Kaapista ulos - Olisiko kirjaa vanhemmilleni?

Lisää luettavaa aiheesta:
» Kirjaesittely: Ulos kaapista (Malla Parkkinen)

  • 1 / 9
  • Mantzaros
  • 30.12.2006 23:06
Hei vaan kaikki,

Olen 21-vuotias ja asunut kaksi ja puoli vuotta itsekseni. Aikomuksenani on nyt lopultakin tulla kaapista ulos vanhemmilleni kirjeellä, ja olen ajatellut laittaa kirjeeni mukaan jonkin aihetta käsittelevän kirjan. Tosiasia on, etten uskalla odottaa vanhempieni reagoivan positiivisesti asiaan, päinvastoin pelkään jopa väkivaltaista reaktiota pahimmillaan (vaikkeivät he taida väkivaltaisia luonnostaan ollakaan), ja olen siksi todennut kirjeen olevan kasvokkaista kohtaamista parempi ratkaisu.

Nyt siis kysyisinkin, voisiko joku suositella jotakin homo/kaapista ulos -aiheeseen sopivaa kirjaa (mahdollinen ostopaikka olisi plussaa, mutta ei välttämätön), jonka voisin antaa vanhemmilleni. Toivoisin, että se helpottaisi heidän ymmärtämistään ja antaisi heille mahdollisuuden rauhassa perehtyä asiaan ja mahdollisesti rauhoittua. Itse olen varsin temperamenttinen "keskustelija" nimenomaan vanhempieni seurassa, ja epäilenkin myös omaa kykyäni säilyttää malttini jos joudun ns. kaksi yhtä vastaan -tilanteeseen.

Kaikki kirjaehdotukset otan kiitollisena vastaan, samoin kuin muutkin aiheeseen liittyvät neuvot, jos niitä löytyy. :)
  • 2 / 9
  • kesäpoika
  • 30.12.2006 23:58
Marja-Leena Parkkinen: Ulos kaapista! Ostopaikka löytyy varmaan googlettamalla. Kirja ei oo mikään satoja vuosia :D vanha, eli pitäisi olla kyllä vielä myynnissä. :)

Kirjassa on homojen ja lesbojen omia tarinoita ulostulosta ja ympäristön reaktioista ja niiden merkityksestä.. Sitten on joku toinen pienempi ja ohut kirja, jossa oli musta sanottu hienosti monia asioita aiheesta, mutta en kuollaksenikaan muista sen nimeä nyt.. Palaan asiaan, jos tulee mieleen. Jos tahdot antaa infopaketin homoudesta sellaisenaan, niin sitten voi olla joku parempikin kirja.. ööh.. neuvokoon muut niitä. :)
  • 3 / 9
  • Saboteur
  • 31.12.2006 1:21
Allekirjoittanut antoi vanhemmilleen juuri tuon mainitun Parkkisen toimittaman kirjan outtautumisen jälkeen lukemisiksi, ostettuaan sen ensin häpeillen salaa ja luettuaan itse. :) Kyllä sieltä löytyi joistakin tarinoista paljonkin ajatuksia jotka oli "kuin omasta päästä". Suomalaisesta ostin pari vuotta sitten sen, Liken kustantama kirja. Näillä tiedoilla löytynee joku ostopaikka yhä.
Pistin tämän keskustelun ylle linkin Kaapista ulos -kirjan esittelyyn. Siitä tuli muistaakseni viime keväänä ulos toinen painos. Ainakin Suomalaisesta ja Akateemisesta pitäisi saada. Ja LIKEltä voinee kysellä suoraan myös. Hyvä kirja. Suosittelen.
  • 5 / 9
  • Mika
  • 31.12.2006 1:45
Jos vanhempasi ovat uskonnollisia, kannattaa Parkkisen kirjan jälkeen etsiä myös Kirjapajan kustantama "Synti vai siunaus - homoseksuaalit, kirkko ja yhteiskunta". ISBN 951-625-963-4. Parkkisen kirjasta on muuten julkaistu pokkariversio, hinta alle 10 € lähimmästä kirjakaupasta.
Varaa niille aika myös seurakunnan perheasiankeskukseen. Lähetä siitä tieto postissa. Sittenhän oli niitä Purtsi Purhosen perustamia kriisikeskuksia. Tämä vain siksi, että ymmärtäisivät etteivät ylireagoi. Maailma ei lopu ainakaan heidän kohdaltaan siihen, että lapsi tulee kaapista ulos. Riskin siinä kutenkin ottaa, etteivät suhteet palaudu koskaan ennalleen.
  • 9 / 9
  • Mantzaros
  • 5.1.2007 14:43
Kiitos kirjavinkeistä (ja -linkeistä) ja neuvoista! Se on kumma, kun usein sitä tuntee olevansa aivan valmis kertomaan vanhemmilleen, mutta sitten kuitenkin aina iskee pakokauhu eikä pystykään sanomaan sanaakaan. Homma on kuitenkin saatava liikkeelle, ja aionkin tutustua noihin kirjoihin hiukan itse. :)