mitä tehdä kun toisen itseluottamus on romutettu..

seurustelusuhteeni oon katkolla... kumppanini ilmoitti ettei tunne olevansa tasa-arvoisessa suhteessa kanssani. Hänen mielestään on vain minä ja minun maailma ja häntä ei ole ollenkaan. Hän tuntee olonsa niin mudan pohjalle poljetuksi.. josta on vaikea nousta. Viime kuukaudet ovat olleet todella rankkoja ja itselläni on ollut paljon muuta ajateltavaa kuin suhteemme hyvinvointi. Yhteistä aikaa takana on vuoden päivät. Olen rakastava, lämmin, hellä persoona. En ole väkivaltainen enkä hauku häntä enkä mitään. Miten saisin hänet taas iloiseksi, nauttimaan elämästään, kokemaan että hän on yhtä tärkeä ja tasa-arvoinen kuin minä...? Olen pysähtynyt miettimään ja valmis tekemään töitä asioiden eteen. auttakaa minua, tuntuu että sydän vaan ulvoo häntä takaisin. Maailmani on murtunut...
  • 3 / 10
  • Vermillion
  • 5.1.2007 1:43
Tuohon on paha sanoa mitään tuntematta ihmistä.

Itselläni oli samantapainen ongelma. Ensimmäinen (ja ainoa) pitkäaikainen tyttöystäväni kärsi samantapaisista tuntemuksista, oli ujo ja tunsi olevansa yhdentekevä ja "uninteresting". Ei siis pitänyt itseään minään. Hän tarvitsi jatkuvasti tukea ja vakuutteluja siitä että hänkin on tärkeä ja mielenkiintoinen. Muuten hän vetäytyi hyvin pitkälti omiin oloihinsa. Yritin häntä auttaa mutta en osannut. Välttämättä aina ei ole kumppanillakaan mitään tehtävissä. Tärkeintä kuitenkin lienee selvittää onko ongelma suhteessa vai kumppanin omassa itsetunnossa. Jos tapaus on jälkimmäinen, ehkä on syytä hakeutua ammattiauttajan luo setvimään asiaa tarkemmin. Jos vika on suhteessa niin kaipa pitää yrittää selvittää mistä ongelmat sitten oikeasti juontavat juurensa. :/

Tämä on minun henk. koht. kokemukseeni perustuva mielipide. En todellakaan ole mikään rakkauden ammattilainen. Ja kuten sanoin, ihmistä tuntematta on paha mennä mitään neuvomaan. Toivon kuitenkin että kaikki selviää!
Kuulostaa kuin kyseinen ihminen kaipaisi omaa rauhaa etsiäkseen itseään. Jos suhteenne on hyvällä pohjalla, niin en ihmettelisi vaikka hän palaisi luoksesi kun on siihen valmis.
Toi "muuta ajateltavaa" oli mielestäni paljastava. Haluaisitko olla aina statistina ja peesaajana suhteessa? Minä olen ollut enkä halua sellaista enää.
  • 6 / 10
  • Capricorn
  • 14.1.2007 18:49
Olen toipuumassa 15v suhteesta, jossa toinen sanoi koko ajan samaa asiaa. Tein vaikka mitä tahansa mua syytetään aina että olin liian sosiaalinen ja hän jäi varjossa. Yritin tehdä kaikken hänen tukemiseksi ja rohkaiseksi. Muutuin todella paljon ja oli niin epavarma että jotkut työkavereista ja ystävistä ihmetelivät mitä tapahtui minulle. Hän kävi teraapiassa ja syyti omaa isää, ym.
Loppujen lopuksi hän pääti ettei hän ei ole enää lesboa eikä bioseksuaalia. Puolitoista vuotta ennen sitä, hänen teki elämän helvetiksi. Muuten, en uskonut hänen antämaansa syyhensä. Uskon että hän on vain henkisesti heikko ja sairas ihminen. Kyllä. kuten toiset ovat sanoneet, sun kannattaa antaa hänelle tilaa ja aikaa löytää itsensa. Ja, ole valmis luopua hänestä ennen kuin joudut itse käymään teraapiassa kuten jouduin minä.

Suo anteeks huonoa suomea...ei ole äidinkieleni. Toivon sinulle voimaa ja rohkeutta!
Ymmärtäkää nyt, että homoilla ja lesboilla ovat monesti lähtökohdat vaikeita elämäänsä. On minusta ymmärrettävää, jos ei ole omai mielipiteitä eikä usein omaa tahtoakaan. Ne eivät ole koskaan päässeet kehittymään, koska kulttuurissamme homous on edelleen tabu ja monet ovat kaapissa piilotelleet itseänsä eli eivät ole voineet vapaasti kehittää omia kykyjään.

Asenteet ovat vapautuneet ainoastaan suurissa kaupungeissa. Kaikkialla muualla ne ovat kuin 30 vuotta sitten!

Homojen tulisi verkostoitua yhä enemmän. Verkostoituminen auttaa. Kyllä terapiakin!
Eipä ole tämä ihmisen vallesus aina niin helppoa ole sen olemme kaikki saneet kokea ja tulemme yhä uudelleen kokemaan. Meillä ei-hetoroilla saattaa matkantekoa vaikeuttaa ne kitkatekijät, jotka syntyvät ennakkoluuloista sekä muiden että omista. Itse olen 32-vuotias mies ja viimeisen 1-2 vuoden aikana olen lopulta tajunnut olevani homo, unelmoivani toisen mihen läheisyydestä ja ystävyydestä. Hyvää jatkoa kaikille. ja niin, tietäkseeni elämättömällä elämällä ei ole 14 vuorokauden palautusoikeutta tai ainakin osoite on hyvin salattu.
  • 9 / 10
  • sekaisin
  • 13.3.2007 19:04
Kiitos kaikille kommenteista. ja tuesta.. yritys ja aika palkitsi ja kultsi palasi takaisin luokseni. nyt elämä loistaa ja kukoistaa:) Jaksakaa uskoa rakkauteen sillä se kannattaa!
kaikki hyvin kuitenkin.. putsaatte pöydän, ja muistatte ne ihanat asiat, joiden takia se kannattaa.. rakkaus..