.
Samoin niiden "trendikkyys" jos ajattelee miten erilaiset lävistykset ovat tulleet uudelleen katukuvaan. Muutama vuosi takaperin vuosituhannen (?) loppupuolella oli jokseenkin "noloa" vielä käyttää lävistyskoruja."Muoti" oli mennyt. Nyt lävistyksistä ja samoin tatuoinneista on tullut luonnollinen osa itsensä koristelua ilman että niihin liittyisi sen suurempia "merkityksiä". Tosin nuo ovat yleisempiä "alakulttuurien" keskuudessa kuin"valtaväestössä".
Tietenkin sille ei voi mitään jos joku kokee itsensä koristelun "ällöttävänä" tai "iljettävänä". Kukin tyylillään ja makunsa mukaan mutta ampumahaavojen rinnastaminen lävistyksiin on hieman...
"Kielilävistys on minusta vähän sama asia kuin tutti, tupakka ja viinapullo. Kielilävistyksen kanssa puheesta tulee hieman epäselvää ja se on kuulijasta ärsyttävää ja miettii, miksi sössöttää. Se antaa infantiilin vaikutelman. Ehkä joku haluaa olla tutti suussa koko ajan ja kun ei voi aikuisena ottaa tuttia esiin, laitattaa kieleen lävärin."
Ööh - minä en ainakaan sössötä enkä mielestäni ole muutenkaan tavallista infantiilimpi... Sössötys aiheutuu lävistyksen tapin liiasta pituudesta, jos tappi on oikean pituinen, lävistystä ei kuule eikä näe normaalitilassa, ellei lävistyksen omistaja näin halua... Ja tuo tutti, tupakka ja viinapullovertaus on mielestäni vähän asiaton... :P
Kukkaruukusta takaisin asiaan, minä laitoin korviini reiät itse, ostin steriilin lävistyssetin ja löin korut vasemman korvalehden ja oikean korvan yläosan ruston (englanniksi cartilage, mitähän mahtaa olla suomeksi...) läpi. Ei juuri sattunut, korvalehti parani parissa viikossa ja suuremmitta ongelmitta olen tähän mennessä selvinnyt myöskin tuosta ruston reiästä, tosin täyteen parantumiseen on varattava 3-6 kuukautta. Päivittäin reiät desinfioiden ja käyttäen antibakteerista voidetta ei pitäisi juuri komplikaatioita tulla.
En silti tiedä voiko tätä muille varauksetta suositella, ainahan on vaara että osuu esim. hermoon tai verisuoneen. Mutta jos täytyy valita tämän ja reikien ampumisen välillä, suosittelen ehdottomasti tätä keinoa.