Joulu joutuu...

  • 1 / 5
  • smo
  • smo
  • 20.12.2006 10:58
Tätä kirjoitettaessa jouluaattoon on neljä yötä. Onko lahjat hankittu? Ahdistaako joulusiivous? Entä ruokapuoli? Meneekö joulu perinteisesti? Vietätkö ylipäätään koko joulua?

Oma saldoni:
- Lahjat hankittu melkein
- Ei ehkä ahdista, mutta v-tuttaa
- Lahjakinkku jo paistettiin. Itse en sitä kyllä syö. Aattona mennään vanhemmilleni.
- Melko perinteiset lienevät kuviot. Aatonaattona maalle, jossa puetaan kuusi, aattoaamuna puuroa, iltapäivän hämärtyessä joulupöytä ja sen jälkeen tulee joulupukki. Ilta mennee sellaisessa epätodellisessa ylitäydessä tilassa. Joulupäivänä on tarkoitus tulla takaisin kaupunkiin.
- Joo, kyllä sitä vietetään, kun kaikki muutkin viettää.
  • 2 / 5
  • Enter
  • 20.12.2006 18:46
Ei ahdista, kun joulua ei mulla ole koskaan ollut, joten se on vaan vapaa päiviä. Voisin ostaa hyvää viiniä ja laittaa jees-ruokaa. Rakastettua mulla ei ole, joten olen itsekseni. En ole tottunut muutenkaan olemaanmun sukulaisteni kanssa, koska mua ei sinne yleensäkään ole haluttu. Ne vihaa mua.
  • 3 / 5
  • kei
  • 20.12.2006 20:09
Mulla ja tyttoystavalla aika perinteinen joulu. mennaan mun vanhempiemn luo pohjoiseen.
Kaikkia lahjoja ei viela ostettuna, pieni ahdistus joo..Naiselle on niin helppo ostaa :)
Ja en aina ole innokas tapaamaan koko sukua vaikka ollaankin tervetulleita.
  • 4 / 5
  • Mahakas
  • 21.12.2006 0:26
Lahjat kutakuinkin ostettu.. ja jos nalle kurkkii tänne niin se iso lahja avataan sit kotona (tai äitees saa laagin) ;)... Joulusiivous jäänyt haaveeksi, kipeänä olon takia. Ruoka on hienosti suunniteltu jo.. Vielä kun saisi sen kinkun hankittua ja kalasta puhumattakaan. Pitää varata kotiin jotain ja sitten nallen äidin luo jotain.. Yritän repiä itsestäni sen verran tarmoa että teen kaikki loppuun huomenna ja ylihuomenna.
Perinteisestä joulusta tuskin voi puhua .. Tosin pukki on onneksi omasta takaa.. Käymme vain nallen äidin ja ystäviemme luona. Omat sukulaiset on aavistuksen homo kammoisia..
Joulu tuli lähes huomaamatta, vaikka olin pianistina 2 viikon pituisella jouluisella kirkkokonserttikiertueella. Joulun sanoma ei toki päässyt unohtumaan, mutta kaikki jouluun liittyvä materiaalinen turhä hössötys ympäristössä häiritsi tänä vuonna aikaisempaa vähemmän johtuen varmaan juuri siitä, etten kiertueella ollessa ehtinyt juurikaan kiinnittää huomiotani siihen. Lahjoista en ole ottanut suurempaa stressiä koskaan tai edes viime vuosina juurikaan toivonut niitä. Joulun kaupallisuus häiritsee. Ostin sentään pari lahjaa, joista toisen haki ystäväni jo pari päivää sitten, ja joista toinen menee mukanani Tapaninpäivänä vanhemmille. Välit sukulaisiin ovat OK, mutta kaikki viettävät juhlapäivät pääasiassa keskenään. Emme harrasta mitään isoja sukujouluja.

Joulusiivous ei voi ahdistaa, koska en tee sellaista. Siivoan silloin kun se on ihan välttämätöntä ja siihen löytyy hyvin aikaa. Olen erinomaisen laiska kodinhoitaja ja siivoan epäsäännöllisesti pakon edessä silloin, kun roskat lattialla alkavat häiritä omaa silmää. Tai on tulossa vieraita, jotka kärsisivät pölystä. Vietän aaton ja joulupäivän omasta tahdostani yksin (viihdyn parhaiten yleensäkin yksin), joten jos kaikki ei ole tip top, katselen vähemmän järjestyksessä olevaa ympäristöä vain itse. Ruokapuolikin hoituu ilman ohjelmamuutoksia, koska syön ympäri vuoden melko vapaasti noudattamatta mitään vakiintuneita suomalaisia perinteitä. Esimerkiksi nyt aattona teen katkarapu-tomaatti-pastakeittoa. Nam. Viime vuonna taisin hoitaa aaton menun yksinkertaisesti pastalla ja pestolla. Kinkku, laatikot ja rosollit puuttuvat tästä taloudesta, koska ne, kuten useat perinteiset suomalaiset ruoat muutenkin maistuvat heikonlaisesti. Voisi oikeastaan sanoa, että olen syönyt aika pitkään välimerelliseen tyyliin ympäri vuoden. Ostin sentään viime viikolla litran Marlin glögiä :P.

Jaa että perinteinen joulu? No, ei ehkä ihan. Katson kyllä tv:stä joka joulu joulurauhan julistuksen ja tökkään joinain vuosina jopa tekokuusen töpselin seinään, mutta pärjään mainiosti ilman mitään joulukrääsääkin. Aina ei ole ollut edes kuusta eikä se ole häirinnyt elämääni millään tavalla. Olen irrottautunut "jouluhössötyksen oravanpyörästä". Rentoudun ja ehdin paneutua taas pitkästä aikaa graduuni sekä lukea jotain ihan huvin vuoksikin. Tämä on juuri sellainen tapa viettää joulua - tai olla viettämättä sitä perinteisessä mielessä - kuin haluankin.

Vietän kalenterivuoden muita juhlapäiviä täsmälleen yhtä leväperäisesti. Ei siihen ole mitään uskonnollista (en ole jehovantodistaja) tai oikeastaan ideologista syytäkään, ellei ideologiseksi syyksi katsota sitä, että pyrin välttämään epäolennaista pelkän tavan vuoksi vuosittain tehtävää touhotusta, koska siinä ei ole mielestäni mitään järkeä. Turhaa stressiä. Tietyistä vuoden päivistä hössöttäminen ja stressaaminen ei vain ole minulle ollenkaan tärkeää. Muistan syntymäpäivät sun muut pakolliset merkkitapaukset laittamalla niistä itselleni kännykkään muistutukset, etten pahoita juhlapäiviin pedanttisemmin suhtautuvien mieltä tahattomilla unohduksillani.

Hyvää joulua teille kaikille!