Kiinnostava radio-ohjelma gaymedioista
Lisää luettavaa aiheesta:
» Internet kohtaa seksuaalivähemmistöt
» Näkökulma: Nykypäivän tietotekniikka asettaa ihmisten ennakkoluulot uudelleentarkasteltaviksi
Huolellisesti tehty ja kiinnostava ohjelma. Sen painopiste on erityisesti hollantilaisessa pinkkimediassa. Tarkasteluun sisältyi kyllä varsin paljon myös koko Eurooppaa koskevaa aineistoa. Ohjelma uusitaan huomenna tiistaina.
YLE Radio 1 Julkinen sana. Ti 22.8.2006, 23:00 - 23:45. Seksuaalisten vähemmistöjen media. Toimittaja Vivikka Richt.
Ohjelmassa tarkasteltiin suomalaistakin pinkkimediaa. Ranneliike mainittiin tärkeänä sellaisena.
Suosittelen.
Juhani
Kiitos Juhanille vinkistä - tulikin kuunneltua tuo ja kyllähän siellä ihan positiiviseen malliin ranneliike mainittiin :-)
Ohjelmassa puhuttiin siis gaymedian ja internetin vaikutuksista yhteiskuntaan ja erityisesti sateenkaari-ihmisiin.
Tämän iltaisessa keskusteluohjelmassa nimeltä Suo puhuttiin hieman samoista teemoista. Ohjelmassa todettiin osan ihmisistä addiktoituvan myös internettiin ja tv:n katsomiseen. Toisille ne ovat kiinnostava ja mieltä avaava ikkuna muuhun maailmaan. Puhuttiin myös internetin ja tv:n estävän sosiaalisten taitojen kehittymistä, jos ihminen lukittuu vain näihin vuorovaikutustapoihin.
Sateenkaari-ihmiset eivät tässäkään suhteessa tee poikkeusta. Monelle pinkkimediat ovat tärkeä ja useimmiten anonyymi tapa saada tietoa kaltaisistaan ihmisistä suoraan kotoa, joillekin ne jäävätkin ainoaksi vuorovaikutusväyläksi sateenkaariyhteisöön. Internet voi siis toimia myös homon sosiaalistumisen esteenä.
Olisiko asialle jotakin tehtävissä?
Mietiskelee
Juhani
Minun mielestäni internet avaa suurkaupunkien ulkopuolella asuville uuden maailman. Siellä, missä ennen murehdittiin pääasiassa aika yksin, päästään nyt internet-aikana yhteyteen lähes koko maapallon gaymaailman kanssa. Enpä näe mitään suuria sosiaalistumisongelmia. Parempi saada kotoa yhteys muihin kuin mököttää siellä yksin. Ja parempi tietää kuin olla tietämättä, missä mennään eri puolilla maailmaa. Vai olenko yltiöoptimisti?
Täytynee sanoa, että internet on lähes ainoa väylä minulle tavata ns. sateenkaariyhteisöä. Muutkin tavat ovat valikoivia, baareihin valikoituu omanlaistaan porukkaa, Prideen omanlaistaan, Setan ryhmiin taas toisenlaista. Ei ole mitään yhtä paikkaa jossa me olisimme yhtä yhteisöä.
Mitä tulee internetiin ja Setaan, niin saan sieltä päinvastaista tietoa kuin mitä omat kokemukseni ovat, kaikkia suvaitaan niin maan perkeleesti ja minä olen Helsingin viimeinen lesbo jota ei suvaita, joten se tieto ei kyllä suurestikaan "sosiaalista" minua.
"Olisiko asialle jotakin tehtävissä?
Mietiskelee
Juhani"
Jos sinä ja sinun hengenheimolaisesi dominoisivat vähemmän niin voisi olla tilaa muidenkin mielipiteille ja olemiselle. Nyt ei kauheasti kiinnosta Juhanin pinkki netti, Juhanin pinkki pride eikä Juhanin pinkki Seta.
Mainitsen kuitenkin sen positiivisen kokemuksen, että sain konkreettista apua Setan työntekijältä, hän nimittäin sanoi, että kärsin jälkitraumaattisesta stressistä johon syynä on se vaino, mikä minun kohdistettiin väkisinouttaamiseni jälkeen. Vähän niin kuin joku veteraani, niin henkilökohtaiset Taipaleenjoki ja Kollaa on niin puheissa kuin unissakin.
Pora-liike kirjoitti: "Jos sinä ja sinun hengenheimolaisesi dominoisivat vähemmän niin voisi olla tilaa muidenkin mielipiteille ja olemiselle."
Verkkosivulla ei ole kokorajoitusta. Ei ole olemassa mitään rajoitettua tilaa, josta kilpaillaan.
Pora-liike kirjoitti: "Nyt ei kauheasti kiinnosta Juhanin pinkki netti, Juhanin pinkki pride eikä Juhanin pinkki Seta."
Jokainen voi käyttää valinnanvapauttaan ja olla lukematta kirjoituksia, joiden arvelee ärsyttävän itseä.
"JohnnyFinland kirjoitti:
Jokainen voi käyttää valinnanvapauttaan ja olla lukematta kirjoituksia, joiden arvelee ärsyttävän itseä."
Tuolla samalla logiikalla tänne voitaisiin päästää myös kristilliset mellastamaan. Eihän eheytysjuttuja ole pakko lukea.
Kuuntelin jutun ja onko niin, että Suomessa apinoidaan Hollantia.
Mistään etnisten vähemmistöjen tekemisistä turpaanvetämisistä ei oltu kuultukaan. Median sisältö on kevyttä lätinää, joka ei pahasti tökkää heteronkaan korvaan. Z-lehden tason sanottiin parantuneen vuosi vuodelta (Millähän mittarilla? Minusta kun on käynyt päinvastoin. Mitä vanhempi Seta-lehti, sitä parempi. )
Ennen kaikkea, kaikki vain ulos kaapista ilman päätä tahi häntää.
Pinkki raha kiinnostaa mainostajaa. Vaikuttaakin siltä, että pinkki media muodosta hyvätuloisten homoseksuaalien pienen kuplan eikä mainostajia tahdota säikytellä pois rumilla asioilla.
Pora-liike kirjoitti: "Tuolla samalla logiikalla tänne voitaisiin päästää myös kristilliset mellastamaan. Eihän eheytysjuttuja ole pakko lukea."
Juhanin viestit ärsyttivät sinua. Juhanin viestit voi tunnistaa Juhanin viesteiksi lukematta itse viestiä: viestin edessä lukee "JuhaniV". Eheytysviestejä ei välttämättä voi tunnistaa eheytysviesteiksi lukematta itse viestiä.
Pora-liike kirjoitti: " Nyt ei kauheasti kiinnosta Juhanin pinkki netti, Juhanin pinkki pride eikä Juhanin pinkki Seta."
Poris väittää ettei kiinnosta, mutta aivan päinvastaiselta kaiken aikaa näyttää. :-)
Minä en ollenkaan ymmärrä, miksi minun kirjoitukseni ärsyttävät näin suunnattomasti Porista. ;-)
(Selvennykseksi: TÄMÄ VIIMEINEN LAUSE OLI VITSI!!!)
Poris, jos pinkillä SETA:lla tarkoitat Seta Foorumia, niin päivitäpä siltä osin tietosi. Kaitsu vastaa nykyisin Seta Foorumista.
Juhani
"JuhaniV kirjoitti: Poris väittää ettei kiinnosta, mutta aivan päinvastaiselta kaiken aikaa näyttää. :-) "
Pitää tietää, mitä vastapuolen mielessä liikkuu, pitää nähdä tummien pilvien kerääntyminen taivaalle.
Jos luottaisin pelkästään Z-lehteen, niin minä tuntisin varmasti olevani ainoa, jota on syrjitty Kehä III:n sisäpuolella.
Minua kiinnostaa myös parisuhderuikutukset. Biseksuaaleista on puhuttu sellaista, ettei se ikinä pääsisi millekään poliittisesti korrektiin julkaisuun eikä edes Z-lehteen, mutta mikä vastaa minun havaintojani heistä.
Minua kiinnostaa myös EQUAL ja työllistämisprojekti Messiin ja miten siitä saadut kokemukset peilaavat yhteen omien havaintojeni kanssa. Hyvin peilaavat.
Eli minua kiinnostaa Totuus eikä fantasiakuvat.
Minua kiinnostaa, olenko minä omaa typeryyttäni sössinyt elämäni huonoon jamaan ja vastaus on ei, en ole, vaan muut ovat kokeneet paljolti samanlaista. Sen tiedon kaivaminen ei ole kovin helppoa.
Itse omalta kohdaltani täytyy sanoa että jos suurin osa tuntemista "sateenkaari" ihmisitä muodostuisi ystäväpiirini ja ihmiset kenen kanssa täytyisi elää pävittäin....ei onnistuisi, mielummin luopuisin sitten kokonaan "vietistäni".
Homous ei takaa mitään laatu kriteereitä ihmisessä.
Luojan kiitos on netti josta saa tarvittavan tiedon että ei tarvitse tavata kasvotusten tiettyjä tyyppejä.
Tämä pätee siis kaikkiin ihmisiin ei pelkästään meikäläisiin.
Berliinissä aloittaa huomenna BluRadio digilähetyksensä. Asema on jo heinäkuusta alkaen lähettänyt internetissä tanssimusiikkia 24 tuntia vuorokaudessa. Sekaisin englantia ja saksaa.
http://www.bluradio.de/index.php?c=live