Keith Jarrett

Onko täällä muita jotka tuntevat ja kuuntelevat Keith Jarretin musiikkia. Itse pidän kovasti Jarretin musiikista. Jarrett on vuonna 1945 syntynyt yhdysvaltalainen pianisti. Parahaiten Jarrett tunnetaan soolo-konserteita, jotka perustuvat vapaaseen improvisaatioon, jossa on vaikeaa sanoa onko musiikki jazzia vai kallassista vai jotain muuta.. miten vain mutta on upeaa ja on kolahtanut ainakin minuun.
Nyt mä kai voin alkaa pitämään itseäni kovanluokan Keith Jarrett - fanina; tänään tuli postissa 6 CD-levyä sisältävä boksi "Keith Jarrett, Sun Bear Concerts, Piano Solo. " Ko. äänite-setissä lienee sulateltavaa ja pureskeltavaa pitkäksi aikaa.
Jonkun levyn kuulin joskus, en jaksanut innostua (liialliseksi improvisoitu piano ei toimi minuun).
Yksi syy miks mä tykkään imbrovisoidusta musiikista linee sen samaistuminen elämään lyhesti; arvaamattomuus. Uskon Leinon lyriikan sisältävän suuren viisauden "virta venhettä vie" ja tämän viisauden edessä Eu:n normimitat täyttävä tomaatti kalpenee alpiinoksi Saksan lumihuippusille vuorille.
Improvisaatio on vaikeaa, jossain vaiheessa se toimii mainiosti ja joskus se hajoaa sellaiseksi hahmottomaksi massaksi. Monet suosikkiartistini (mm. Sun Ra, Velvet Underground, Funkadelic) improvisoivat mutta onnistuvat pitàmaan myòs kokonaisuuden jonkinlaisessa kasassa niin etta kuulija tajuaa kuuntelevansa ihan kappaletta eika vain satunnaista soundcheckia, mutta harvassa ovat improvisoivat sooloartistit joita kestàn (Jarrettin se levy jonka olen kuullut, muistaakseni debyytti, ei toiminut minuun).
Kivaa että, tää "keskustelu" Keith Jarrettista ei ole vain mun yksinpuhelusa. Jarrerilta on saatavilla lähemmäs 150 levyä ECM - yhtiön nettiin laittamien levylutteloiden perusteella. Mun oma Jarrett palvonta on jo saavuttanut tähtitieteeliset mittasuhteet, mutta en silti rupea laskemaan paljonko olisin voinut "säästää rahaan" . Musiikista saamani elämykset ovat niin suuria ettei niitä voi Euroittaa numeraaliseksi dataksi. On asioita, joiden mittaamiseen raha ei kertakaikkiaan sovellu ja yksi tälläinen asia musikaalinen nerous.
Voisinhan toki laskea monta mäyristä saisin, jos veisin kaikki Keith Jarrett levyni levydivaariin. Edellin ajatus on niin älytön, että sen toteuttaminen saa jäädä mun toisen elämän vähiten tärkeäksi hommaksi. Mieluumin loppetaisin alkon kanssa läträämisen ja omistauttuisin kokonaa joka solullani musiikille.
Heh, itseänikin hirvittää edes lähteä arvioimaan montako euroa levykokoelmaani on käytetty...no, painotuksensa kullakin, jotkut ostavat mäyriksiä tai merkkivaatteita tai mitä ostavatkaan, oma "paheeni" on musiikki.
Löytyykö täältä muita jotka toivoivat Keith Jarrettia suomeen keikalle? Mä olen valmis hommiin, tosin en pysty osallistumaan rahoitukseen. kuin parilla eurolla. Mutta olishan tosi makeeta jos Jarrett soittaisi Kansallis Oopperasamme.
Siitä kuuluisasta Kölnin konsertista kannattaa aloittaa, yksi levyllinen Jarrettin improa. Kaikkein melodisin ja iisein ... ja aivan käsittämättömän upea.
Mikäli joutuisin nimeämään jonkun, Jarretin teoksen, niin luulisin valitsevani seuraavan: KEITH JARRETT sun bear concerts piano soolo recored in JAPAN. Ja vuosi on 1976 flyygelin numeroa en tiedä enkä liioin merkkiä.