Hetero miettii tyhmänä tässä...

  • 1 / 10
  • Chrissebisse
  • 9.6.2006 13:04
Joo nimimerkistä huolimatta hetero, loppuosan piti tarkoittaa olutta....

Nuorempana minulla oli joitakin kokeiluja naisten kanssa ja tulin tulokseen, että olen hetero. Niistä ajoista minulle jäi hyviä ystäviä, homoja ja lesboja.
Tietysti minulla on myös heteroystäviä ja tuttavia ja olen yrittänyt tutustuttaa heitä toisiinsa jotta molemminpuoliset mahdolliset pelot karsiutuisivat. Jostain syystä erilaiset (minusta myös itseluodut) stereotypiat elää. Huvittavana kärjistettynä esimerkkinä eräs "suomirokkiduunaribeibe" tapaa "neitimäisen muodikkaan homon". Keskustelu sujuu, mutta kummatkin tuntuvat saavan turvaa roolistaan.

Olen huomannut että jotkut nuoremmat homo/lesbot haluavat tieten tahtoen voimistaa stereotypiaa, enkä ole koskaan ymmärtänyt miksi. Tarkoitan nyt päälleliimattua maskia enkä luontaista mahdollista maskuliinisuutta tai feminiisyyttä. Itseäni ainakin ärsyttää se, onko tarkoitus että ensiksi nähdään "rekkalesbo" ja sitten vasta se ihminen joka maskin alta paljastuu?
Ehkä sinun oma asenteesi kyseenalaistaa "rooli" aitona homona tai lesbona aiheuttaa torjuntaa, koska olet valmiiksi halveksiva tai ylenkatseinen...who knows!

Minä voin vaihtaa rooleja miten vain ja sen teen siksi, koska itse niin haluan. Sekundaari hyöty voi olla viaton ja narsistinen huomio toisten taholta, mutta teen niin, koska haluan NÄYTTÄÄ HYVÄLTÄ. Oliko yllätys? Se hyvännäköisyyshän on minun omissa silmissäni, oma mielikuvani siitä eli fantasia. Miksi olet kateellinen? Voithan itsekin tehdä niin?
  • 3 / 10
  • Chrissebisse
  • 13.6.2006 0:37
Ilmeisesti jonkinlainen väärinymmärrys tapahtunut... En kyseenalaistanut "aitoutta" ym. Yhtä lailla ihmettelin tämän heteron käytöstä.
Olen asiaa pohdiskellut ja tullut siihen tulokseen tai ainakin jäljille, että "roolista" tai "maskista" saa turvaa epävarmaan tilanteeseen. Oli se tilanne sitten sosiaalinen tai omaan epävarmuuteen itsestään ehkä muiden silmissä.

Se nyt jäi edelleen pähkinäksi miksi tehdä itsestään naurunalainen ja tällä tarkoitan sitä kärjistettyä stereotypiakuvaa joka on myös itseaiheutettua. Vaikea minun esim. on selittää maat ja taivaat jollekin heteromiesystävälle x että homoystäväni x on tutustumisen arvoinen ihminen ja maskin alta syvällinen jos tämä homoystävä antaa lähinnä vain muoviglitteriä ja discopalloja heteromiehen silmille selittäen samalla mielettömistä panoistaan.

Eikä tuo ollut kärjistetty esimerkki.
  • 4 / 10
  • JohnnyFinland
  • 13.6.2006 12:36
Olet itse aiheuttanut "epävarman tilanteen" yrittämällä "tutustuttaa heitä toisiinsa jotta molemminpuoliset mahdolliset pelot karsiutuisivat". Ehkäpä heillä vain ei ole mitään yhteistä, mitään syytä kiinnostua toisistaan. Pyrkimyksesi on ylevä, mutta jos se aiheuttaa enemmän hallaa kuin hyvää, lienee syytä harkita uudelleen.
Voi se tietynlainen dekadenssin synnyttämä glamour antaa narsisitista tyydytystä ja kaivattua huomiota, jos ei muuten saa sitä. Se on inhimillistä. Voi ärsyttää, mutta eivätkö nuoret sitä halua: he haluavat, että heihin reagoidaan ja yleensä siinä onnistutaan. Olen melko varma, että sieltä löytyy tavallinen ihminen tietynlaisin varauksin. Voi kysyä, onko homomies "tavallinen" siinä perinteisessä mielessä. Minä en ole.

Kerron yhden esimerkin. Menin kirkkoon, kun nyt halusin mennä enkä ollut miettinyt sitä etukäteen ja sitten vasta paikanpäällä tajusin, kun jengin silmät revähtivät selkosen selälleen, etteivät he olleet tottuneet näkemään hinttimäistä hinttiä kirkon penkillä. Joiden ilmeet olivat huvittuneita. Minä en ollut huvittunut. No... menihän se! Pitääkö minun sitten sen takia jättää meikaamatta! Ei! Voiko transu mennä transuna kirkkoon? ( minä en ole transvestiitti )
Mulla ei huom. ollut kuin kestovärjätyt silmäripset, kajalia, hieman luomiväriä, peiteväriä ja violetin ruskeat hiukset ja korvikset. Nythän 14-vuotiailla pikkupojillakin ovat korvat täynnä korviksia...mulla oli vain napit. Ei sen kummempaa...ja TÄMÄ muka järkyttää joidenkin mielenrauhaa. Teeskentelyä!Pyh!
"Ridicule is nothing to be scared of..." (Adam Ant "Prince Charming")
Kirkonpenkistä en tiedä mutta joskus ulkoinen olemukseni tuntuu olevan joskus aivan liikaa ihan homobaarissakin ilman mitään "stereotyyppejä" vahvistavia "discopalloja". Tietysti nuoruuteen(...joka yleensä menee hukkaan nuorilla!) kuuluu oman identiteetin etsiminen tyyliseikoilla mutta näin kolmikymppisenä jokseenkin huvittavaa törmätä "shokeeraaviin" asenteihin...kun kyse ei ole enää tietentahtoisesta "järkyttämisestä" vaan "tyylistä" (.."punk"). (...that´s my excuse anyway;-)
Ja olisihan se vaan niin ääärettömän ikävää jos kaikilla olisi sama "drag".

Hassua muuten huomata sekä homoilla että heteroilla on aika samanlaiinen inhimillisen epäilevä suhtautuminen "kaikkeen" erilaiseen.
Tarkoitin lähinnä käytöstä, tällä "maskilla" siis.

Mutta hyviä kannanottoja teillä joka tapauksessa minusta. Itseäni ei häiritse erilainen pukeutuminen ym., mutta ymmärrän ihmisiä joita häiritsee. Toisaalta oletan ensi "ihmetyksen" jälkeen jonkinlaista uteliaisuutta tätä erilaisesti pukeutunutta kohtaan, suoraan sanottuna aika tylsää minusta jäädä ensivaikutelman valtaan. Toisaalta ja toisaalta.....välillä tuntuu kuin jotkut tieten tahtoen haluaisivat vain antaa mahdollisimman voimakkaan ensivaikutelman jotta "voisi paeta ensivaikutelman taakse". (oliko tarpeeksi omituisesti ilmaistu..)
No jo on kummaa. Kun sit taas kuulee sellaisia lausuntoja, että "ethän sä edes näytä yhtään homolta". Heteroilta. Selvästi jopa vähän pettyneessä sävyssä. Oon miettinyt itse, että nytkö ne sitten on ihan down, kun ei voitukaan kulkea sen julkihomon kanssa niin, että jo kaukaa kaikki näkee miten meillä ollaan modernia ja avarakatseista??

Kun olen sitten kiltisti irvaillen yrittänyt tiedustella, et miltä se "oikea homo" sitten näyttää, niin vaivautuneita on olleet vastaukset. Että tiedä tässä nyt sitten miten pitäis olla. Yksi moittii liiasta kukkoilusta ja toiset taas siitä, et ei tosiaankaan kukkoile. Eli tässä tulee johtopäätös, että heterot taitaa sittenkin sisimmässään vaan odottaa, etä homot on heidän kuoropoikiaan, niitä, jotka on just niin viihdyttäviä tai ei-viihdyttäviä ku hetskut haluaa. Ja me inhottavat ollaankin just sellasia kuin kukin on. Ihan kauheeta!
  • 10 / 10
  • Chrissebisse
  • 16.6.2006 21:13
Niin, niin... homot on jokin omituinen rotu ja heterot kummallisiia androideja ulkoavaruudesta-lähesty varovaisesti, pari vuotta tuijottelua ja sen jälkeen voi mölvästä jotain typerää jotta saa tietää onko reaktio agressiivinen vai ystävällinen.