Akvaariot

• 1 / 11
  • Schlager
  • 23.3.2006 17:34
Tiedustelisin, miten Ranneliikkeen väki suhtautuu akvaarioihin ja sitä, onko Ranneliikkeessä akvaarioihmisiä.
  • 2 / 11
  • mustikka
  • 23.3.2006 21:17
moi! mulla on kaksi akvaariota ja itse ajattelen niistä silti positiivisesti ja negatiiviseti (liittyen luonnonsuojeluasioihin). Rakastan piikkisilmiä ja erilaisia monneja, minulla on kokemusta kaikenlaisista kaloista. Kysy jos tarvit apua, autan jos osaan :)
  • 3 / 11
  • Schlager
  • 23.3.2006 21:22
No, ehkei minun tarvitse apua kamalammin pyytää... Olenhan harrastanut jo 25 vuotta.

Pidän monnisista, hammaskarpeista, labyrinttikaloista ja kirjoahvenista, mutta monet muutkin ovat suosikkejani.
Minullakin ollut akvaarioita, ihan pienestä pitäen. Tällä hetkellä kaksi, toisessa vain miljoonakaloja... jotka ovat olleet suosikkikalojani aina. Välillä minuakin askarruttaa se eettinen puoli. Kalojen elintilat olisivat aivan toista luokkaa vapaassa luonnossa. Mutta elämä on täynnä valintoja ja rajanvetoja. Pyrin hoitamaan kalani parhaan kykyni mukaan... välttämään ylikansoitusta ja valitsemaan kalani sellaisista lajeista jotka tulevat keskenään hyvin toimeen. Moppausta en suvaitse lainkaan, siksipä reviirikaloja ei minulla olekkaan, yksittäisiä partamonneja lukuunottamatta.

Hauska ja mielenkiintoinen harrastus, jossa oppii koko ajan uutta.
Kuulutteko muuten mihinkään akvaarioseuraan? Itse kuulun yhteen.
Harvoin kysytään akvaarioihin suhtautumista :D
Hyvin suhtaudun, kiitos kysymästä, mutta en omista itse. Tuijotin naperona innoissani Mikkelin Osuuspankissa olevaa valtavaa akvaariota ja katselen joskus myös täällä paikallisessa Hesburgerissa olevaa pientä pöytäakvaariota. Se on kaunis sisustuselementti, mutta vaatisi ehkä liian suuret viikottaiset siivoustalkoot, jotta haluaisin sitä asuntooni ja vain omalle vastuulleni.
Jeps, akvaarioita olen nuorempana harrastanut. Suurin osa on maailmalle kadonnut, mutta 1000 l altaastani pidän kiinni :)

Isäni sen aikanaan jalustoineen rakensi, ja kun saan aikaseksi itselleni asunnon, jonka lattia kestää tuon painon, niin akvaarion mukaani otan. Nyt se on hoidossa toisen vanhempani uona.

Kalasto koostuu eri akvaarioistani jäljelle jääneistä "senioireista", kuten lehtikalat, monen monituiset monniset, saksipyrstöt ym. varsin värittömät, mutta kiinnostavat peruskalalajit. Kasvikunnasta huolehtivat jättilaiäsmiekkalehdet ja jaavansanianen. J.miekkalehdestäkin kasvaa aikasta komean kokoinen ja näköinen, kunhan tilaa on.

Onhan se komea katsella ja terapeuttinen sekä mukavaa puuhastelua näin luonnosta kiinnostuneelle ihmiselle. Siirtäminen vaan vaatii päivän ja vähintään neljä (komeaa ;) miestä...
  • 9 / 11
  • Chastity Rowan
  • 8.8.2007 12:13
Itselläni on myös akvaario. Olen aina niistä pitänyt. Koulussa olin ainoa joka opettajattaren lisäksi piti huolta koulumme ainoasta akvaariosta. Omallani on tällä hetkellä kokoa 80L ja sitä asuttavat kirsikkabarbien ja marmorimonnisten lisäksi muutama muu laji joita en tähän hätään muista. Ihanaa puuhailua ja rattoisaa ajanvietettä. Kaloja on kiva katsella.
Missä on Irmeli K:n kommentti akvaarioista? Kaipaan Irmelin sähköistävää ilmapiiriä tähän ketjuun.