Stereotyyppi

• 1 / 15
  • kesäpoika
  • 13.6.2006 1:57
Kaikkia ei voi mielyttää, mutta.. Mun ikä alkaa ykkösellä ja painoa on vähän yli 50kg, kasvoista olen melkein sukupuoleton, eli ns. nätti poika. En oo koskaan piiloutunut kaappiin ja vientiä -tai ainakin kysyntää- on ollut ihan sopivasti, niin että itsetuntokin on sopivalla tasolla. Netissä oon alkanut pyöriä vasta nyt ja ollut aika yllättynyt kun niin monessa keskustelussa ihmiset on tuonut julki negatiivisia, melkein vihamielisiäkin ajatuksia meistä "anorektisista hinteistä" tai mitä ilmauksia kukin nyt sitte käyttääkään.. MIXI?
Onko tää nyt joku homoyhteisön sisäinen syrjintäliike ja yleistys, että nuoret on pinnallisia ja typeriä? Kyllä mä ymmärrän erot makumieltymyksissä, jotkut tykkää nalleista ja toiset bodareista, eikä sitä sen enempää tarvi perustella, mutta nimittelyä ja yleistämistä en ymmärrä.. Eli mikä meissä vituttaa? Ihan vaan se ettei naama miellytä vai liitättekö tietynlaiseen ulkonäköön aina jotain epätoivottuja luonteenominaisuuksia? Mun tarkoitus ei ole aloittaa mitään sotaa, kunhan uteliaisuuttani kyselen typeriä.. Hyvää kesää kaikille, lämpöä ja rakkautta..!
  • 2 / 15
  • Rokkihomo
  • 13.6.2006 9:46
"Onko tää nyt joku homoyhteisön sisäinen syrjintäliike ja yleistys"

On. Koita olla liikaa välittämästä niistä.
  • 3 / 15
  • JohnnyFinland
  • 13.6.2006 12:43
Kesäpoika kirjoitti: "yllättynyt kun niin monessa keskustelussa ihmiset on tuonut julki negatiivisia, melkein vihamielisiäkin ajatuksia meistä 'anorektisista hinteistä' "

Voisitko antaa vaikkapa kolme esimerkkiä 'anorektisia hinttejä' mollaavista viesteistä täällä Ranneliikkeessä. Alueen nimi, viestiketjun nimi ja viestin numero riittää yksilöimään kunkin viestin.
  • 4 / 15
  • kesäpoika
  • 13.6.2006 15:01
Ääh.. mun kysymys ei koskenut pelkästään Ranneliike.netin kirjoituksia, kun samaa ilmiötä näkyi kyllä muillakin sivustoilla. Ranneliike.netistä pidän itse ehkä eniten ja siksi laitoin sit oman kirjoitukseni tänne.. En jaksa lukea uudestaan läpi kaikkia viestiketjuja, mutta jos kolme riittää, niin löydät ne varmaan kaikki tuolta Vapaa-aika, koti ja terveys -alueen ketjusta Kuinka usein käyt homobaarissa. Siltä varalta ettei löydy, ni lue Muut aiheet, nimim. Hyi helv.. texti Miten joku voi tykätä.. Tämän enempää en viilaa pilkkua, kyllä monet varmaan tuntee kuvaamani ilmiön ja tietää mitä tarkoitan, vaikka mulle se olikin uutta. Niitä negatiivisia ajatuksia oli monessa ihan muita asioita käsittelevässä ketjussa ikäänkuin sivuhuomutuksena, eikä tää asia ole mulle sellanen pakkomielle, että olisin viestinumeroita tai kirjoittajia painanut mieleen.. Mun kysymys oli ihan spontaani.
JohnnyFinland, toivottavasti vastaat myös mun kysymykseen, kun saat faktat kohdilleen. Siksihän vaan tarkensit, niinhän..?
  • 6 / 15
  • JohnnyFinland
  • 14.6.2006 12:57
Kesäpoika, silmiini pisti epäilysi, että kyseessä olisi "homoyhteisön sisäinen syrjintäliike". Yhtä hyvin kyseessä saattavat olla vain muutamat äänekkäät kirjoittajat, jotka haluavat levitellä loukkaavaa tekstiä joka niemennotkoon ja saarelmaan. Kaikkien "anorektisten hinttien" väitäminen pinnallisiksi ja typeriksi on yleistys, mutta yleistykseltä kuullostaa myös joidenkin kirjoittajien huonotapaisuuden yleistäminen "homoyhteisön sisäiseksi syrjintäliikkeeksi". :-)
  • 7 / 15
  • kesäpoika
  • 14.6.2006 13:32
Hyvä on, viilataan sitte vielä kerran :), mutta tän jälkeen en enää, muuten hukkuu koko idea muotoseikkojen alle.. Homoyhteisön sisäinen on ihan eri asia kuin kaikkien homojen yhteinen, enkä mä nyt sellaista ole ehdottanut sentään. Eikä ollut tarkoitus syyttää ketään, ku kysyä että mikä meissä tökkii, mutta kun kukaan ei kerro. Toivottavasti kertomattomuus johtuu siitä, ettei mikään oikeasti töki, ni sit olen iloinen.. :D
  • 8 / 15
  • Chrissebisse
  • 14.6.2006 13:51
En oikeastaan ymmärrä mistä olet niin huolestunut, ainahan jokin joitain ärsyttää. Ei sinun edustamassasi tyypissä ole mitään sen enempää ärsykettä kuin vaikkapa rekkalesboissa, kaikkia on muistettu haukkua :) Minä kai sitten voisin olla vaikka "homoemo" kun kerran kärjistetään ja kaikkine "oireineen" .
  • 9 / 15
  • Chrissebisse
  • 14.6.2006 14:03
Sitä paitsi täytyy ottaa huomioon että keskustelupalstoilla aina tulee yleistyksiä jä kärjistymiä, ihan jo senkin takia että kun asiaansa laittaa tekstimuotoon. Ja kun henkilöt ovat anonyymejä niin henkilökohtaisesti asioiden ottaminen on turhaa.
Kesäpoika yrittää ilmiselvästi vain kiertää tämän foorumin seuranhakuilmoituskieltoa:

"Hei! huomaahan kaikki, että täällä olisi vapaana alle 20 v erittäin hoikka kundi"
Kaipa se on niin että tyyppien, joiden ulkonäöstä arvaa helposti poikkeavan suuntaumisen, seurassa roikkuminen tuntuu jotenkin riskialttiilta: "pysykää kaukana ettei meitä aleta epäillä". Itselläkin tulee välillä tuollainen olo, vaikka tykkään eniten juuri laihoista pojista ja oma poikaystävänikin on varsinainen mallikappale kyseisestä homolajikkeesta, korkeaa puheääntä myöten.
Moi Kesäpoika

Voit lohduttautua sillä faktalla että todella menet homot pitävät / haaveilevat juuri kaltaisistasi pojista! Moni vain ilmaisee vitutuksensa, eli sen että ei onnistu pokaamaan kaltaistasi poikaa, haukkumalla " anorektikkoja neitihomoja" keskustelupalstoilla.
Sanoisin, että on joukko ihmisiä, jotka pyrkivät aktiivisesti toteuttamaan tiettyä stereotyyppistä ihannetta, ja jotka helposti sitten käyttäytyvät loukkaavasti kaikkia muita kohtaan. Sitten ovat ne ihmiset, jotka sattuvat luonnostaan osumaan jonkun stereotyypin sisälle mutta ovat vailla ulkonäköfasistista luonnetta. Jälkimmäinen ryhmä saa sitten kärsiä ensimmäisestä.
millikan kirjoitti: "Sanoisin, että on joukko ihmisiä, jotka pyrkivät aktiivisesti toteuttamaan tiettyä stereotyyppistä ihannetta,ja jotka helposti sitten käyttäytyvät loukkaavasti kaikkia muita kohtaan."

Ihan tuota samaa stereotypioimista (hauska uutuussana ;) ) tapahtuu vanhempienkin kohdalla. Yksinomaan alle kaksikymppiset eivät ole sen kohteena. Meille keski-ikäisille, hieman vyötäröltämme pyöristyneille - joskin itseemme tyytyväisille - saatetaan tehdä usein selväksi, ettemme ole ihanteen mukaisia. So what? Minkä ihmeen ihanteen? Kuka sen on määritellyt ja minne?
Jokaisella meistä on oma näkemyksemme kauneus- ja muista ihanteista, joillakin jopa ennalta määritellyt kriteerit potentiaaliselle poikaystävälle. Jokainenhan saa vapaasti fantasioida, mutta valitettavasti vasta realiteettehin herääminen sitten lähes nelikymppisenä opettaa näkemään asioita monipuolisemmin - kypsemmin.

Entä sitten jos sen fantasiansa saisikin täyttymään - stereotyyppisen ihanteensa, joka täyttää kaikki ulkomuodolliset kriteerit? Mihin sitten raja vedetään? Tyydytäänkö siihen loppu elämäksi (vaikka minkälainen olisikin luonteeltaan ja tavoiltaan) vai asetetaanko rima korkeammalle seuraavan kohdalle?

Oli miten oli - kauneus on katsojan silmissä...