Uusin silmin

  • 1 / 7
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 17.12.2006 8:11
Hei,

Tuttavaperheen äiti tarvitsi pikkujoulujen jälkeen pienen hengähdystauon ja loman. Otimme pikkuvesselit mukaamme eilen. Minulle joulun hössötys on pääsääntöisesti vastenmielistä. Komeat koristelut nähdessäni kiroilen hiljaa mielessäni, että minä maksan tuonkin lopulta tuotteiden hinnoissa.

Oli jotenkin pitkästä aikaa virkistävää katsella heidän kanssaan kaikkea. Ihmetellä hienoja jouluvaloja ja koristeluja, leluja, joita olisi kiva saada, ihan kuin uusin silmin. Ihmettelin myös heidän energiaansa. Kaikki mahdolliset esteet piti ylittää tai niistä roikkua, jos se suinkin oli mahdollista, ei tietenkään kiertää.

Kävimme uimassa. Sekin oli hauska kokemus. Toki koko ajan piti valvoa, ettei vahinkoja satu, kun uimataito on vielä heikko. Halli oli heille uusi ja sitä tutkittiin tarkkaan.

Hankimme yhdessä kotiin joulukuusen. Se oli oma iso juttunsa kun pääsivät sitä itse valitsemaan. Minusta joulukuusi tippuvine neulasineen on vain lisähankaluus elämään ja luonnon resurssien tuhlausta.

Kummastelin, että kuinka noin pieneen ihmiseen yleensäkään mahtuu niin paljon ruokaa ja limpparia.

Pienen pojan maailma on täynnä suuria ja ihmeellisiä asioita. Harmikseni olen tuon kaiken lähes tyystin unohtanut. Eilinen päivä oli pieni kurkistus menneeseen maailmaan. Lupasin jo heille, että seikkailemme toistekin joskus.

Virkistävästä ja väsyttävästäkin kokemuksesta tyytyväisenä
  • 2 / 7
  • arkadas
  • 17.12.2006 11:54
Juhani, et kai vain ole sulkenut sitä uteliasta pikkupoikaa sisältäsi "aikuisuuden" nimissä pois elämästäsi? Eikös meille jokaiselle tee ihan hyvää kuitenkin katsella aina silloin tällöin maailmaa "pikkupojan" silmin ja huomata, että kiireiltämme ja aikuisuudeltamme jätämme huomaamatta monia uusiakin asioita.

Koska viimeksi katsoit piirrettyjä tv:stä? Tai vuokrasit jonkun Disney - leffan? Ihan vain sen vuoksi, ettei tarvitsisi ajatella koko ajan aikuisten maailmaa, olla "järkevä" aikuinen. Tai innostuit jostain lautapelistä? Kokeilepa joskus...
  • 3 / 7
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 17.12.2006 20:36
Totta, utelias pikkupoika on tungettu piiloon. Sen vapaaksi päästäminen on jostain syystä nykyisin varsin hankalaa. Se pääsee parhaiten valloilleen, taikka saa luvan hullutella, kun oikea lapsi on läsnä. Hassua on, että aikuisena olen osallistunut luovuuskursseille vain siksi, että se pikkupoika on luvan perästä saanut antaa palaa. Ehkä hauskin kokemus oli tuolta kurssilta, kun pidimme epätoiveprojektikokouksen.

Harmikseni pystyn muuntamaan hyvinkin lapsellisen asian työksi. Syksyllä seurasin lasten ohjelmaa Lazy Town juttusarjaani virtuaalilavastuksista varten. Ice Age on tullut hankittua siksi, että yksi kaverini USA:ssa on ollut sitä animoimassa. Pitäähän sen toteutuksesta jotakin pystyä hänelle lausumaan. Aikomus on katsoa lasten kanssa ainakin Ice Age kunnolla uudelleen. Odotan silloin pääseväni heidän tuellaan kivaan tunnelmaan.

Tuntuu joskus siltä, että suomalainen mies antaa "lapselleen" luvan vain silloin kun on kunnon kännissä tai potkupallo-ottelussa on tullut kannattamalleen joukkueelle maali.

Arkadas, ehdotuksestasi yritän olla tästä lähin aikaisempaa enemmän lapsellinen. Kiitos ideoista.
  • 4 / 7
  • Pora-liike
  • 29.12.2006 16:15
"Arkadas, ehdotuksestasi yritän olla tästä lähin aikaisempaa enemmän lapsellinen"

Muista luonnollisuus äläkä liioittele.
Ja muista: lapsi saa selkäänsä.
  • 7 / 7
  • arkadas
  • 30.12.2006 9:52
Kiitos Poris taas kerran niin kannustavasta kannanotostasi ;P