Pink is new black!

  • 1 / 6
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 29.10.2006 7:18
Näin luki Lontoon ison kauppakadun mainoskyltissä. Siinä markkinoitiin vaaleanpunaisia kännyköitä. Muutenkin pisti silmään, että heteronoloiset herrahenkilöt olivat siellä pukeutuneina aika usein pinkkiin. Taas me keksimme trendin ensin.

On muuten hyvä, että synkän mustasta muodista päästään vihdoin eroon. Kohta näemme varmaankin pinkkiin pukeutuneita Gootteja tai mitä ne lienevätkään nuo mustiin pukeutuneet myrskynmerkit. ;-)
  • 2 / 6
  • Lukumo
  • 4.11.2006 4:09
Niinhän se on Juhani. Kävin vilkaisemassa (kuolaamassa) muotitalojen kevät/kesä -mallistoja ensi vuodelle. Totesin, ettei minun tarvitse ostaa mitään uutta. Toisaalta, pitäisihän sitä erottua massasta... Mitähän keksis... Anna vinkki, tehdään siitä trendi. Koitetaan kerrankin saada sisäänostajat mataliksi.
  • 3 / 6
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 4.11.2006 7:31
Öh, tuota tuo oli sinulta tietenkin vitsi. Tuntuu jotenkin täysin kaukaiselta, että minä olisin ehdottelemassa jotakin muotivinkkiä. Kävin eilen oopperassa. Mieheni valitsi minulle pukuun sopivan solmion. Vaatteiden osto onnistuu, jos saan jonkun mukaani makutuomariksi. Joka tapauksessa otan ennakkoon kaksi aspiriinia. Jos lääkekaapissa olisi jotakin rauhoittavaa, ottaisin sellaisen. :-)
  • 4 / 6
  • Lukumo
  • 5.11.2006 11:08
Öh, ei se mikään vitsi ollut. On pari paikkaa, minne poikaystäväni ei minua mielellään päästä yksin. Kuin Turun sinappi: toinen on vaatekauppa, toinen rautakauppa. Kummastakin kuulemma kuljetan turhaa tavaraa kämpille. Pakkohan se on alkaa uskoa:
Perjantaina kotiin kantamani vaatepussi on näköjään vielä tuolla eteisessä. Minä olin ihan varma, että tarvitsen tuota paitaa juuri tänä viikonloppuna. No, onhan tätä viikonloppua jäljellä vielä muutama tunti.
Rautakauppa. Kerroin tuolla keittiöketjussa haluavani Hiltin talttavasaran. Pitihän sekin ostaa. Rautakaupasta ei voi lähteä pois ilman, että jokin työkalu jää käteen. Keittiötä en saa sillä hajotaa. Poikaystävä kielsi. Minä tomerana miehenä puolustelin ostostani: "Sitä tarvitaan mökillä." Realistinen poikaystäväni totesi siihen lakonisesti: "Eihän siellä ole edes sähköjä!"
Pinkissä (ja väritrendeissä yleensäkin) on kyse massapsykoosista. Pinkki ei näytä hyvältä kenenkään päällä, ei varsinkaan miesten. Pari viime vuotta ovat olleet aika vaikeita vaatteiden oston suhteen, koska rättikaupat ovat olleet täynnä oranssia, turkoosia, keltaista, vihreää ja ties mitä kammottavia kirkkaita värejä. Nyt syksymmällä on onneksi alkanut näkymään vähän valoa tunnelin päässä, eli erilaisia ruskean ja harmaan sävyjä, ei-kirkuvaa punaista jne.

Näytän mieluummin tylsältä kuin papukaijalta.

ps. pinkki on perinteisesti pikkutyttöjen väri - joitakin asioita ei yksinkertaisesti kannata yrittää muuttaa vain muutoksen takia
jou kirjoitti: "ps. pinkki on perinteisesti pikkutyttöjen väri - joitakin asioita ei yksinkertaisesti kannata yrittää muuttaa vain muutoksen takia"

Jopa suomenkielinen wikipedia tietää, että pinkki muuttui tyttöjen väriksi 1900-luvun loppua kohti, sitä ennen vaaleanpunainen ja punainen olivat "poikien värejä". "Vaaleanpunainen on 1900-luvun kuluessa muuttunut ns. miesten väristä naisten väriksi. Nykyään vaaleanpunainen yhdistetään tyttöihin ja naiseuteen samoin kuin sininen yhdistetään poikiin ja miehuuteen."

Englanninkielinen wikipedia osaakin kertoa jo paljon paljon enemmän. :)

"The color pink is now associated with womanhood and little girls, just like light blue is associated with little boys and manhood. However, in 1918 "Infant's Department" (an industry publication) said the reverse was the "generally accepted rule", describing pink as "more decided and stronger" while blue was "more delicate and dainty" [1]. Pink continued to be used for both boys' and girls' clothing through the early 1960s, though it is becoming more and more associated with femininity."

"more decided and stronger" tarkoittaa suunnilleen sitä, että vaaleanpunainen on "paljon päättäväisempi ja vahvempi" ja vaaleansininen on "herkempi ja hennompi" ("more delicate and dainty")... että sillä lailla...

Ja huomatkaapas, että 60-luvun lopulle asti pinkki on ollut molempien käytössä. Siinäpä sitten sitä "perinteisyyttä". En nyt millään löytänyt semmoista sivua, jossa on enemmänkin juttua pinkin ja vaalenasinisen symboli arvosta. Muistelen, että vaaleanpunainen on ollut erittäin erittäin kauan (satoja ellei tuhansia vuosia) miesten/poikien väri.