Pähkinät eli ongelmat
Onko täällä pähkinöistä/ongelmatehtävistä kiinnostuneita ihmisiä. Minusta ne ovat hyvin mielenkiintoisia ja mukavia pohdittavia. Tähän ketjuun voisi kerätä erilaisia tehtäviä ja sitten laittaa ratkaisuja, mikäli onnistuu ratkaisemaan. Ei ehkä kannata kuitenkaan aivan heti laittaa vastausta, että keltään ei mene ilo omasta ratkaisusta. (Tai voihan niitä ratkaisuja olla lukematta...) Voi myös laittaa linkin, jonka takana tehtävä on. Mukavaa olisi, jos joku laittaisi omakeksimiään, joita kukaan muu ei ole vielä ratkaissut.
Laitetaampas sitten ensimmäinen.
ns. EINSTEININ ARVOITUS:
http://www.edu.lahti.fi/~jokelai/Einsteinin%20arvoitus.htm
Itse ratkaisin tuon apuna kynä ja paperia, mutta tuo 2% tarkoittanee päässäratkaisseiden osuutta (Eihän se kuitenkaan niin vaikea ole =) )
Laittakaapa sitten uusia, kun olette tuon pähkäilleet. Ei muuta kun aivosolut töihin!
Joo, ei ollut kovin vaikea, mutta vähän piti miettiä.. ja kynä ja paperia oli apuna. :) Tehtävät on hauskoja, kun sille päälle sattuu, mutta aina ei jaksa. Mä olen lainannut kirjastosta Mensan tehtäväkirjoja, niistä oli iloa monena päivänä, kun sairastin kotona. Tässä vaihtariksi vähän toisen tyyppinen pähkinä:
Naisella on kaksi biologista tytärtä, joilla on sama syntymäpäivä, mutta jotka eivät ole kaksosia. Miten tämä on mahdollista?
Arvauksia saa esittää ja lisäkysymyksiä kysyä, koska oikeastaan vastausvaihtoehtoja on tosi monta, jos kysymyksen rajaa vain noin.. Heti aluksi voin kertoa, ettei kysymys ole horoskoopista, tuolla kaksosuudella tarkoitetaan ihan biologista kaksosuutta.. Ja ei kun miettimään.. :)
No hmm, olisko vaikka tyttärillä kuitenkin eri syntymävuosi?
Ei.. ihan täsmälleen sama syntymäpäivä, päivä, kuukausi ja vuosi myös.. :)
Ei mutta hei! Nainen on itse raskaana, ja on luovuttanut munasolujaan ystävällisesti jollekin lapsettomalle parille, ja molemmat lapset sattumalta syntyivät samaan aikaan!
Okei, hakuammuntaa, mutta pitäähän töissä jotakin huvia olla :oP
Ei vieläkään oikein.. Tää on paljon yksinkertaisempi. :)
Joo, ihan oikein.. tytöt oli kolmosia. :) Kävin kokeilemassa tota englanninkielistä testiä, mutta mulla loppui kyllä kielitaito kesken.. En saanut kuin 8 vastausta :( , mutta olis kiva tehdä vastaava suomenkielinen, että olis edes jotain mahdollisuuksia pärjätä paremmin. Montako muut sai? Kellään tietoa samanlaisesta tehtävästä suomeksi?
Tunnin jaksoin pähkäillä.. 17 oikein. :)
Kaksi tyttöä muodostaa kolmoset? Jos pähkinät perustuvat tällaisiin sanojen merkitysten uudelleenmäärittelyihin, niin ei ihme, jos "aina ei jaksa".
:D Ei ne kaksi tyttöä tietenkään kahdestaan kolmosia muodosta.. :D Tää oli poiminta sellaisesta testistä, jossa mitattiin sitä, pystyykö ajattelemaan asioita ns. out of the box. Ei taida kuulua JohnnyFinlandin vahvuuksiin.. :D
Älä loukkaannu, tää oli ihan positiiviseen sävyyn kirjoitettu.
Tämän JohnnyFinlandkin varmaan kelpuuttaa: Mies tapasi lapsuudenystävänsä, josta ei ollut kuullut vuosikymmeniin. Ystävä oli ammatiltaan lentäjä. Jutellessa kävi ilmi, että lentäjä oli tavannut elämänsä rakkauden, mennyt naimisiin ja saanut pienen tyttären, joka oli hänen mukanaan.
"Mikäs se pikkuisen nimi on?" mies kysyi.
"Sama kuin äitinsä", vastasi lentäjä.
"Hei, Maija", mies tervehti lentäjän tytärtä.
Mistä mies tiesi lentäjän tyttären nimen, vaikkei mitään nimiä oltu mainittu keskustelussa?
JohnnyFinland kirjoitti: "Kaksi tyttöä muodostaa kolmoset?"
Niin, JohnnyFinland on sikäli oikeassa, että pähkinän ratkaisua on tarkennettava sanomalla: Naisella on kolmoset, joista kaksi on tyttöjä ja kolmas on poika.
Sanonta "naisella on kaksi tytärtä" tarkoittaa nimittäin yksiselitteisesti sitä, että hänellä on kaksi (eikä esimerkiksi kolme) tytärtä.
Olikohan uusi pähkinä kohdistettu vain JohnnyFinlandille? No, olen kuitenkin itsekäs ja vastaan ;) Olisikohan tämän lentäjän nimi sattumoisin ollut Maija? Kun ne naisetkin nykyään osaa lentää...
Joo, toi on tosi helppo kun sen tajuaa. Mutta yllättävän iso osa ihmisistä ajattelee automaattisesti, että lentäjä on mies ja sit ne kehittelee mitä hankalampia vastausyritelmiä.. :) Täällä ollaan liian vapaita stereotypioinneista, että mentäis noin helppoon.. :) Hyvä niin.
Minä menin noin helppoon. Kuullostaako stereotypointia kunniallisemmalta, jos sanon, että ajatteluani ohjaavat tilastolliset todennäköisyydet? :-) Nimimerkki "Terveisiä laatikosta"
Joo, sovitaan sillain. :)
Tässä taas yxi testi:
http://alykkyystestinet.virtual29.nebula.fi/
Älkää menkö nyt helppoon ja tilailko niitä diplomeja em. osoittesta, saattaa olla huijausta koko testi.. Ihan hauska kuitenkin. :)
Minäkin menin kyllä tossa lentäjä-jutussa lankaan. Samanlainen on tämä:
Mies oli lapsensa kanssa ongella. Mies on lapsen isä, mutta lapsi ei ole tämän poika. Miten mahdollista?
En tuotakaan eka kerralla tajunnut. Ehkä se johtuu myös siitä mitä ajattelee lauseessa painotettavan, jos se sanottaisiin ääneen, eli: jos painotetaan sanaa "poika", niin senhän arvaa heti, mutta jos taas kohtaa "ei ole", niin ajattelee, että siinä kerrottaan lapsen olevan poika, mutta ei miehen poika.
Se on Tytto