Työkalulaatikko

Rupesinpa miettimään, millainen työkaluarsenaali "meikäläisillä" on hallussaan. Aika säännöllisesti nimittäin tulee eteen kommentteja, etteivät homot oikein osaa muuta käyttää kuin puuterihuiskua ja jotain kulmakarvojennyppimispinsettejä. Huonekalut pitäisi ostaa valmiiksi koottuina.

On tietysti eri asia asua omakotitalossa tai kerrostalossa, mutta kyllä vaikkapa ruuvimeisseli ja vasara taitaa löytyä useimmista talouksista. Ja sitten on tietysti ihmiset, jotka korjaavat itse autoaan...

Mitäpä sitten omasta työkalupakistani löytyy? Sisältö on kertynyt viimeisen kymmenen vuoden aikana ns. tarpeeseen ostettuna kerrostaloelämään.

Erilaisia ruuvimeisseleitä, kuusioavaimia yms. (varsin laaja valikoima)
Pihtejä, hohtimet, putkipihdit ja kuorintapihdit
Leatherman tool
(Isku)porakone ja poranteriä
Saha (sekä puu- että rauta-)
Vasara
Juotoskolvi ja tinaa
Yleismittari
Kelattava mittanauha
Ja jotenkin epämääräisesti lajiteltuna ruuveja, nauloja, proppuja, muttereita, pultteja...

Sitten löytyy laatikollinen maalipensseleitä, maalitelaa, tasotuslastaa, hiomapaperia jne.

Työkalulaatikon ulkopuolelta löytyy vielä aika tavalla erilaista ATK-sälää ja audiokaapeleita yms.

Nämä näin pikaisesti inventoituna... Mites muilla?
Kaikki nuo ja paljon muuta. Mies ilman työkaluja on alaston. (Sekin ihan kiva silti.) Leathermanit, joita pitäisi olla kaksi, näyttävät olevan kateissa. Kai ne löytyvät. Uusi kolvi pitäisi ostaa. Porassakin tuntuu olevan tehot vähissä. Onko tänään rautakaupat auki? Eilen oli pyhäpäivä ja kaupat kiinni ja tänään taas saa pitää auki. Olisi sopiva tilaisuus karata poikaystävältä. Se on niin ilkeä ihminen, että kun näkee minun lukevan rautakaupan mainosta, piilottaa lompakon.
Niin ne muut työkalut. Neljän tonnin tunkki (pitäisi nostaa mökillä liiterinkulmaa parilla sentillä) Surullisen kuuluisa hilti, jota ei voi käyttää mökillä ja jolla ei saa hajottaa keittiötä. Joka ikiseen maailmasta löytyvään pulttiin ja mutteriin sopivat kiintoavaimet. Viisi jakoavainta. Kuviosaha. Höylä. Laattaleikkuri. Tuhansia ruuveja ja kymmeniä kiloja nauloja, jotka onneksi ovat mökillä.
Pakko lopettaa tämä inventointi ja lähteä rautakauppaan. On siellä kuitenkin jotakin, joka minulta puuttuu.
Nuo Smoon mainitsemat Leathermania ja kelattavaa mittanauhaa lukuunottamatta löytyvät tästäkin taloudesta. Mutta älkää kysykö missä mikin tavara on! Niiden ja lukuisan muunkin työkalun (kt. kulmasaha, sähköhöylä, jyrsin) ja vempaimen säilyttäminen, niin että ne myös löytyvät, ei ole meidän vahvimpia puolia. Usein tuntuu, että suurin osa jonkin homman tekemisestä menee tarvittavien työkalujen etsimiseen. Hyviä ja edullisia vinkkejä kaaoksen hallintaan otetaan vastaan. :)
Minut yllätettiin ns. housut kintuissa. Olin jo hyvää matkaa valmistautumassa rautakauppareissuun kun kultani palasi. Näki vilkkeen silmistä ja arvasi. Sain luvan käydä tunnin lenkillä. Lompakko piilossa. Ja Harza, minullakin on jyrsin. On minulla myös moottorisaha ja kaasupoltin. Ja sorkkarauta. Niin, partahöyläkin löytyy, jolla ajelen pallit. Olenko sittenkin neitihomo? Smo teki tuossa kysymyksessään mielenkiintoisen asettelun.
PS: Martin, työkalut on kivoja ja ei niitä opi käyttämään kuin käyttämällä. Siinä vaiheessa kun sanot: "hups, siinä meni viimeinen sormi", kannattaa luovuttaa.
Kivaa onkin käyttää! Käytän kirjeenavaajia, kyniä, pensseleitä, lastoja, ... vispilää, pastakauhaa, sihtiä, syömäpuikkoja, hiennonusveitsiä, kakkuhaarukoita, ... kenkävahapensseliä, hammasharjaa, ...
Työkalulaatikon tärkein ominaisuus ei kuitenkaan ole nämä esineet itsessään eikä niiden käyttötarkoitus.
Meidän tapauksessa työkaluja on tarvittu kämpän remontointiin. Ainut laite mitä emme ole (vielä) käyttäneet, on jyrsin. Sillä saa jyrsittyä uria esimerkiksi lautoihin ja levyihin. Tarkoitus oli käyttää sitä koristehirsien työstämiseen, mutta suunnitelmat muuttuivat. Remontti jatkuu.
Tuon smon mainitseman arsenaalin (Leathermaneja lukuunottamatta) löytyy lisäksi kaapelipihdit (sähkötöihin), fillarinkorjaussarja, 50 kpl erilaisia akkuporakoneessa käytettäviä erikoispäitä (ei poranteriä), kaksi erilaista PC-asennussettiä, sekä kirves.

Kalupakki on kertynyt vuosien varrella - jos ei itsellä ole ollutkaan niin runsaasti käyttöä, niin joka kerta kun olen(-mme) apuna ystävien / tuttujen muutoissa, pakki on ollut mukana.
Meiltäkin löytyy täältä kerrostaloasunnosta suurinpiirtein sama satsi työkaluja, kuin tuosta smo:n pakista. Kokonaan toinen asia on, mitä oikeasti tulee käytettyä -eipä taideta kotipakilla meidän taloudessa pitkälle pötkiä. Autoa restauroidessa tulee tarvittua erilaisia hylsysarjoja, hitsaustarpeita, rälläkkää, ulosvetimiä jne jne. Muotoilun opiskelijana taas protoa tehdessä saatan tarvita mitä tahansa juotoskolvista metallisorviin, kuumaliimapistoolista yläjyrsimeen... Näitä ei tietenkään löydy kodin siivouskomerosta, mutta päivittäin tulee erilaisa kaluja käytettyä.
Meinasin eilen ostaa akkuporakoneen... katselin sellaista jo silmät kiiluen, mutta puolisko herätti minut päiväunelmista toteamalla, että "mitä sä sillä teet...?". Mutta ehkä joku päivä käyn salaa ostamassa sen. ;)
Aika lailla samoja löytyy, lisäksi vielä iskuporakone, sirkkeli ja moottorisaha. Rautakaupassa katselen kaihoten klapikonetta, runkonaulainta + kompressoria ja poravasaraa, kunnes pupu vie minut kiireesti mukaansa kukkasipuliosastolle.
Minulla on kaikkea. Silytan isoissa tubberware boxeissa. Mutta jos haen jotain kalua vaikka exactoveista jota eilen juuri kaytin,se on aina alimmaisena takana. Mista sinne valunut? Ei silmat kiinni voi loytaa tarvitsevaa tavaraa sielta.vaikka sen eilen tuuppasin laatikkoon paalle muiden tavaroitten. Aina ruuvimeisselia kun tarvii siita on sahko loppunut.
Huomenta,
meidän saksalaiset "Baumarktit" olisivat suomalaisen remonttipojan/-miehen unelma, jo näiden paksut luettelot !

Mitä meiltä löytyy? Jätän mainitsemmat, täällä on klo 10:02, joten en halua tähän aikaan vielä kehuskella,
remonttipojat/- miehet tulisivat vain kateelliseksi.

Pari viikkoa sitten olimme naapurimme luona. Kuljimme puutarhassa ja naapurimme valitti, että tuokin sieväs on ollut vinossa jo monta kuukautta, mutta ei ole tarvittavia työkaluja (siihen malliin, että pojat auttakaa!).
Seisoimme seipään vieressä, mieheni nakkasi kiven maasta ja klap-klap-klap, seiväs seisoi jälleen suorassa ja tiukasti.
Silloin tällöin tarvitaan vain kekseliäisyyttä, eikä monien kymppien ja satasien arvoisia merkkilekoja ;-)
No onhan se tääki aihe keskusteluun.. Kyl melkei helpompi ois luetella mitä ei oo :) Pari porakonetta, akku ja iskukoneessa ihan johto, sirkkeli&kaapparisaha, timanttisirkkeli laatoille, toki käsiversio kans :), valtaisa määrä ruuvimeisseleitä, tonkia, yleismittari, sähköjyrsin, paineilmakompura, naulapyssy edelliseen, pari hiomakonetta, pistosaha, puristimia, hmmm... tää jatkuu ikuisuuden ku koko ajan tulee uusia mieleen!
Minä olen NIIN kateellinen tuosta kompurasta ja naulapyssystä. <huokaus>
:) ne saa kyl lainaan! ja on mulla siihe maaliruisku & hiomakone kans :D
Eikäku.

Onhan mulla nauhahiomakone. Ja kulma-. Ja -hiiri. Mutta kompuran ja naulaimen suhteen pysyn kannassani. Ja maaliruiskun.
Se oli niin lähellä. Sain poikaystäväni mukaan rautakauppaan. Ihastelin tarjouksessa olevaa runkonaulainta. Mieheni kysyi, mikä tuo on? Vastasin asiallisesti ja kerroin, että hän on varmaan nähnyt niitä eri leffoissa, tosin sopimattomassa käyttötarkoituksessa.
Vakuutin hänelle, että tämä naulain on laatuunsa nähden halpa ja hän antoi ostoluvan!!!
Naulain kainalossa siirryin sitten etsimään sopivaa kompressoria. Tässä vaiheessa armas puolisoni alkoi kyselemään tekemisteni perään. Kun kerron, että po. naulain tarvii toimiakseen kompuran, ja kun ostetaan kompura, voidaan ostaa myös muita tykötarpeellisia työkaluja, tämä armaani tarttui hellästi runkonaulaimeen, kiikutti sen takaisin hyllyyn ja komensi minut ulos rautakaupasta.
Että se voi olla julma ihminen.
Ja sinä Aboa: sika, sika, sika ja sika vielä kerran sika. Mies, jolla on naulain, ei saa tulla tänne kehumaan, ellen se sitten ole minä!
Niin, ei se sika ole Aboa vaan Vilhelmi. Meni tuossa sekaisin. Mutta kuten kuuluu: sika, sika, sika, sika ja vielä kerran sika. Ja v*tut minä sinun naulainta tarvitse, minä haluan oman.
Miksei kukaan lahjoita mulle yhdistelmä puu/metalli - sorvi/jyrsintä?
Paikkakin on jo katsottuna.

"Nimim. Vedinkö piuhat turhaan?"