Korkea hemoglobiini
Minulla on viime aikoina ollut aika korkea hemoglobiini, lähemmäs parisataa. Syön todella monipuolisesti, punainen liha kuuluu jokapäiväiseen ravintoon. Myös kasviksia tulee syötyä aikalailla. Ja tietenkin liikun/urheilen päivittäin. Lääkärit ja terveydenhoitajat ovat patistaneet verenluovutukseen. Mutta luovuttamaan en aio mennä jo senkään vuoksi, kun homon verihän on SPR:lle jotenkin epäkelpoa. Olisiko kenelläkään mitään hyvää vinkkiä tuon hemoglobiiniarvon alentamiseen? Lihan syöminen vähäksi aikaa tauolle? Vai pitäisikö viiltää pieni haava jonnekin ja vuodattaa itseään aina silloin tällöin? Kuulostaa rankalta, mutta tuskinpa siitä haittakaan on? Vai saako apteekista ostettuja onttoja neuloja, joita käytetään verinäytteiden ottamiseen, ja onnistuuko se hyvin ilman alipaineputkiloita?
Itse olen "potenut" kyseistä vaivaa lähes koko ikäni. Yksi keino on vähentää sellaisten ruokien syöntiä, jotka lisäävät raudan (Fe) saantia, kasviksista muun muassa kaali sisältää K-vitamiinia, joka puolestaan edistää raudan imeytymistä. Joten ennemmin suosittelen ravitsemusterapeutille menoa ja sitä kautta hiukan etsiä muutoksia ruokavalioon. Ellet halua sitten verenohennuslääkkeiden orjaksi.
Aikoinaan luovutin vertani puolentoista kuukauden välein tästä syystä. Joskus veripalvelu mokasi ja tarjosi rautatabletteja, kun "niitä pitää ottaa aina verenluovutuksen jälkeen" - ja sitten parin päivä perästä menin tarkoituksellisesti veripalveluun mittauttamaan hemoglobiinin. Luovutushetkellä 185 - 195 lukemissa pyörivä hemoglobiini oli parin päivän raudan syönnillä pompannut 250 lukemiin. Eikä siinä sitten taas muu auttanut, kun aloittaa ohennuslääkitys.
Itse en pahemmin tuosta jatkuvasta pillerinsyönnistä perusta, ja kahdesta pahasta on toinen valittava, joten vaihtoehdoksi silloin osui juuri tupakanpoltto - kas kohdallani se piti hemoglobiinin "siedettävissä" arvoissa 170 - 180 välillä. Noloa se oli toisaalta työterveyslääkärillekin myöntää, että pienemmän pahan tupakanpolton kautta tulin valinneeksi. Yhtä hintavia taitavat kyllä tänä päivänä molemmat olla, joskaan tupakalle ei myönnetä Kela-korvausta.
Se mitä muuta tupakanpoltto aiheuttaa onkin sitten toinen (ja tutkittukin) juttu, Marevanin ja muiden verenohennuslääkkeiden sivuvaikutuksista pitkäaikaisesta käytöstä (kuten minkä tahansa lääkkeen jatkuvasta käytöstä) voi jokainen tehdä omat johtopäätöksensä tietämystasonsa mukaan.
Minä luulin, että tupakointi nostaa punasolujen määrää veressä.
Juo paljon vettä.
Kannattaisi kumminkin luovuttaa verta, jos olet hiv-negatiivinen eikä sinulla ole muita tarttuvia tauteja kuten hepatiitti. Tietenkin voit käydä( tai soittaa) terveyskeskuksessa tai spr:ssä tai yksityisellä lääkäri-asemalla ja pyytää, että he alentaisivat punasolumäärääsi mainitsemallasi tavalla, mutta veresi heitettäisiin pois.