Rakastunut narsistiin

  • 1 / 11
  • OnkoToivoa
  • 15.10.2006 20:35
Olen seurustellut vuoden hurmaavan ja menestyvän miehen kanssa. Silloin kun elämä on ihanaa, se on todella ihanaa. Huonot hetket ovat todella huonoja. En luule itsestäni liikoja; en ole virheetön enkä ehkä helppokaan ihminen. Alan kuitenkin olla vakuuttunut siitä että tämä rakastamani mies on narsisti. Siis sanan persoonallisuushäiriötä tarkoittavassa mielessä. Olen lukenut aiheesta paljon ja uskon todella että tämä hyvin vaikean lapsuuden kokenut, mutta käsittämättömän upean uran tehnyt mies on narsisti. Onko mitään tehtävissä? Onko tällä rakkaudella toivoa? Vai pitääkö minun repiä sydän rinnastani ja jättää hänet? Tilanne on todella tuskallinen. Olemme molemmat nelikymppisiä, joten tämä ei ole teinirakkautta.

Nimin.
Onko Toivoa?

Jorma Myllärniemen kirjan "Narsismi" ohella
muutama linkki narsismistai:
http://www.kakspy.com/kakspy/kirj_kn_9.html
http://www.narsistienuhrientuki.info/index.php?alasivu=180&valikko=2
http://www.healingeagle.net/Fin/Quotes/NarcisChar.html
Hej Onko Toivoa!

Toivoa on aina. Kysymyksesi käsitteleminen ei ole helppoa eikä mitään yksiselitteistä voi olla olemassa. Jos todella rakastat häntä - niin teet sen sekä myötä- että vastoinkäymisissä. Toisaalta Sinä voit odottaa sitä myös häneltä - muutenhan suhde on ainakin lievästi sanoen vaillinainen. Persoonallisuushäiriöt ovat harvoin parannettavissa - usein ne, joilla on tällainen häiriö, eivät edes koe olevansa häiriöisiä ja minkään terapian tarpeessa. Heillä ei siis ole juurikaan itse ongelmia asian kanssa. Se, että Sinulla on vaikeaa, ei välttämättä saa häntä oivaltamaan terapian tarpeellisuutta (tämän taidat tietää varsin hyvin).
Tahtoa rakastaa hänellä on, mutta - jos persoonallisuushäiriöteoriasi on oikea - se on narsistista. Nämä ihmiset tarvitsevat toki rakkautta, mutta eivät pelkkää peiliä itseihailuun. Mitä rakastat hänessä - mikä on sen merkitys?
Rakkaus voi olla tuskaisaakin. Voimia ratkaisuillesi. Ne joudut tekemään itse.
P.S. En ole psykologi/psykiatri. Diagnoosinkin on aina tehtävä ammattihenkilö!
Vaikea sanoa, onko toivoa. Taidat tietää aihetta tutkittuasi paljon enemmän kuin moni meistä täällä. Varsin vähän parisuhteestasi kerrot, eikä julkisesti ole hyvä niin tehdäkään. Vihjaat kuitenkin siitä, että sinua syyllistetään. Jos et ole masokisti, niin jatkuva kumppanin syyllistäminen ei ole parisuhteeseen sopiva juttu.

Tuskinpa lopullista vastausta julkiselta keskustelulistalta saat. Minun neuvoni on, että ennen kuin teet parisuhteesi kanssa minkäänlaista peruuttamatonta päätöstä, keskustelet ihmissuhdeammattilaisen kanssa. Kaikille ammattilaisillekaan narsismi ei ole kunnolla ymmärretty asia. Koeta löytää sellainen henkilö, joka on jo näitä asioita työssään jo käsitellyt.

Luulen, että parisuhteen päättäminen on narsistille myös syvä loukkaus.
Narsistinen luonnehäiriö on aika sievistelevän oloinen luonnehdinta - etenkin pahimpien tapausten kohdalla. Psykopaatti mikä psykopaatti. Ei se siitä muuksi muutu edes kauniimmilla nimillä.

Olen törmännyt yhteen psykopaattiin (en onneksi yksityiselämän puolella). Täytyy myöntää, että ko henkilö oli melko taitava. Miehen paskajutut eivät kuitenkaan uponneet minuun ja sen takia olinkin kuulemma todella ikävä ihminen. Onneksi tämäkin henkilö oli sen verran suuruudenhullu ja luuli itsestään liikoja joten sen kampittaminen oli helppo homma. Mutta näiden psykopaattien kanssa palaa omat päreet.
  • 7 / 11
  • Kirsikkavaras
  • 16.10.2006 19:20
Narsistit (=psykopaatit) ovat aivan ihania vain silloin, kun he hyötyvät asian tilasta jotenkin, tai jos heillä on jokin viheliäinen kuvio kehitteillä. Toisen ihmisen tunteet eivät yksinkertaisesti merkitse heille mitään. "Seurustelin" itse pari vuotta erään psykopaatiksi osoittautuneen ihmisen kanssa, ja voin näin kymmenen vuotta suhteen päättymisen jälkeen sanoa, että paras hetki suhteessamme oli se, kun mittani vihdoinkin tuli täyteen. Olin todella rakastunut häneen, ja jälkikäteen tämäkin seikka satutti minua. Olinhan näköjään vain haaskannut tähän ihmiseen paljon kauneimpia tunteitani ja hellimpiä tekojani vain pönkittääkseni hänen sairasta egoaan. Tuon suhteen päättäminen oli todella raskasta, etenkin kun kaikki suhteen saasta oli tietenkin minun syytäni. Ja ah, kuinka taitavasti hän osasikin selittää nämä faktat minulle.
OnkoToivoa: ”Onko mitään tehtävissä? Onko tällä rakkaudella toivoa?”

Ei ja ei.

Ainoa toimiva ratkaisu on viedä mies tai ainakin suhde saunan taakse ja lopettaa se. Tämä ei ole vitsi eikä liioittelua. Parempi toimintatapa, ihan jo lain kannalta, on imarrella psykopaatti saunan taakse halkoja hakkaamaan ja odottaa, että tyyppi itse kompastuu ja halkaisee päänsä kirveeseen. Tapahtuneeseen voi sitten aivan hyvällä omallatunnolla todeta vaikka, että ”Voi, voi. Tuliko pipi päähän? Mutta nyt mun täytyy lähteä baariin, kun tää on ollu mulle tosi rankka kokemus. Koita pärjätä.”

Muista kuitenkin, että kun jätät miehen niin sitten vasta alkaakin paska lentämään. On melko todennäköistä, että rakas psykopaattisi on kerännyt kaiken aikaa ”todisteita” sinua vastaan. Samalla hän peittelee omat jälkensä. Muita myös valmistella etukäteen läheiset ihmiset kertomalla tosiasiat tilanteesta, sillä pahimmassa tapauksessa hän on jo käynyt kertomassa kaikille kuinka paha ihminen sinä olet. Luonnehäiriöiseltä ihmiseltä voi odottaa mitä tahansa.
Narsisti haluaa ehkä pitää hauskaa ja huvitella, mutta ei elää tavallista arkea ja ottaa siinä vastuuta ja huomioida kumppaniaan. Jotenkin vaikuttaisi, ettei narsisti riskeeraa omaa etuaan. Ovatko he niitä, jotka elävät kaksoiselämää? Silloinhan suurin osa gayväestä olisi heitä?

Bisekusaalit syyttävät nimenomaan homomiehiä siiitä seikasta, että he haluavat rakkaussuhteen ja roikkuvat miehissä eivätkä ota seksiä seksinä, mitä he haluavat. Kuitenkin taustalla vaikuttavat yhteiskunnan asenteet juuri rakkaussuhteen mahdollisuuteen tai mahdollistamiseen.

Minusta psykopaatteja ovat ennemminkin ne, jotka tekevät murhia, tappoja ja sadistisia tekoja ( raiskauksia ) kuten rikolliset tekevät ja sodissa tapahtuu ja pitävät siitä.

Narsistissa on mukava minä ja toinen minä, jota hän ei heti paljasta, mutta joka tulee esiin pikkuhiljaa ja näkyy käyttäytymisessä. Koukku on siinä, että hän lupaa, mutta rikkoo ne heti ilman tunnontuskia. Hyväksikäyttötilanteisiin liittyy usein myös henkistä painostamista ja väkivaltaa. Narsistia ei saa vaatia muuttamaan käyttäytymistään. Sitten tapahuu näitä kuuluisia kapakkakohtauksia, missä turhautunut homomies purkaa ääneen riitelemällä omia tarpeitaan kuuluville ja vaatii oikeuksiaan tasavertaisena kumppanina, mihin narsisti ei myönny, vaan syyttää vastapuolta dramaqueeniksi ja liioittelijaksi. Usein hän voi olla myös väkivalainen näissä tilanteissa. Näin kerran, kun 1 mies syytti toista siitä, ettei hän halunnut tehdä työtä, jolloin tämä löi partneriaan kasvoihin ravintolassa kaikkien nähden. Hän eli kumppaninsa kustannuksella.

Ongelma on varmaan siinä, että homoiesten suhteiden solmimisessa on omat ongelmansa eikä seurustelukumppania ole helppo löytää entisen tilalle. Siksikö jäädään huonoon suhteeseen odotamaan toiveikkaana sen muuttumista paremmaksi?

Toinen asia on se seikka, että me valitsemme itse suhteemme, missä elämme. Tätä voi olla vaikein myöntää.

Pitää itse tehdä valinta ja ottaa vastuu valinnoistaan. Jos suhteessa on enemmän huonoja puolia kuin hyviä kannattaa sitten miettiä painaako oma hyvinvointi vai haluaako uhrata itsensä - ja miksi sen tekisi?

Rahan takia moni jää suhteeseen, koska haluaa säilyttää mukavat olot. Sitten alkaa suhteen loputon parantelu. Itseä voi monin tavoin pettää.
Enter: Minusta psykopaatteja ovat ennemminkin ne, jotka tekevät murhia, tappoja ja sadistisia tekoja ( raiskauksia ) kuten rikolliset tekevät ja sodissa tapahtuu ja pitävät siitä.

Joo niin varmaan, mutta Hannibal Lecter esiintyy vain elokuvissa ja kirjoissa. Psykopaatti ei riehu ympäriinsä ison veitsen kanssa vaan niitä "ruumita" tulee ihan muita keinoja käyttäen.
Tuo mitä ren yllä varoitti on varoittamisen arvoista:

"Muista kuitenkin, että kun jätät miehen niin sitten vasta alkaakin paska lentämään. On melko todennäköistä, että rakas psykopaattisi on kerännyt kaiken aikaa ”todisteita” sinua vastaan. Samalla hän peittelee omat jälkensä. Muita myös valmistella etukäteen läheiset ihmiset kertomalla tosiasiat tilanteesta, sillä pahimmassa tapauksessa hän on jo käynyt kertomassa kaikille kuinka paha ihminen sinä olet. Luonnehäiriöiseltä ihmiseltä voi odottaa mitä tahansa."

Minulle on käynyt aikalailla juuri noin, ja kyseessä ei ollut seurustelusuhde vaan (silloin) läheinen ystävä ja kämppis.
Vasta kun tuo spykopaatti otti ja sekosi Oikein Kunnolla, alkoivat asiat valjeta niille läheisillekin, jotka olivat ensin uskoneet minun monipuoliseen Pahuuteeni...

Toivottavasti on toivoa, kuitenkin. Jos ei muuta niin uusien suhteitten suhteen.