Vinokino 2006 julkistettu

• 2 / 11
  • JohnnyFinland
  • 21.9.2006 11:53
Näin pienellä festivaalilla "teemoista" puhuminen on lähinnä huvittavaa. :-) Festivaalilla on 9 pitkää elokuvaa, joista 5 on sijoitettu kahteen "teemaan": toiseen 2, toiseen 3.
Lisättäköön myös että suurin osa esitetään dvd:ltä videotykillä joten kyseessä on enemmänkin videofestarit.
Eipäs nyt ihmiset unohdeta, että Vinokino on kuitenkin ainoa laatuaan Suomessa ja vaikka elokuvien laatu voi aina silloin tällöin parantua pienellä etukäteishuikalla, on festarit ainakin minulle aina tapahtuma, jota odotan innolla ja jonka järjestäjiä täytyy vain kiittää jokavuotisesta vaivannäöstä. Noita elokuviahan ei välttämättä jälkikäteen ole kovinkaan helppo löytää - esimerkiksi muutama vuosi takaperin esitetty Girl King jäi minulla (ikävä kyllä) muiden menojen ja pohjoisen sijaintini vuoksi välistä, ja elokuvan etsiminen muualta on osoittautunut suorastaan mahdottomaksi tehtäväksi.

Eli hyvä hyvä vaan.
Zephyr kirjoitti: "- - - suurin osa esitetään dvd:ltä videotykillä joten kyseessä on enemmänkin videofestarit."

On mielenkiintoista nähdä onko Vinokinon kaltaisia pikkufestivaaleja enää olemassa vaikkapa viiden vuoden kuluttua. Laajakaistayhteydet alkavat olla jo sen verran yleisiä ja nopeita, että elokuvien myyminen ja vuokraaminen digitaalisesti alkaa olla mahdollista ja kannattavaa. Tällaista liiketoimintaa ovat käynnistelleet esimerkiksi Apple ja Amazon. Apple tuo pian markkinoille myös laitteen, jonka avulla tietokoneella olevaa digitaalista elokuvaa voidaan katsella televisiosta ilman kaapeleiden vetelemistä.

Millä elokuvafestivaali voisi kilpailla? Paremmalla katselu- ja kuunteluelämyksellä? Kyllä - jos elämys oikeasti on parempilaatuinen eikä samaa DVD-tasoa kuin kotitelevisiossakin ja jätetään huomioimatta näkyvyyden tukkivat hongankolistajat, karkkipapereiden rapistelijat ynnä muut vastaavat häiriötekijät. Aikaisemmalla esitysajankohdalla? Kyllä - tosin elokuvat siirtyvät valkokankaalta muille levitysmuodoille yhä nopeammin: esimerkiksi Vinokinon elokuvista yhden olen jo nähnyt. Sosiaalisena tapahtumana? Kyllä - tosin kyllähän kotiinsakin voi kaveriporukan kutsua elokuvia katselemaan. Uusia tuttavuuksia kotona ei kylläkään yleensä tule solmittua. :-)
  • 9 / 11
  • Ruben_K
  • 16.10.2006 16:48
Terve.

Tekstityksestä on keskusteltu monta vuotta, mutta sen järjestäminen osoittautuu aina kovin kalliiksi ja aikaavieväksi.

Kukaan ei halua vapaaehtoisesti kääntää yli 20 tuntia elokuvaa ja jos haluaisikin, ne tekstit pitäisi vielä saada tekijänoikeuksia rikkomatta joko samalle DVD:lle/filmille tai sitten erikseen heijastettuna ruudun alalaitaan.

Marko | festivaalikoordinaattori
Turun osuus festivaalista päättyi tänään, ja fiilis oli hieno, vaikka itse sanonkin.

Suosituimpia näytöksiä olivat Queens, Loving Annabelle, Naiskooste, Adam & Steve, Boy Culture ja Gay Sex in the 70s.
Bileissä Turun Klubilla oli kaikkiaan n. 460 henkeä, enemmän kuin aiemmissa Vinokino-bileissä Klubin aikana.

Festari jatkuu Tampereella (maanantai–keskiviikko), Oulussa (to–pe) ja Helsingissä (to–su).

Kiitos kaikille Turussa, tästä on mahtava jatkaa!

Marko Rumbin
Festivaalikoordinaattori
  • 11 / 11
  • JohnnyFinland
  • 9.11.2006 22:53
Vinokinolaiset aloittivat Helsingin-urakkansa tänään. Olen nähnyt festivaalin elokuvista kaksi.

"Adam & Steve" [1] on esittelyn mukaan romanttinen komedia. Elokuva on kovin haalea romanttiseksi ja aika vähänauruinen komediaksi. Elokuvassa on muutama riemastuttava kohtaus - vierailu toisen päähenkilön huono-onnisessa perheessä ja "kaksintaistelu" rivitanssin tahdissa - mutta muilta osin elokuvan unohtaa jo lopputekstien vieriessä. Ei elokuva mikään aivan pohjanoteeraus kuitenkaan ole, jos rainan katsomisen vaihtoehtona on nököttää kotona yksin tylsistymässä. Ateneum, lauantaina kello 18.

"Boy Culture" [2] on draamaa, johon on taitavasti sekoitettu reilu annos nokkelaa sanailua sekä ripaus komediaa ja romantiikkaa. Esittelyn lupaus elokuvan seksikkyydestä ei ole ilman katetta, ainakaan minun miesmaullani varustetuille. Ja - hui! - elokuvassa on jopa vanhoja homoja. Loppuratkaisun olisi voinut toteuttaa paremminkin, mutta kaikenkaikkiaan pidin elokuvasta ja voisin ajatella katsovani sen toistamiseenkin. Andorra, sunnuntaina kello 17.

[1] http://www.tuseta.fi/vinokino/2006/FI_adametsteve.htm
[2] http://www.tuseta.fi/vinokino/2006/FI_boyculture.htm