Helsingissä kuntosalia etsimässä

Osui silmiini tässä taannoin artikkeli kuntosalista, joka on varustettu älykkäin kuntolaittein. Älykkyys tässä tarkoittaa, että laitteet ovat varustettuja kortinlukijalla ja tietokoneella, joka kykenee seuraamaan laitteen käyttäjän suoritusmääriä ja vertaamaan suunniteltuun ohjelmaan. En tullut ottaneeksi salin nimeä ylös, enkä löytänyt salia Googlen avulla enkä käymällä kysymässä muutamasta keskustan salista. Puhelinluettelon keltaisista sivuistakaan ei ollut apua. Sattuisiko teistä joku tietämään mistä salista tällainen varustus löytyisi?

Kun nyt kysymään lähdin, niin vielä pari kysymystä:
- osaatteko suositella saleja, joista saisi hyvän kuntotestauksen (lihasvoima, notkeus ja kestävyys; veri- ja rasva-arvoista plussaa)?
- löytyykö miltään salilta Bod Pod -rasvanmittauslaitetta (erittäin tarkka ja luotettava mittausväline)?
Mieti, mitä kuntosaliharjoittelustasi haluat.

Olen seurannut tv-mainioksia mitä hienoimmista tietokoneohjatuista tms. laitteista, jotka käytännössä tekevät työn kuntoilijan puolesta, ettei tämä vain turhaan rasittuisi. Ne ovat pelkkää huijausta. Muutamat kaverini ovat sellaisia hankkineet. Laitteet seisovat pölyttymässä kodin ullakolla. Kuntoa ei hankita muuten kuin itseään oikeasti rasittamalla. Muu kaikki on minun mielestäni turhaa.

Olen vuosia harjoitellut kuntasaleilla. Kokemusta on. Se mitä pidän tärkeänä on, että liikkeet tehdään oikein ja laitteita käytetään oikein. Sopivan kunto-ohjelman laatiminen ja laitteiden käytön opastus ovat riittäviä. Lääkäri tutkikoon veriarvot tms, jos on epäilyä ettei kaikki ole kohdallaan. Ulkomailla minulta on monasti tiedusteltu, kuinka monta minuuttia pitää olla saunan löylyssä. Suomalaisena minun pitäisi se muka tietää. Vastaan etten tiedä, koska vain kroppani kertoo sopivan määrän. Samoin sanoisin kuntoilusta.

Jos olet vakavalla mielellä liikkeellä, voin yksityisviestinä kertoa omasta harjoittelupaikastani. Siellä on laitteita, sinulle laaditaan ohjelma ja opastetaan. Onpa siellä yksi mittalaitekin. Se on pukuhuoneen vaaka, joka näyttää mitä sattuu. Mistään Bd Pod:eista en osaa kertoa.

Juhani
Keskustelun aloittajan kyselemä älykorttijärjestelmä löytyy ainakin Kampin keskuksen HealthEx Clubilta (www.healthex.fi).

Ja JuhaniV taisi ymmärtää hieman väärin, ko. järjestelmä säätää laitteet treenaajalle sopivaksi mutta painot väännetään ylös vanhaan tapaan puhtaalla lihasvoimalla.
Minusta älykkäät koneet kuulostavat hyvältä. Olen itse nostellut puntteja 23 vuotta ja seurannut edistymistäni mm. siten että pidän tarkkaa treenipäiväkirjaa ja puran sitten tiedot Excellille. Sillä voi laskea erilaisia arvoja, jotka sitten kuvaavat esim. maksimivoiman, kestovoiman tai kehon sunteellisen voiman kehitystä etc. Muuttujaksi tarvitaan toki myös aika, eli treenin kesto, palautumisajat jne. Myös valmennusoppaisiin, ei siis kaikenkarvaisiin bodauslehtiin, kannattaa tutustua jos lähtee tarkasti seuraamaan kehonsa muutoksia ja saadakseen adekvaatin käsittöistön haltuunsa.

Älykkäät koneet seurannevat näitä muutoksia helpommin. Taidanpa pistäytyä tuollakin salilla.

G
En nyt varsinaisesti väärin ole ymmärtänyt. En kuntoilijoita sentään niin pieniaivoisina pidä, etteivätkö he osaisi asettaa painoja sopiviksi tai säätää laitetta aivan itse ilman tietokonelaitteiden tukea.

Minusta meille koetetaan myydä kuntoa väärin mielikuvin, tyhjin lupauksin ja isolla rahalla. Ymmärrän aivan hyvin miksi kuntosaliyrittäjät vaativat nykyisin vuoden sopimuksen. Se on rahastusta. Monen uudenvuodenlupaus lopahtaisi kuukauden kuluttua ja salit olisivat puolityhjiä. Nyt edes se maksettu summa on pienenä motivaattorina.

Unohdin ensimmäisesta sanomastani pari tärkeää seikkaa, nimittäin säännöllisen harjoittelun. Kerran viikossa itsensä piippuun ajaminen ei ole viisasta. Olen koettanut käydä kolme kertaa viikossa salilla, joskus enemmänkin. Toiseksi, seura vetää tehokkaasti kuntoilemaan. Yksi junioreistamme käy samalla salilla. Hän saa meidät liikkeelle useammin kuin ehkä muuten lähtisimme.

Juhani
Kiitoksia hyvistä vastauksista. Ensimmäinen salikokemukseni joskus viisi vuotta sitten oli sellainen, että menin mainoksesta bongaamaani suht lähellä sijaitsevaan saliin ja liityin jäseneksi sekä tilasin ajan ohjaajalle. Ohjaaja sitten laati minulle tavoitteisiini sopivan ohjelman ja näytti kertaalleen läpi kaikki ohjelmaan kuuluvat laitteet. Kun sitten aloin käydä laitteita itsekseni läpi, olin jo unohtanut mikä oli mikin laite, enkä osannut ohjaajan lappuun merkkaamia koodeja yhdistää laitteisiin. Harrastus jäi sitten sillä kertaa siihen. Toisen kerran aloitin harrastusta noin puolitoistavuotta sitten. Tällä kertaa olin perehtynyt saliharjoitteluun kirjallisuuden avulla jonkin verran ja käytettävissäni oli nyt sali, joka oli huomattavasti edullisempi. Ekalla kerralla lihaksisto tuli niin kipeäksi etten moista muista kokeneeni aiemmin. Jatkoin kuitenkin jonkin aikaa kunnes tekosyitä salilla käymättömyyteen alkoi olla niin tiheään että se jäi.

Kun nyt kävin tutustumassa tuon teknosalin sivuihin, huomasin että konsepti vaikuttaa vieläkin mielenkiintoisemmalta kuin muistinkaan lehtijutun perusteella. Vaikuttaa selkeältä, helpolta ja tehokkaalta, ja kalliilta.
Minusta tietokoneohjattujen laitteiden etu on se, että konetta ei voi huijata samalla tavalla kuin itseä voi (ei vie sarjaa loppuun tai jättää vaikka liikkeen puolitiehen lihasten väsyessä). Ne tiedothan kerätään älykortille ja sieltä paljastuu armotta, missä on fuskattu.
Näyttää teknouskovaisia olevan myös kuntoilijoiden joukossa. Moni tutuistani hankki aikoinaan sykemittareita, joista parhaimmat saattoi yhdistää tietokoneeseen ja laskea vaikka mitä taulukoita ja käppyröitä. Heillä kaikilla mittarit lojuvat nyt jossakin pöytälaatikon täytteenä ja harjoittelu päättynyt ajat sitten. Mittari ei ollutkaan riittävä motivaattori. Veikkaisin, ettei monikaan älykorttikuntoilija jaksa jatkaa vuoden mittaisen harjoittelukauden loppuun, jollaista kuntosaliyrittäjät nykyisin vaativat.

Tietenkin jos kuntoilun tavoite onkin mielialan hoito, niin siitä vaan älykorttia tilaamaan ja vartalonmyötäisiä trenditrikoita sovittamaan, pikkusormi pystyssä harjoittelemaan ja silmälihaksia treenaamaan. Joku "kuntoilija" totesi minulle, että salin hän valitsee sen mukaan, että siellä käy hyvännäköisiä ihmisiä. Hän ei kestä rumia ihmisiä.

Puhutaan asioista niiden oikeilla nimillä!

Käyn itse SATS-nimisen ketjun saleilla jo toista vuotta. Pääkaupunkiseudulla saleja on neljä. Porukka siellä on useimmiten maatiaissuomalaisen näköistä. Toki siellä käy myös useita maahanmuuttajia. Pelkän raudan vääntämisen rinnalla on ohjattuja muita liikuntamuotoja.

http://www.sats.fi/etusivu.htm

Juhani
  • 11 / 25
  • JohnnyFinland
  • 4.8.2006 15:55
JuhaniV kirjoitti: "Käyn itse SATS-nimisen ketjun saleilla jo toista vuotta. - - - Porukka siellä on useimmiten maatiaissuomalaisen näköistä."

Todistaako maatiaissuomalainen ulkonäkö salin käyttäjät "aidoiksi kuntoilijoiksi"? Vai mitä halusit maininnallasi sanoa?
En usko, että Juhani tarkoitti maatiaisennäköisten olevan parempia kuntoilijoita. Sen sijaan luulen hänen tarkoittaneen, että meille useimmille tavallisille tallaajille saattaa olla mukavampaa käydä sellaisessa kuntosalissa, jossa asiakaskunnan pääenemmistö on kaltaisiamme - hiukan jenkkakahvoja, pienet lihakset, vanhat T-paidat ja toissakesäiset shortsit kamppeina. Jotkut trendipaikat, joissa enemmistö näyttää 22-vuotiailta ruskettuneilta lihaskimpuilta, saa tällaisen jo kypsemmän hintellektuellin kavahtamaan...
Minä tsekkaan aina minkälaista naamaa näkee salilla, jos kaupungissa on niitä enemmän kuin 1 kappale. Maalla ja pienillä paikkakunnilla on enemmän homofobista heterojengiä kuin suuremmissa kaupungeissa ja se ON turhauttavaa, kun ei jaksaisi katsella mulkoiluja, joita tulee eteen- ja joitakin miehiä saa suorastaan pelätä, siksi juroja he ovat! Suihkutiloissa saa sitten varoa, ettei tee mitään sellaista, mikä saatettaisiin tulkita "lähentelyksi". Itse vältän turhaa itseni paljastamista heterokundille ts. menen pyyhkeen kanssa suihkuhuoneeseen enkä vahingossakaan vilauttele muniani siinä välissä, koska ajattelen siinä heteromiestä ja toissijaisesti itseäni enkä suihkussa vahingossakaan katso miehen jalkoväliin. On pakko, koska en halua turpiin. Haluaisin tuntea itseni vapaaksi ja rennoksi, mutta jos on vähänkään homomainen eli pukeutuu värikkäästi, käyttää koruja ( ja joskus meikkaa) jne niin saa olla varma, että on kuin menisi miinakentälle, kun menee heteromiehiä pursuavaan kuntosaliin.Yksin kun menee. Lucky you, jotka asutte isoissa kaupungeissa, missä oikeasti on enemmän meikäläisiä ja heitä on totuttu näkemään eikä tarvitse turhaa skitsoilla. Siksi varmaan homot ovat harrastaneet vähemmän liikuntaa, koska heidän ei ole annettu olla rauhassa, vaan savustettu ulos. En tiedä. Oli arvaus.
JohnnyFinlandille vastaan ettei todista.

Minulle se merkitsee sitä, että salille voi mennä vaikka kulahtaneessa SUOMI-veryttelypuvussa ja sinisissä kumitossuissa tuntematta itseään tai muita vaivautuneeksi. Eli kuntoilee vain itseään ja omaa hyvinvointiaan varten.

Maatiainen tarkoittaa muuten viljelyskasveista ja kotielämisistä puhuttaessa jalostamatonta. Maatiaissuomalaista käytin alkujaan vastakohtana käsitteille uussuomalainen/maahanmuuttaja. Maatiais-sana soveltuu minusta oikein hyvin ei-tosikkomaiseen käyttöön meistä aivan tavallisista suomalaisista, jopa hintahtavista sellaisista.

Juhani

P.S. Muuten olen sitä mieltä, että huippu-urheilun tukeminen verovaroin pitää lopettaa ja suunnata kaikki nuo rahat meidän maatiaissuomalaisten kunnon hoitoon.
Enterin ajatuksia pidän enemmänkin hänen omien korviensa välisen tilan epäjärjestyksen tuotokselta kuin kuvauksena todellisuudesta.

En ole koskaan törmännyt tilanteeseen saleilla (niitä on todella monta), että joku olisi ollut uhkaava tms. Useimmiten tunnelma on omiin askareisiin keskittyvä tai rennon välitön. Jotkut miehet kokevat alastomuutensa hankalaksi ja käyttäytyvät siksi ujoudessaan mörrimöykkymäisesti samalla kun yltävät toisinaan akrobaattisiin suorituksiin pyyheliinan kanssa paikkojaan peitellessään. Toisilla ujous on mennyt niin pitkälle, ettei harjoittelun jälkeen vaihdeta vaatteita, vaan mennään hikisenä harjoitteluvaatteissa talvipakkaseenkin.

Enter, olisi hyvä perustella, jos esittää vaikka sanomasi viimeisen lauseen kaltaisen väitteen. Onneksi toteat sen olevan arvaus, mutta sellainenkin pitäisi perustella, miksi sellaisen arvauksen haluat esittää. Tuon lauseen kohdalla olen päinvastaista mieltä omien kokemusteni perusteella. Ei ole savustettu ulos. Mieluumminkin otettu sujuvasti joukkoon mukaan. Mukavia kaveruussuhteitakin on syntynyt.

Hupaisa esimerkki tästä. Yhden miehen kanssa oli useasti juteltu harjoittelun jälkeen kaikenlaisesta mielenkiintoisesta. Ehkä ranteen asennosta olin päätellyt hänet 101% varmuudella itseni kanssa samaan fakulteettiin* kuuluvaksi. Erään kerran hän totesi: "Kuule, tämä on erittäin mielenkiintoinen aihe, mutta nyt minun on pakko valitettavasti mennä. Vaimo ja lapset odottavat kotona ruuan kanssa". Yllätys oli täydellinen.

Juhani

*Faculty = yliopiston tiedekunta. Käytetty kiertoilmauksena homoudelle
Mulle on 2 kertaa käynyt sillä tavalla, että olen lähtenyt kesken pois: ekalla kerralla ryhmä heterokundeja valloitti ne alueet salissa, minne olin menossa harjoittelemaan, kun he näkivät, että olin suuntautumassa sinne ja väsyin odottamiseen, toisella kerralla bodarimies tönäisi minut penkkipunnerruslaitteen painoja päin törkeästi ohi mennessään ja sen hän teki takaapäin.

Homomiesten liikkumattomuuteen on olemassa syy. Miksi muuten tarvittaisiin sellaisia yhdistyksiä, kuin Hot ellei sille olisi sosiaalista tilausta?

Minusta homomies voi pelätä sitä, että menee harrastamaan liikuntaa heteromiesten keskuuteen, koska useimmiten sinne mennään yksin. Hänellä ei ole kaveripiiriä tukenaan tai välttämättä miesystävääkään. Joukkuelajit ovat harvoin meikäläisten lajeja.( Tietenkin arvaan, että J.V on tässäkin poikkeus!)
Juhani on tänään ihan HÖPÖLLÄ tuulella. Hauskaa.. :D (ja mä olen sit myös hyvin heteronoloinen, niinku sanavalinnoista huomaa)
  • 19 / 25
  • JohnnyFinland
  • 6.8.2006 18:04
Enter kirjoitti: "Miksi muuten tarvittaisiin sellaisia yhdistyksiä, kuin Hot ellei sille olisi sosiaalista tilausta?"

Onkin sitten aivan eri asia mikä tämä "sosiaalinen tilaus" on. Vaikuttaa aika rohkealta väitteeltä, että ilkeät heterot olisivat syy HOT-yhdistyksen olemassaoloon. Ehkäpä lukijoiden joukossa mahdollisesti olevat HOTtilaiset voisivat kertoa miksi liikkuvat HOTin piirissä.
Moi

Omasta puolestani voin vastata miksi liikkua ja harrastaa liikuntaa HOT:in puolella.
Mielestäni on mielekkäämpää liikkua yhdessä kaltaistensa seurassa!
Vaikka HOT tarjoaakin todellista liikuntaa ja treenejä, niin siitä huolimatta on mukavaa tietää, että muut osallistujat ovat homoja, lesboja jne.
Homojen, lesbojen ja transseksuaalien harrastukset ovat jääneet monesti unholaan.
Meille on kyllä tarjolla ravintoloita ja biletystä, mutta HOT on halunnut tarjota toisenlaisia vapaa-ajanvietto mahdollisuuksia.
HOT:in toiminnassa olessaan huomaa, että on mukava tavata tuttuja ja kavereita jossain muuallakin kuin rafloissa.
Toki on hienoa, että ihmiset tapaavat toisiaan ja harrastavat liikuntaa. HOT haluaa antaa ihmisille mahdollisuuden harrastaa erilaisia lajeja - omalla porukalla - yhdessä.
HOT tarjoaa myös mahdollisuuden harrastaa liikuntaa myös kilpailuasteella. HOT:in kilpaurheilijat ovat menestyneet hyvin kansainvälisissä kilpailuissa: Gay Games, Outgames, Eurogames jne.
HOT haluaa antaa mahdollisuuden parantaa jokaisen meistä kuntoa ja sosiaalista elämää.

terv. Mika Hoo/HOT ry
Harzan alkuperäiseen kysymykseen kuntosalin valinnasta vielä yksi seikka.

Jossakin jutussa muutama kuukausi sitten kerrottiin kuntosalien kanttavuuden olevan hieman niin ja näin. Jutun mukaan jotkut niistä toimivat jopa tappiolla.

Kuntosaliyrittäjää kannattaa tarkastella sillä mielellä, että onko firma vielä pystyssä kuukauden tai puolen vuoden kuluttua. Puhun kokemuksesta, sillä meidän perheessä on vuosikortin hinta menetetty kolme kertaa kuntosaliyrittäjän konkurssin vuoksi. Pieni yrittäjä saattaa saada kuntosalin juuri ja juuri pyörimään starttirahan tms. voimalla. Jos asiakkaita ei ole riittävästi, myydään vuosilippua kovasti mainostaen ja sitten homma poikki. Näin tapahtui kokemissamme tapauksissa. Siis halpa voi tulla kalliiksi.

Isojen kuntosaliyritysten arvioin olevan ehkä hieman konkurssiepäherkempiä kuin pikkuyritykset. Pienelle yritykselle maksaisin vain kuukausimaksun, oli vuosikortti kuinka houkutteleva tahansa. Luottotiedoista voisi tuollaisessa arviointitilanteessa olla hyötyä.

Juhani
Juhani V "Maatiaissuomalaista käytin alkujaan vastakohtana käsitteille uussuomalainen/maahanmuuttaja. ... ...
Muuten olen sitä mieltä, että huippu-urheilun tukeminen verovaroin pitää lopettaa ja suunnata kaikki nuo rahat meidän maatiaissuomalaisten kunnon hoitoon."

Huippu-urheiluun tarkoitettuja rahoja EI siis saa käyttää maahanmuuttajien kunnon hoitoon?

Tällaista valkoisesta Espoosta tänään...
Mä ymmärrän Enterin pointin tässä täysin. Itsellä oli samanlaisia fiiliksiä usein salilla. Joudun käymään aika pienen kaupungin salilla yksin. Alussa kovaääninen heterobodarilauma tuntui olevan aina siellä mihin mun piti mennä. Kerran olin kuulevinani jotakin homokommentteja kun pukuhuoneessa menin ohi. Ja olin ihan varma että jätkien röhönauru vaikeni vain minun takiani. Kukaan ei kyllä ole tönäissyt eikä mulkoillut. Mutta tässä muutaman vuoden aikana kun olen sinnikkäästi vain käynyt salilla ja nyt sällit jopa tervehtivät iloisesti. Ja totesinkin olevani aivan paranoidinen.
Tämä epäluuloisuus on usein raskasta ja sillä teemme elämästämme usein vaikeampaa kuin se onkaan.
Voin pukeutua salille mennessä aivan niin kuin haluan eikä minun tarvitse ”näytellä” heteroa. Mutta en koskaan mene yksin saunaan tai suihkuun. En koskaan katso pukuhuoneessa ketään silmiin enkä varsinkaan jalkoväliin, vahingossakaan. En halua mitään ”epämääräistä” mainetta itselleni, ymmärtänette hyvällä tahdolla mitä tarkoitan. Ja sellainen ”maine” tulee kyllä luullakseni erittäin helposti.
Toisaalta ajat ovat ehkä jo muuttuneet näissäkin kaupungeissa. Nyt kun kuntoilu on yleistynyt, kaikennäköisiä ja kokoisia miehiä ja poikia käy saleilla ja tuntuu että – jos ei nyt valitse sitä ihan halvinta ja hikisintä rautakellaria jossa käyvät vain ylibodatut äijät – salilla kuin salilla saa olla ihan oma itsensä. Mutta mielestäni tyhmä ei saa olla; kaikesta liberalisoitumisesta huolimatta salilla pitää osata käyttäytyä kunnolla. Jos haluaa silmäpeliä ja flirttiä niin kuntosali on kyllä ihan väärä paikka siihen.
gemines kirjoitti: " Ja totesinkin olevani aivan paranoidinen. Tämä epäluuloisuus on usein raskasta ja sillä teemme elämästämme usein vaikeampaa kuin se onkaan."

Aivan oikein, itse me näitä uhkakuvia eniten olemme rakentelemassa. Kyllä omalla body languagellaan pystyy viestimään muille vaikka mitä.

Tapaus nuoruudestani. Ihailemani komea duunikaverini meni poliisikouluun ja valmistui poliisiksi. Pitkän ajan kuluttua tapasin hänet sattumalta. Hän totesi nähneensä minut useasti kaupungilla. Minä en ollut häntä nähnyt, koska tuijottelin lähinnä kengänkärkiäni. Kysyin, miksi hän ei ollut tullut kanssani juttelemaan. Vastaus: "No kun sinä olit aina niin vihaisen näköinen". Siihen aikaan istuin tiukasti kaapissa ja pelkäsin kuollakseni, että joku arvaa minun olevan homo. Ulospäin sieluntilani näkyi tuolla tavoin.

Jumppasalin pukuhuoneessa ja saunassa on syntynyt monta kiintoisaa keskustelua. Joskus harmittaa, kun haluaisin jutskata pidempäänkin mukavien tyyppien kanssa saunan lauteilla, mutta löylynsietokykyni on kovin huono. Kyllä silmäni eksyy sinne jalkoväliinkin. Siitä ei koskaan ole ollut mitään ongelmaa. Tiedoksi, että omien havaintojeni mukaan heteromiehetkin vertailevat vaivihkaa kavereittensa vitaalimittoja. Ei se ole mitenkään homojen yksinoikeus.

Juhani
Toisessa ketjussa käytävästä kuntoilukeskustelusta muistui mieleeni tämä aikoinaan aloittamani kysely. Ehkä jotakuta kiinnostaa, mitä tapahtui. Noin neljä kuukautta sitten lähdin tutustumaan paikkaan ja ensimmäisen kuntoilusession päätteeksi solmin vuoden sopimuksen. Ohjaaja ohjelmoi tietojärjestelmään minulle sopivaksi arvioimansa vastusarvot laitteisiin. Muutamaa painoa korjattiin alaspäin ensimmäisen kierroksen jälkeen.

Sali on muihin verrattuna pienikokoinen. Lämmittelylaitteina pari porraskonetta (?) ja useampi kuntopyörä. Varsinaisia lihaskuntolaitteita on kaksitoista, joiden pitäisi kattaa kaikki päälihasryhmät. Lihaskuntolaitteisiin syötetään ensin omin tiedoin ladattu älykortti, jonka jälkeen laite asettaa ohjelmoidut vastusarvot. Kunto-ohjelmasta riippuen laitteella suoritetaan tietty määrä toistoja annetussa määräajassa. Ohjelmia on kolme: lihaskunto, aerobinen ja lihasmassan kasvattaminen (?). Lopuksi suoritetaan verryttely siihen tarkoitetulla penkillä. Salin yhteydessä on myös pienempi huone, josta löytyy jumppa-alustoja ja -palloja. Lisäksi löytyy vielä puolapuut. Vaikka sali onkin pieni, niin nopean kierron takia salissa mahtuu päivän mittaan harjoittelemaan aikamoinen määrä porukkaa; joskaan koskaan ei ole täyttä ollut - juuri edes ruuhkaa. Itse käyn useimmiten iltaisin, jolloin on ollut suorastaan hiljaista. Nuo pari kysymysmerkkiä kohtiin, joiden oikeasta termistä tai tarkoituksesta en ole 100% varma. Laitteiden nimiä en muista vieläkään, kun ovat englanninkielisiä ja terminologia minulle täysin vierasta.

Olen pyrkinyt käymään salilla noin kolmesti viikossa ja kohtuullisen hyvin tämä on onnistunutkin. Aloitin lihaskunto-ohjelmalla, jota jatkoin kolme kuukautta, minkä jälkeen pysähdyttiin ohjaajan kanssa katsomaan kehitystä. Vastukset olivat kasvaneet reilusti, joskin muutamalla laitteella selvästikin liian paljon elikä olin selvästikin fuskannut. Osaa laitteista siis pystyy huijaamaan ts. auttamaan liikkeessä lihaksilla, joita ei ole tarkoitus harjoituttaa. Nyt olen reilun kuukauden ajan noudattanut aerobista ohjelmaa tehden pidempiä sarjoja pienemmin vastuksin (saattaa kuulostaa helpommalta, mutta on kyllä tuntunut pahemmalta).

Ei ole ollut vaikeaa motivoida itseään salille lähtöön, vaan päin vastoin: rupeaa harmittamaan, jollei ole päässyt syystä tai toisesta lähtemään. Toistaiseksi kokemus on yllättänyt minut positiivisesti. Vaikeinta on muutamien liikkeiden vaikeus, kun en ole varma, teenkö liikkeet vieläkään oikein...

Kuntoilun ulkopuolelta voisi vielä mainita mainion saunan, jossa on "ainavalmis" kiuas - joka tosin pitää muistaa ajoissa laittaa löylykuntoon, mikäli mielii saunoa.

Negatiivisia puolia: sijainti Kampissa eli aika kaukana kotoani ja työpaikkaani; sali ei sopine kovin sosiaalisille kavereille, sillä osittain nopean kierron ja toisaalta ilmeisen pienen asiakaskunnan takia salilta ei pahemmin juttuseuraa "ruuhka-aikojen" ulkopuolelta irtoa - tosin kukapa salille juttelemaan meneekään... Pidemmälle ehtineet saattanevat ajanmittaan kyllästyä laitekannan suppeuteen eli varsinaisille kehonrakentajille ei salia varmaankaan ole tarkoitettu. Asiakkaat joihin olen törmännyt, ovat olleet teini-iästä eläkeikäisiin. Valmiiksi lihaksikasta porukkaa ei siellä ole pahemmin näkynyt, joten sinne uskaltaa kyllä mennä jenkkakahvoineenkin. :)