Geocaching

»Geocaching - Geokätkentä
Geokätkentä (engl. geocaching) on ulkoiluharrastus, jossa piilotetaan ja etsitään geokätköiksi kutsuttuja rasioita GPS-paikantamislaitteen avulla.

• 1 / 4
  • Hiiru
  • 31.1.2006 20:17
"Geokätkentä (engl. geocaching) on ulkoiluharrastus, jossa piilotetaan ja etsitään geokätköiksi kutsuttuja rasioita GPS-paikantamislaitteen avulla.Tyypillinen kätkö on vesitiivis rasia jossa on tiedote, lokikirja, kynä ja vaihtoesineitä. Geokätkentä on sukua partiolaisten lodjaukselle. Kätkön sijainti määritetään yleensä paikantamislaitteen avulla ja koordinaatit sekä vihjeet kätkön löytämiseksi ilmoitetaan harrastuksen Internet-sivustolla."

Näin aloittaa asiasta Wikipedian vapaa tietosanakirja. Itse tutustuin tähän nörtti-ystävälliseen harrastukseen vahingon kautta kun ystäväni esitteli idean eräänä perjantaina Silja Europan baarissa ehdottaen, että voisimme kokeilla asiaa käytännössä Tukholmassa seuraavana päivänä - hänellä kun oli juuri 'sopivasti' GPS-laite mukana.

Vietimme asian parissa koko lauantaisen päivän kirpsakassa ja aurinkoisessa talvisessa säässä ja hurahdin tähän aivan kontrolloimattoman täydellisesti. Ihastuin harrastuksen monipuolisuuteen samalla, kun ajatus ihan oikeasta ulkoharrasteesta viehätti - olenhan perimmiltäni patalaiska nörtti, joka liikkuu vain satunnaisten mielenhäiriöiden vuoksi :-)

Tätä kirjoittaessa olenkin jo tilannut oman GPS-paikantimen ja rekisteröinyt itselleni oman 'kätkötilin' kansainvälisellä "Geocaching" -sivustolla (tarkemmat linkit ja harrastuksen selvitykset löydät täältä ranneliikkeestä "Teemat - Liikunta & Urheilu" -osiosta).

-----

Herättelen tässä keskustelua aiheesta, onko alan harrastajia muitakin ranneliikkeen kävijäkunnassa? Tiedätkö tähän liittyviä hyviä sivustoja, jotka olen unohtanut jutustani? Kerro toki, mitä itse olet kokenut ja mitä harrastuksen parissa touhuaminen sinulle antaa!
Täältä löytyy ainakin yksi! Tulee käytyä aina silloin tällöin 3-4 hengen porukalla. Loistava keino tutustua uusiin paikkoihin, joihin ei ikinä muuten tulisi lähdettyä. Reissuihin voi yhdistää makkaranpaistoa ja muuta eväiden syöntiä laavuilla. Lisäksi hommassa pääsee leikkimään elektronisilla leluilla, mikä sopii nörtille loistavasti. ;) Kätköjen löytyminen ei ole tärkeintä vaan mukava yhdessäoleminen ja "vahingossa" saatu ulkoilu.
  • 3 / 4
  • Pette-ri
  • 1.2.2006 0:06
Törmäsin käsitteeseen aivan sattumalta muutama kuukausi sitten, mutta koska liikun vain plusasteilla ja kuivalla säällä olen jättänyt harrasteen aloittamisen ensi kesään. Se laitekin on hankkimatta. Mutta hyvinkin tämä on harraste johon voisi hurahtaa. Minä kun mielelläni koluan paikkoja muutenkin. Jo löytyi aika monta sijaintia, joissa voisi käydä samalla kun käy tekemässä jotain muuta, sukuloimassa, ajelemassa tai ostelemassa. Mutta voisiko - tämä on vain ajatus - lajista syntyä alalaji siten että tietyissä kätköissä on jotakin gay-kansalle (tai muillle "ryhmille") tärkeää? Tai muutoin siten että tietyt kätköt on tietyille ihmisille tarkoitettuja? Voivatko kätköt sisältää huumoria, kulttuuria, elämyksiä? Ehkä ne jo sisältävätkin.
  • 4 / 4
  • fenix
  • 16.7.2006 17:45
Aikaisemminkin olin jo aiheesta lukenut ja sivuilla käyny tutustumassa ympäripyöreästi.
Nyt kuitenkin tuli sellainen tekemisen puuska, että hankin itselleni oikein tunnukset ja tutkin kaverin kännykällä, jossa navigaattori, että mahtaisinko mitään löytää.. no tuli sieltä aika tarkka paikka ja vaikken paikanpäällä käynytkään, niin uskoisen että olisin ehkä löytänyt.
Tuttavalle kun siitä juttelin, niin hän naureskeli että olisi uusi käyttömahdollisuuskin.. Treffit...
Kun lähtee treffeille, niin ilmoittaa että nähdään näissä koordinaateissa silloin ja silloin.. =) Kunhan ei sovi mihinkään ostoskeskuksen alimpaan kerrokseen niitä.. paitsi jos antaa jotain koordinaattien lisäksi jotain pikkuvihjeitä... =)