Trendit

• 1 / 11
  • JohnnyFinland
  • 29.5.2006 12:44
Mistä puhutaan, kun puhutaan trendeistä? Ovatko ne joitakin, joita huomataan ja havainnoidaan, vai joitakin, joita luodaan? Mistä tietää mikä on milloinkin "trendikästä"? Miksi jotkut ihmiset kokevat tarvetta olla "trendikkäitä"?
  • 2 / 11
  • Northman
  • 29.5.2006 13:44
Trendi sanana tarkoittaa yleisen määritelmän mukaan kehityssuuntaa, eli niitä ilmiöitä, jotka ovat vallalla sen hetkisessä kulttuurissa. Populaarikulttuurissa trendi on synonyymi sanalle cool, ts. jos haluaa olla cool on oltava trendikäs ja päin vastoin. Muotimaailman trendit pohjautuvat taloudellisen voiton tekemiselle. Yrityksillä on ns coolinnuuskijoita, jotka seuraavat työkseen populaarikulttuurin eri ilmiöitä, nostavat asioita esille ja tekevät niistä trendejä, joita sitten myydään kuluttajille. Aktiivisesti populaarikulttuurissa mukana oleva ihminen, joka pitää silmänsä auki, näkee helposti mikä on esim. pukeutumisessa coolia sillä hetkellä, ja yleensä mikä on coolia sitä meille jo tarjotaan tavaroiden ja brändien muodossa.

Miksi jotkut haluavat olla trendikkäitä? Kysymys on halusta kuulua tiettyyn viiteryhmään ja jakaa tietty kuuluvaisuuden tunne toisten yksilöiden kanssa. Aivan niin kuin sinäkin JohnnyFinland haluat ilmentää olemuksellasi ja ulkonäölläsi kuulumistasi karhukulttuuriin. Se on sinun trendisi, joka on sinusta coolia. Toiset vain kuuluvat toisenlaiseen viiteryhmään. Ei siinä sen ihmeellisempää.
  • 3 / 11
  • Resander
  • 29.5.2006 16:30
Trendien seuraaminen ja niiden perässä juokseminen kuvastaa myös, ainakin osin, kyseisen henkilön maailmankuvaa: on tärkeää olla *ryhmässä*, samanlainen kuin muut, vaikka kuitenkin ikään kuin etuvartiossa. Todella itsenäinen ihminen ei trandeistä piittaa, vaan vaatteet, hiukset yms. trendeihin liitettävät tuotteet ovat ihan itse valittuja omien mieltymysten ja tarpeiden mukaan riippumatta siitä, mitä joku muu niistä ajattelee.

Pienenä lyyrisenä poikkeamana kysäisen, miksi useimmat muotisuunnittelijat pukeutuvat itse useimmiten mustaan, vaikka tuputtavat trendienalaisille kuluttajille ties millaisia kammottavia sotkuja? ;>
  • 4 / 11
  • opisk.poju78
  • 29.5.2006 17:38
Trendit ovat IN ja sitten out. Hiustrendit, silmälasitrendit, lävistystrendit, kengän korkotrendit, 60-70-80-luvun trendit, hirviö-trendit jne. Trendejä seuraa aika trendikäs trendityyppi? Muoti-trendipelle?
Oma mielipiteeni on ehkä out, mutta olen itsenäinen, trendeistä ja IN-aalloista piittaamaton mies. Hiukseni leikkautan mieleni mukaan, minulle sopiviksi, enkä jonkun 80-luvun trendin mukaan, ja aurinkolasit valitsen myös mieleni mukaan, juuri se malli, joka mua miellyttää, samoin myös vaatteeni, oman tyylini mukaan! Ajaton tyyli, se on aina IN mulle, mun mielestäni.
  • 5 / 11
  • JohnnyFinland
  • 31.5.2006 18:34
Northman kirjoitti: "Trendi sanana tarkoittaa yleisen määritelmän mukaan kehityssuuntaa, eli niitä ilmiöitä, jotka ovat vallalla sen hetkisessä kulttuurissa."

Jos trendit ovat jotakin, jotka ovat vallalla senhetkisessä kulttuurissa, niin silloinhan ei voida puhua vaikkapa ensi syksyn trendeistä ennen kuin ensi syksy tulee. Pikemminkin pitäisi kai puhua asioista, joista yrittäjät toivovat muodostuvan trendejä, koska ovat valmistautuneet myymään kyseisenlaisia tuotteita, vai kuinka?

Northman: "JohnnyFinland haluat ilmentää olemuksellasi ja ulkonäölläsi kuulumistasi karhukulttuuriin. Se on sinun trendisi, joka on sinusta coolia."

Heh, mistäköhän sinä tuollaisen hauskuuden keksit. Määritelmäsi "karhukulttuurista" on varsin omaperäinen, jos luokittelet minut sen edustajaksi. :-) Mutta siitä riippumatta: miten "karhukulttuuri" voisi olla trendi? En oikein näe, että sitä voisi kuvailla ilmiöksi, joka on vallalla tämänhetkisessä kulttuurissa.
  • 6 / 11
  • kesäpoika
  • 20.6.2006 5:26
Mua vähän ihmetyttää miksi trendien mukaan pukeutujat luokitellaan niin helposti mielipiteettömiksi ihmisiksi, jotka pukeutuvat ainoastaan miellyttääkseen "ryhmää". Mä pukeudun siihen mikä milloinkin on muotia ihan vain siitä syystä, että satun pitämään siitä sillä hetkellä ja poimin trendeistä ne, jotka mulle sopii ja itseäni miellyttää. Sitä, miksi jokin vaate tai tyyli alkaa miellyttää, en osaa sen tarkemmin analysoida, enkä tunne siihen tarvettakaan. En koe mitään suurta, dramaattista tarvetta tuoda itseäni ja yksilöllisyyttäni esille vaatteiden tai tavaroiden kautta, koska mulle pukeutuminen ja muukin materia on nimenomaan pelkkä mielipide- ja makuasia, ei arvo. Päinvastoin, musta on mukavaa, että kaveripiirissä on monia, joilla on samanlainen maku kuin itselläni on. :)
Se, että jakaa jossain asiassa "yleisen mielipiteen" ei ole yhtä kuin mielipiteettömyys. Pukeutumisessa nyt ei oikeastaan edes mitään yhtä yleistä mielipidettä ole, koska jo ikä ja sukupuoli vaikuttavat niin paljon, alakulttuureista puhumattakaan.. Mun vaatekaapin sisältö näyttää varmasti ihan tarkalleen samalta kuin monen muunkin samanikäisen kaupunkilaiskundin, enkä ymmärrä miksi sen muulta pitäisi näyttääkään..
  • 7 / 11
  • kesäpoika
  • 20.6.2006 14:33
Selvennyksenä edelliseen.. Tarkoitukseni oli siis sanoa, että en pukeudu kuuluakseni ryhmään, vaan kuulun ryhmään, koska pukeudun tietyllä tavalla. Siinä on kuitenkin selkeä ero.. eikö vain? :)
Resander hyvin sanottu. Mustiin pukeutujista tulee mieleen Georgio Armani,D&G(boys) Ralph Lauren,Alfred Sung,even the late Halston.
"Tulisikohan tästä trendi?"

Mitäs uutta tai trendikästä paljaissa rinnoissa on? Melko vanha juttu, etten sanoisi ikivanha.