Z-lehdestä

• 1 / 16
  • Ihmetys
  • 11.10.2006 12:08
Onko kukaan muu samoilla linjoilla hlbt-lehden kirjoituksista ja annista?
Mielestäni lehdessä on suhteellisen paljon artikkeleja/asiaa lesboille.
Miehiä koskevat asiat ovat sivuroolissa. Toisaalta tämän ymmärtää, koska lehteä luotsaa
nainen. Lehdestä paistaa feministinen aate, jossa homomiehiä vähätellään. Voisi jopa luulla, että
lehteä toimittaa tai ainakin on lehdestä vastuullisina homomiehiä inhoavat ihmiset.

Olen ihmetellyt myös sitä toisiseikkaa, ettei lehti näin homojen ja lesbojen äänitorvena ole kiinnostunut
kaikista asioista, joissa seksuaalivähemmistöt ovat mukana.
Ymmärrettävää on, että mainostulot ovat tärkeitä, mutta mielestäni lehdessä voisi olla juttuja myös aiheista, jotka eivät välttämättä ole kovin kaupallisia.
Lehden väen tulisi, mielestäni, olla enemmän kiinnostuneita muiden homo- ja lesbo-organisaatioiden toimista ja tempauksista.
Voisi luulla, että olisimme kiinnostuneita lukemaan todellisista tapahtumista.
Lehdessä kyllä kirjoitetaan lesbojen seksileluleikeistä, mutta missä on kirjoitukset MSC Finlandista, Ranneliikkeestä tai OUTGAMES kilpailuista, jossa suomalaiset homo- ja lesbourheilijat pärjäsivät maineikkaasti ja toivat täten Suomen gay-urheilijoita esille?

Toki lehdessä on myös ihan asiaa! Kansainvälisen hlbt-väen edesottamukset eri maiden yhteiskunnissa, hedelmöityslaki ja kirkon asema homoväestössä ovat esimerkkejä, jotka tuleekin olla esillä.
Vaikka Suomi onkin erilaisten (homokin-) järjestöjen luvattu maa, niin silti toivoisin Z-lehdeltä enemmän oma-aloitteisuutta ja avointa kiinnostusta homojen ja lesbojen asioihin. Ei luulisi olevan mahdoton tehtävä tehdä yhteistyötä muiden järjestöjen ja yritysten kanssa.
Köyttä saa vetää homot ja lesbot => koska opimme vetämään sitä samaan suuntaan?

t. Yksi seurakunnan jäsenistä
  • 2 / 16
  • Pora-liike
  • 11.10.2006 19:32
Z-lehti on zzzzzz... lehti. Rupeaa haukotuttamaan jo kansikuvan kohdalla.
"Suvaitsevaisuus lisääntyy ja on niin pirun kiva olla parisuhteessa. Kun tulin ulos kaapista, niin naapurin mummokin toi ihan täytekakkua, vaikka sitä ennen ei ollut edes tervehtinyt."
Loppu sitten on sellaista kirjavaa hömppää, joka tuo mieleen Yves Rocherin tilauskuoren.
Seuraavassa numerossa: Maailman Tappi. Julkaisemme tätä turhanpäiväistä lehteä sinne asti.
Sitä seuraavassa numerossa: Maailman Napa. Z pyörii sittenkin oman navan ympärillä.
Jos Z-lehti niin kovasti ärsyttää, niin pakkoko sitä on lukea? Tai sitten kannattaa lähettää palautetta toimitukseen; luulenpa, että jokainen lehti ottaa mielellään vastaan asiallisia kommentteja, koska kuitenkin lukijoita varten niitä lehtiäkin tehdään. Eipä minulla sinänsä ole mitään nykyistä lehteä vastaan, koska muistan nuoruudestani ne synkistelynumerot, mitä salaa luin pohjoisen pikkukylän kirjaston lukusalissa. Mustavalkoisia ahdistusvuodatuksia, kertomuksia kuinka Jami tappoi itsensä ja referaatteja siitä, kuinka joku viranomainen ei taaskaan. Maailma muuttuu ja lehti sen mukana. Samanhan näkee Vinokinon ohjelmistosta. Kun ennen päätarjonta oli olemisen oikeutuksesta kertovissa leffoissa, näkyy vuosi vuodelta enemmän elokuvia, joissa ei edes vaivauduta ajattelemaan niin joutavaa, kuin että saammeko olla.

Sisältöä enemmän saisi minun mielestäni kiinnittää huomiota pääkaupunkikeskeisyyteen, koska täällä provinssissakin meitä sateenkaarelaisia on. Turhan usein jutuissa kerrotaan Helsingin parhaat ravintolat tai kivoimmat kahvilat. Muistaakseni Z-kortillakin sai alennuksella kuohuviiniä dtm:stä. Vau.

Ymmärrän, että loppu-Suomen äänen kuuluminen lehdessä on kustannuskysymys, mutta kai niitä artikkeleita voisi hommata alihankkijoiltakin. Uskon, että joka kaupungista löytyisi enemmän tai vähemmän pinkahtava toimittaja tai muuten kirjoitustaitoinen. Sillä vaikka pidän lehden nykyisestä, kevyestä linjasta, sillä silti on myös oma yhteiskunnallinen vastuunsa, halusi se sitä tai ei. Ehkä mietin vieläkin sitä 80-luvun alaikäistä poikaa, jolle Helsinki oli jumalattoman kaukana olevaa todellisuutta. Sille pojalle olisi tehnyt hyvää saada tietää, että iloisempaa todellisuutta voisi löytää Rovaniemeltä, Oulusta, Kuopiosta, Jyväskylästä (muu, mikä_______). Että voidakseen elää ei tarvitse muuttaa Helsinkiin. Että voisi olla ylpeä ja pride ja proud ihan joka paikassa.
  • 4 / 16
  • Vikkari
  • 12.10.2006 18:48
Ei ole juu pakko lukea, siksi en ole enää muutamaan vuoteen maksanutkaan jäsenmaksua naisten Setalle.
Totta on myös se tosiasia, että periferiassa ei voi elää täysipainoista elämää homona tai lesbona tai sen voi tehdä olemalla kaapissa. Siksi me muutamme pois pikkukaupungeista, koska emme halua elää pilkattuna. Viimeksi eilen olin yleisen ivan kohteena eräässä harrasteryhmässä homouteni takia. Epäsuoraa ivaa ja halveksuntaa. Hetaroilla on tapana nostaa silmätikuksi kaikenlainen erilaisuus ja poikeava. Se vain tapahtuu. On vain ajan kysymys, kun se tapahtuu. Sitä vain odottaa, kun se tulee eteen ja aina se tapahtuu. Mitä siinä voi muuta kuin kuunnella ja ihmetellä. Ihan kuin joku luonnonlaki on, kun bongataan pervoksi.
  • 6 / 16
  • sleepygay
  • 14.10.2006 0:18
En onneksi ole joutunut itse kestämään täällä Kuopiossa ollessani minkäänlaisia homofobisia kommentteja tai muutakaan epämiellyttävää. Toisin oli entisellä paikkakunnallani (semmoinen pikkuinen 7500 asukkaan junttila nimeltään Lapinlahti), jossa sai erilaisia nimityksiä kuulla koko ajan. Taitaa olla niin, että kohta maaseudulla asuu vain homoja, jotka ovat vielä liian nuoria muuttamaan pois, tai sellaisia, jotka eivät uskalla. Enkä kyllä yhtään ihmettele, kyllä siellä asiat ovat sen verran huonosti. Tosin edistystäkin tapahtuu. Lapinlahdella ja Iisalmessa ilmestyy maanantaisin eräänlainen ilmaisjakelu lehti (Viisari), jossa oli kerran jopa juttu siitä, kuinka homoja ei oteta pikkuisilla paikkakunnilla huomioon (taisi monella mummolla mennä aamu -kahvi väärään kurkkuun). Oli oikein prosentti-lukuja ja kaikkea. Niin ja Z-lehteä tilataan kirjastoon.

Sitten itse pääasiaan, joka on siis Z-lehti. Itse olen täysin tyytyväinen lehteen. Tosin minuakin harmittaa hieman se pääkaupunki -keskeisyys. Olisi ihan mukavaa joskus lukea Kuopiostakin. Tosin eipä täällä mitään "pinkkiä" tapahdukaan. Olen Z-lehden kestotilaaja ja sellaisena aion pysyäkin. Lehti on myös visuaalisesti erittäin kiinnostava. :)
  • 7 / 16
  • Pora-liike
  • 14.10.2006 11:07
"muistan nuoruudestani ne synkistelynumerot, mitä salaa luin pohjoisen pikkukylän kirjaston lukusalissa. Mustavalkoisia ahdistusvuodatuksia, kertomuksia kuinka Jami tappoi itsensä ja referaatteja siitä, kuinka joku viranomainen ei taaskaan."

Muistan nuo lehdet aivan erityisellä hellyydellä! Kunpa vielä kerran olisi!
Olen huomannut sellaisenkin asian, että kun asuu miehenä yksin kerrostalossa, niin kun tapahtuu jotakin erikoista tai yllättävää, niin on heti epäiltynä ja nimenomaan naiset tekevät tätä. Heti tullaan kyselemään, että olitko se sinä. Itse he saavat elää kuinka moraalitonta elämää tahansa eikä siitä saa mennä sanomaan mitään. Kummallista paranoiaa. Ällöttävää. Minäkin olen kurkkuani myöten täynnä talomme akkoja. Joka asiaan puututaan ja tullaan huomauttelemaan. Ei saa olla ja elää rauhassa. Menisivät joskus itseensä.
  • 9 / 16
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 14.10.2006 21:59
Enter, miten talonne naiset liittyvät Z-lehteen, eli tämän keskusteluketjun aiheeseen?
JUhaniV, miten sinun kommennttisi kontribuoi aiheeseen? Oliko vaan palstantäytettä kun haluat olla esillä jne, mössöä... saitpa ainakin sanottua jtk:n
Enter on joutunut ennakkoluulon uhriksi. Moinen tapaus on niin dramaattinen, ettei vastaavaa löydy kymmenestä Z-lehden uusimmasta vuosikerrasta!
Kerroin vain, mitä on elää kaukana sivistyksestä. Nämä alkuasukkaat ylpeilevät omista brutaaleista mielipiteistään. Samalla muuttoliike kiihtyy. Eihän tänne kukaan järkevä homo jää! Olosuhteet ovat mitä ne ovat eikä muutosta tule. Täällä halutaan pitää kiinni ahdasmielisyydestä ja niitä ruokitaan mielipidepalstoilla, joita lehdet julkaisevat. Mediassa on vikaa. Journalistit tulisi ottaa puheeksi!

Miksi homoja pidetään uhkana? Miksi ennakkoluuloja ei tarvitse perustella? Ne eivät perustu tutkimukseen.

Z-lehdessä voisi ottaa yhteiskuntakriittisemmän kannan. Jos vaeltaja ei olisi kirjoittanut Euroopan tilanteesta, emme tietäisi mitään. Minusta on ainakin hyvä tietää, että mikä on tilanne muualla Euroopassa.
Enter, sopiiko kysyä, missä päin maailmaa asut? Olisi vain mukava tietää, että missä kulkee sivistyksen raja Suomessa.

Itsekin olen miettinyt, että miksi homoista on tehty joku uhka maailman tulevaisuudelle? Miksi lehdissä kirjoitellaan mitä sattuu, eikä edes anneta kunnollisia perusteluja? Sitten joku lukee ja uskoo koko p*skan jauhannan. Eihän esimerkiksi Z-lehdessäkään vaadita heteroiden päitä vadille. Eikä kritisoida sitä, kun se televisio on niin täynnä kaikkea heteroiden ihmissuhde p*askaa! Mutta voi kauhistus, kun joskus televisiosta tulee ohjelma, jossa on *kuiskaa* homoja... Iiks!

Itsekin toivoisin enemmän myös vähän globaalimpia aiheita Z-lehteen. Toisaalta myös kehä kolmosen ulkopuolisesta elämästä olisi mukava kuulla enemmän. Suurin osa suomalaisista kun sattuu alumaan muualla, kuin Helsingissä.
"sleepygay kirjoitti: "Enter, sopiiko kysyä, missä päin maailmaa asut? Olisi vain mukava tietää, että missä kulkee sivistyksen raja Suomessa"

Iske derkkulan lipussa näkyvä työkalu Lenin-museon kohdalle ja vetäise kahden kilometrin säteinen ympyrä.

Stadingradin motissa on sateenkaareva joukko-osasto odottamassa kuolemaa tai evakuointia pois. Hallo Wantaafront!
Ihmetys ihmetteli: "Lehdessä kyllä kirjoitetaan lesbojen seksileluleikeistä, mutta missä on kirjoitukset MSC Finlandista, Ranneliikkeestä ... ..."

Omalta osaltamme muistelisin, että ensimmäisen kerran ranneliike on ollut jutun aiheena 2002 alkupuolen lehdessä, toistamiseen sitten ihan ryhmäkuvan kera 1/2004 lehdessä.
Uusi Z-lehti tulla tupsahti. Taas sama juttu: lehden etusivulla 3 naista ja 1 mies.
Tietenkin artikkeli saattaa kiinnostaa kaikkia, sukupuolesta riippumatta. Olen kuitenkin edelleen sitä mieltä, että lehti on ottanut kohderyhmäkseen lesbot, vaikka sen luulisi olevan kaikkien hlbt-väen äänitorvi ja meitä yhdistävä tekijä.

Lehti ei pysy myöskään ajantasalla:
bi brother artikkelissa arvioitiin, että koko kisan voisi voittaa Mira. Biseksuaaliksi itseään mainostava Mira tippui kisasta jo yli 2 viikkoa sitten. Kirjoittaja olisi voinut esittää asian esim. omat suosikkini ovat: -tyyliin.

Kiitos Ranneliikeelle. Vastasitte hienotunteisesti omasta puolestanne aloittamaani aiheeseen: z-lehdestä.
Tuli kuitenkin mieleeni, että toden totta voisi lehdessä olla useamminkin juttua teistä ja muista hlbt-rintamalla työskentelevistä tai toimivista firmoista, järjestöistä, seuroista, kerhoista jne.

Positiivista palautettakin Z-lehdelle voisi antaa. Hienoa, että kirjoititte con hombresin uudesta tulemisesta.

Juoksua on kuitenkin minun näkökulmastani parannettava. Varsinkin jos lehti haluaa pitää maksavan asiakkaan, joka on tässä kohtaa minä. Niin - mitä sitä tässä valittamaan nk. anonyyminä kun voin olla tilaamatta lehteä. Mahdollisesti niin teenkin, aika ja Z-lehden tulevat lehdet/sisältö ratkaisee!