Idols-homo uunista ulos
Idols 2007:n juontaja Jani Toivola sanoo V-lehdessä olevansa homo. Esimerkillistä roolimalliutta mielestäni.
Haastattelu on muutenkin lukemisen arvoinen. Fiksu, avarakatseinen tyyppi. Tässä seurassa ei tule ikävä Heikki Paasosta.
Jutun voi lukea täällä:
http://www.vee.fi/lehti/tyypit/janilla_on_unelma/Mut siis hei... sehän on ihan tosi UPEE!!
Anna-lehti (3/2007, 18.1.2007) on tehnyt laajan henkilöhaastattelun otsikolla: "Idolsin Jani Toivola puhuu suhteestaan mieheen".
Kirjoitus on sympaattinen. Jani antaa itsestään hyvin myönteisen kuvan. Ajattelen, että erinomaisen vävynkin ainesta hänessä on. "Jani Toivolan suurin virhe ihmissuhteissa on ollut se, että hän on torjunut rakkauden. Mutta vuodet ovat tuoneet lisää kypsyyttä, ja nyt näyttelijän haaveissa on perhe ja omakotitalo hänelle rakkaan miehen kanssa."
Kukaan ei ole täydellinen. Janin vakavaksi virheeksi luen sen, että hän ihailee Jari Sarasvuota. ;-)
Onhan hän sanonut toki tuon aiemminkin jo julkisuudessa. Siinä Suomen kansalle pureksittavaa homoseksuaali tummaihoinen mies juontaa suosittua viihdeohjelmaa. :)
Miks tästäkin uutisesta pitää kertoa taas? Se oli homo jo Image-lehden haastattelussa joskus viime keväällä...
..ja mä rakastuin siihen jo Ähläm sähläm ohjelmassa viime kesänä. Jani Harry Vincentinpoika Toivola Mapesa. :) Silloin en kyllä tiennyt, että se on homo, mutta mun tunnehomotutkani on ilmeisesti tarkempi kuin älyhomotutka. :)
Sen lisäksi Jani T. on ollut tv:ssä ainakin komediasarjassa Osasto 5, jossa oli musta ihan tosi hyvin tehtyä huumoria rasismista ja rotuennakkoluuloista. Saispa johonkin kotimaiseen komediaan yhtä osuvasti näkymään homofobian kaikessa typeryydessään ja epäloogisuudessaan. Että naurettaisiin homojen sijasta välillä homofobeille ja -fobioille. :)
ChowS kirjoitti: "Miks tästäkin uutisesta pitää kertoa taas? Se oli homo jo Image-lehden haastattelussa joskus viime keväällä..."
Minusta on hienoa, että Japa ja JuhaniV kertoivat homoteemaa sivuavista lehtijutuista, aivan kuten monet eräässä toisessa viestiketjussa kertovat homoteemaa sivuavista televisio- ja radio-ohjelmista. Jani Toivolan homous ei ehkä kaikille ole enää uutinen, mutta myönteinen julkisuus avoimesti homolle henkilölle on aina hyvä uutinen.
Ilman muuta on hienoa että kerrotaan homoteemaisista uutisista, mutta tuosta japan sanavalinnasta joku, joka ei tiennyt sitä jo ennestään olisi voinut luulla että idols-Jani oli vasta tuossa lehdessä kertonut olevansa homo. Tai siis, jos tuossa Janin tilalla olisi ollut joku homona tunnetumpi, niin se olisi kuulostanut aika erikoiselta :P Ei tarvitse loukkaantua....
Itse en lue sen paremmin Imagea kuin V:täkään, joten aihe oli minulle uusi. Eikä lause "Idols 2007:n juontaja Jani Toivola sanoo V-lehdessä olevansa homo" merkitse minulle sitä, että hän ei olisi missään koskaan ennen sanonut olevansa homo.
Koska kukaan ei tällä foorumilla ollut aikaisemmin maininnut tuota Imagen haastattelua (ehkä Jani Toivola ei silloin ollut vielä tarpeeksi kiinnostava?), V-lehden jutusta kertominen oli aivan asiallista. Ne, jotka asian jo tiesivät pystyivät helposti ohittamaan sen, useimmat oletettavasti ilman merkittäviä traumoja. Nyt Janin homous on sitten tälläkin sivustolla noteerattu ja tuttu juttu, eikä hänen siihen puoleensa tarvitse enää kiinnittää sen kummempaa huomiota.
Voisin sanoa että joku oli jo maininnut tuostakin asiasta täällä ennen tätä, mutta ehkä en viitsi koska siitä tulisi vaan turhaa riitaa :P Mä vain tunnen itseni niin hienoksi kun mä tiesin tosta jo vuosi sitten ja te jotkut ette, että mä tunnen itseni ihan mustasukkaiseksi kun joku ilmoittaa tuosta kuin jostain isostakin uutisesta... Olen pieni ihminen ^^
Juhanin esiin nostama postaus on kirjoitettu miljoona vuotta sitten. Janin homous on toisin sanoen ollut julkista riistaa kauan, eikä kukaan siitä edes medissa enää tee numeroa.
"Ilman muuta on hienoa että kerrotaan homoteemaisista uutisista, mutta tuosta japan sanavalinnasta joku, joka ei tiennyt sitä jo ennestään olisi voinut luulla että idols-Jani oli vasta tuossa lehdessä kertonut olevansa homo. Tai siis, jos tuossa Janin tilalla olisi ollut joku homona tunnetumpi, niin se olisi kuulostanut aika erikoiselta :P Ei tarvitse loukkaantua...."
Jooh, no kuten Public_Eye (joka muuten ei ole ensimmäistä kertaa sanavalintojani puolustamassa) sanoi, en väittänyt asiaa (Toivolan homoutta) uudeksi uutiseksi.
Luin keskustelun läpi uudelleen. En ymmärrä lainkaan tätä mussutusta. Poden tässä kohden ilmiselvää tajunnanahtautta.
Jos jostakusta homohenkilöstä on mediassa vaihteeksi myönteistä kerrottavaa, siitä voi aivan hyvin uutisoida täälläkin. Jos samainen henkilö saa toistuvaa julkisuutta ja vieläpä myönteisesti, niin sekin kannattaa mainita. Homot kielteiseen julkisuuteen asettavia juttuja on vaikka millä mitalla.