Ilmaista viinaa!

» Keskustelu: HS: Paljonko itse juot?

Aina joskus tulee kutsuja erilaisiin kissanristiäisiin. Harvemmin tulee kuitenkaan käytyä, etenkin kun tietää, miten siinä käy. Harvemmin tilaisuuksissa on jotain oikeasti mielenkiintoista. Yleensä erilaisissa promootiotilaisuuksissa on myös juomatarjoilu. Juomatarjoilua käytetään houkuttimena, jotta tilaisuus saataisiin täyteen.

Joskus tulee kuitenkin mentyä. Seuraavan aamupäivän (tai koko päivänkin) voikin varata vähän alemmilla kierroksilla käymiseen. Jos omilla rahoilla käy jossakin, monet tyytyvät muutamaan juomaan, mutta kun pöydät ja tiskit notkuvat täysiä pulloja ja drinkkilaseja, niin jo käy kuhina. Kuka ehtii ottaa eniten? Muuten hillitysti käyttäytyvät ihmiset oikein villiintyvät. Enkä voi väittää olevani poikkeus.

Mikä siinä on, että ilmainen viina maistuu niin erikoisen hyvältä?
  • 2 / 15
  • HomoSapiens
  • 18.8.2006 12:48
Elämässäni on sen verran tarpeeksi tullut alkoholia juoneeksi että onko se sitten itse maksettua tai ilmaista se ei minun janoani kasvata. Olen myös sen verraan saannut elämäni aikana ilmaiseksi asioita joten se pointti ei myöskään ole ratkaisevaa mitä tulee janoon, se että jos bileet ovat tylsääkin tylsemmät voi kyllä olla ratkaiseva pointti...tai sitten lähteä bileistä pois.
Viina ei myöskään muuta minun käyttäytymistä millään muotoa, koska en esitä mitään vaan olen oma itseni joten....
  • 3 / 15
  • Alan Mies
  • 19.8.2006 17:37
Minulla on nykyään tapana mennä firman bileisiin ihan tarkoituksella omalla autolla, ja tulla sieltä myös autolla pois. Eikä tippaakaan viinaa sen pakollisen tervetuliaismaljan jälkeen. Niin monta kertaa on nähty kuinka ilmainen viina saa ihmiset hölmöilemään, en haluaisi tehdä sitä pomojen edessä. No joskus nuorempana tulikin huomattua että ilmaista tulee helposti juotua liikaa. Kaikesta huolimatta alkoholi on suomessa niin halpaa että on varaa ihan omaan piikkiin sitä nauttia sitten kavereiden kanssa joskus muulloin. Kavereiden kanssa voi olla oikeasti hauskaa bilettää toisin kuin ehkä firman bileissä;)
Juuri tuo viinan saatavuuden helppous minut saikin asiaa pohtimaan. Viina ei maailmasta lopu ja sitä saa toisena päivänä halutessaan lisää. Siksi ihmetyttää, että ihan hyvätuloiset ja vakavaraisetkin voivat ilmaisesta viinasta innostua.
Ravintolaihmiset kertoivat joskus, että asiakastilaisuuksien vieraista jotkut tulevat kysymään henkilökunnalta suoraan mitä isännät ovat sopineet alkoholitarjoilusta. Jos viinaa ei ole tulossa riittävästi, he kävelevät saman tien ulos.

Luulen monen yrityksen huomanneen, ettei runsas alkoholin tarjoilu olekaan businesta riittävästi edistävää toimintaa. Itse pidän siitä, että lehdistötilaisuudet ovat yhä useammin aamiaistapahtumia tai enintään lounaita. Varsinaisella asialla on pääpaino. Kahvi ja sämpylä ovat ihan hyvä tarjoilu, kun pitää jaksaa tehdä saman päivän aikana muitakin töitä.

Juhani
Itse kuulun ihmisryhmään, joka tuntee rajansa ja joka nauttii näissä juottotilaisuuksissa yleensä vain ruokaviinin, sekä yhden tai kaksi drinksua.

On vain varsin kyllästyttävää olla se kummajainen, jonka tekemisiä sitten ihmetellään isoon ääneen "EIKÖ VIINA MAISTU; HAE NYT JUOMAA!" tai jonka oletetaan olevan automaattisesti sitten huonolla tuulella, vihainen tai muuten vaan ärtynyt kun ei ole lasi kädessä koko ajan.

Yleensä hipsinkin varsin aikaisessa vaiheessa pois, kun tilaisuus sen sallii.
  • 7 / 15
  • Alan Mies
  • 20.8.2006 4:52
Kuulemma ainakin viime vuosikymmenellä muutama firma "testasi" Venäjän komennuksille lähetettäviä työntekijöitään, tarjosi firman bileissä ilmaista viinaa niin paljon kuin vaan mahdollista, ja lopuksi työkomennukselle valittiin ne jotka seisoivat omilla jaloillaan vielä valomerkin aikaan. Niillä työreissuilla kun ryyppy jää herkästi päälle perheestä, kavereista ja kaikista erossa ollessa jos siihen vähänkään taipumusta on.
Tähän sarjaan lienee kuuluvat myös n.k. "liikelahjat". Jokusen kerran olen huomannut, itsekin mainittuja kosteita "liikelahjoja" saaneena, kuinka herkästi - varsinkin joulun aikaan - noita lasisia lahjoja toimitetaan "yhteistyökumppaneille". Tosin osa menee usein kohtuukäyttäjälle, mutta aina porukkaan sopii niitäkin, joiden alkoholinkäyttö ryöstäytyy käsistä. Ajattelemattomalla lahjan annolla saatetaan pilata yhdeltä jos toiseltakin perheeltä jouluilo.

Itse pyrin näiden liikelahjojen osalta toimimaan "asianmukaisesti" - hankkimaan mieluiten "täsmälahjat". Eli sen verran opetella tuntemaan liikekumppania, että osaa ostaa sopivan henkilökohtaisen, ja samalla mieliinpainuvamman lahjan. Toki jokunen viinipullo tulee aina annettua lahjaksi. Periaattella mielummin herkkukori, kuin kallis konjakki.
Herrajestas Arkadas, etkö ole ollenkaan tullut ajatelleeksi, että aina porukkaan sopii niitäkin, joilla herkkujen käyttö ryöstäytyy käsistä? Ajattelemattomalla lahjalla saatat aiheuttaa sydänkohtauksen! Vakavasti puhuen: rajansa kai silläkin, kuinka pitkälle lahjan antajaa voidaan pitää vastuullisena lahjan käytöstä.

Ilmaisilla asioilla on menekkiä, koska ne ovat ilmaisia. Ei kai siinä sen kummempaa taikuutta ole. Tosin ilmaisilla asioilla täytyy olla jonkin verran arvoa, ennen kuin ne kiinnostavat ihmisiä. Asuntomessuilla eräs tomera myynninedistäjä kosiskeli väkeä pöytiensä ääreen ilmaisella vissyllä. Ei käynyt kuhina, helteestä huolimatta. Ilmaisia siivousliinoja jaellut onnistui hiukan paremmin.
Monella messustandilla stondanneena olen havainnut, että ilmaisilla karkeilla on myös huomattava arvo. Niitä viedään kouralla, joskus kahdella, jos vain voi olettaa ettei esittelijä huomaa.

Juhani
Herrajestas Arkadas, etkö ole ollenkaan tullut ajatelleeksi, että aina porukkaan sopii niitäkin, joilla herkkujen käyttö ryöstäytyy käsistä? Ajattelemattomalla lahjalla saatat aiheuttaa sydänkohtauksen! Vakavasti puhuen: rajansa kai silläkin, kuinka pitkälle lahjan antajaa voidaan pitää vastuullisena lahjan käytöstä.

Relly!! Tama on vitsi, eh.? Koskaan ei ole hyvin vai? Entas raha lahja.
PS,( muistan jonkun saaneen herrkukorin makeisineen sairaalassa jossa han oli hoitamassa diabetistaan)
Juuh... Ostapa lahjaksi viinaa tai herkkuja, aiheutat ongelman. No risteilylippu? Hmm, saaja käyttää risteilyn väärin (syö herkkuja, juo viinaa + pettää puolisoaan) - eli sekään ei hyvä. Rahalahja? Jossain tapauksissa ei paha vaihtoehto... Eli tätä juuri tarkoitin, lahjan antamisessa tulisi olla ajatusta, mutta myös niin päin, ettei lahjan saajalle (tai hänen lähipiirilleen) aiheutuisi siitä ongelmia.

coco, noista ajattelemattomista herkkukorin ostajista olen itsekin kuullut - ja sitten nämä voimakas tuoksuiset kukat astmaatikoille...
Johnnyboy ei ilmeisestikään tiedä, kuinka lystikäs joulu voi ollakaan alkoholistiperheessä. Itse yritän pitää suuni kiinni, jos en tiedä mitään keskusteltavasta aiheesta. Voisit kokeilla.
  • 14 / 15
  • JohnnyFinland
  • 29.8.2006 0:06
En puhunut joulusta alkoholistiperheessä. Puhuin lahjan antajan vastuun rajoista.
Nuo ilmaisen viinan bileet voivat tosiaan olla joskus petollisia. Olin eilen sellaisissa ja tänään olenkin sit kärsinyt krapulapäivästä. Onneksi edes eilen oli hauskaa...

JohnnyFinland kirjoitti: "Ilmaisilla asioilla on menekkiä, koska ne ovat ilmaisia. Ei kai siinä sen kummempaa taikuutta ole."

Sama juttu halpojen asioiden kanssa, kyllähän ihmiset juoksevat melkoisesti myös halvan viinan perässä. Isäni on absolutisti, mutta hän tykkää käydä huutokaupoissa. Sieltä hän on raahannut kotiin mitä ihmeellisempää roinaa ja kaikkeen käy aina perusteluksi lause "pitihän se nyt ostaa, kun kerran halvalla sai". Tämä taas on aiheuttanut äidille monta harmaata hiusta.