Pilkunviilausta

  • 1 / 12
  • marianna
  • 15.12.2005 13:17
Lukiessani Suuntautumisen vaihtuminen -ketjua (Suhteet, seurustelu & perhe palstalla) aloin miettiä taas kerran, että tällä foorumilla harrastetaan välillä sellaista pilkunviilausta, että vähempikin hirvittää. Siis tosi tarkkaan saa miettiä sanansa, ettei joku ala löytää tektistä homofoobisia kommentteja. Oikeasti homovihamieliset ja ilkeät viestit (joita niitäkin on täällä näkynyt valitettavan usein) ovat asia erikseen, ne eivät tänne kuulu eikä niitä pidäkään sietää. Mutta homofoobisten kommenttien väenväkisin etsiminen sieltä, missä niitä ei kaikella todennäköisyydellä ole, on lähinnä ärsyttävää. Jos tänne kirjoittava ihminen antaa selvästi ymmärtää olevansa homo/lesbo/bi, pohtii jotain näihin liittyvää asiaa ja toivoo saavansa neuvoja/kuulla muiden kokemuksista, tuskinpa hänellä on mitään syytä kirjoittaa tekstiinsä mitään homovihamielistä. Joskus vaan tuntuu siltä, että jotkut haluavat oikein tarkoituksella ymmärtää väärin päästäkseen kritisoimaan toisten tekstejä. Ei varmasti tunnu kivalta, jos tänne kirjoittaa hämmennyksissään saadakseen osviittaa, ja asiallisten vastausten sijaan ruvetaankin etsimään tekstistä homovihamielisiä merkityksiä ja syyttelemään niistä. Sellainenhan on vaan omiaan karkoittamaan uusia keskustelijoita.

Käyttäkää hyvät ihmiset vähän maalaisjärkeä, nähkää viesteissä olevat asiat kokonaisuuksina, älkääkä niin hanakasti tarttuko epäolennaisiin yksityiskohtiin.
  • 2 / 12
  • Ville83
  • 15.12.2005 16:36
No joo-o... Muutenkin täällä on menossa ainainen nalkutus :D. Mua ihmetyttää myös suuresti. Mutta minkäs teet....
  • 3 / 12
  • JohnnyFinland
  • 15.12.2005 18:29
Niin kauan kuin jokin foorumi ei ole aidosti toimitettu (kuten esimerkiksi laatulehtien mielipidepalstat) tai vähintäänkin kovalla kädellä moderoitu, tällainen jatkuu. Niin ikävää kuin se onkin, kehoituksesi on ajanhukkaa. Se ei tule muuttamaan mitään.
Olipa hieno viesti Mariannalta, olen erittäin paljon samaa mieltä kanssasi.

Selailen silloin tällöin tätä palstaa ja eristyisesti täällä käytävää keskustelua. Aluksi sivuston löydettyäni olin iloissani; onpa hienoa että seksuaalisille vähemmistöille on suunnattu näinkin toimivantuntuinen sivusto hienoine keskustelupalstoineen yms.

Mutta sitten aloin lukea viestejä tarkemmin, keskustelun aiheita yleisesti ja niiden sävyä. Kyllä on pakko sanoa, että erittäin vihamieliseltä palstalta tuntuu. Täällä näyttää olevan muutama asiallinen, hyvin kirjoittava ja argumentoiva vakikirjoittaja, mutta muut ovatkin sitten jotain ihan muuta.

Mielipiteitä saa ja pitääkin olla ja ne voi jopa esittää ytimekkäästi ja provosoivastikin. Monesti vaan näyttää siltä, että täällä olevat mielipiteet ovat AINOASTAAN provosoimiseksi, kun halutaan ärsyttää tahallaan muita ihmisiä. Huvittavin piirre on henkilökohtaisuuksiin meneminen ja tiettyjen kirjoitusten/kirjoittajien jatkuva mollaaminen ilman mitään - ainakaan näin vierailijalle - näkyvää syytä. Onkohan homomaailma jotenkin muutenkin vihamielinen ja kylmä verrattuna heteropiireihin (ja toivottavasti kukaan ei nyt aloita pilkunviilausta "homomaailmasta" - joo joo, ihmiset ovat erilaisia ja kaikki ei viihdy homoravintoloissa eikä elä stereotyyppistä homon elämää)?

Nimimerkin takaa on näköjään (krhm...) helppo arvostella muita.

Mukavaa joulua kaikille!
Homona sitä tottuu siihen, että omia tekemisiä syynätään suurennuslasilla ja joka virheeseen tartutaan... (heterot syynäävät)
Sitten kun joku tyhjäpäinen homo / lesbo / biseksuaali laukoo typeryyksiä kuten tuolla mainitsemassasi ketjussa tehtiin, niin kyllähän niihin reagoi ihan samalla lailla kuin omiin tekemisiin. Ei mulla mitään tarvetta mollata muita itsetarkoituksellisesti, mutta kun homojakin on fiksumpia ja tyhmempiä, niinkun muitakin. (Erilaisia älykkyysosamääriä ja koulutustasoja..) Pitäähän sitä tyhmempiään valistaa.

Mä en vain jaksa pitää suutani kiinni, jos joku käyttäytyy selkeän typerästi ja vastuuttomasti. Jonkunhan siitä pitää huomauttaa, huomautan kyllä ihan livenäkin, jos homot ovat likaamassa omaa pesää niin siitä pitää tuomita ja paheksua, muuten se jatkuu... Homous on yhä tulenarka aihe, pienetkin mokailut kyllä huomataan heteroiden taholta, joten pitää olla tiukkana.

Homous on tehnyt musta fanaattisen, onko teistä? Ilmeisesti ei. Ollette vissiin kasvanut jossakin eri maailmassa, ei ole elämä ollut vielä kova.
Lisätäkseni, että mä joskus ihmettelen miksi edes luen tätä palstaa. 90% aiheista on aivan idioottimaisia. Puutteita:

- Täältä saadun tiedon luotettavuus on pilailjoiden ja tyhjäpäiden takia samaa tasoa wikipedian kanssa, ellei alempi. Jos etsin faktaa, etsin muualta
- Ainoita kenen kannanotot voi ottaa jotenkin vakavasti, on ylläpidon edustajat, smo ja kumppanit. Muut kirjoittavat mitä sattuu ja käyttävät tätä likakaivona
- Kaapistatuloon pyydetään usein neuvoja. Se on kuitenkin yksilöllinen tilanne, mihin ei voi ulkopuolelta apua pyytää, jokaisen oma taistelu
- Paljon toisten nimillä kirjoittelevia pilalilijoita ja heteroteinipoikia (?) jotka tekevät pilaa
- Ihmiset vastaavat lähinnä ketjun viimeiseen viestiin, tai eivät osoita, kenen viestiä kommentoivat. Näin jokainen viestiketju päätyy riitelyksi samasta aiheesta, riippumatta aloitusaiheesta, vaikka se olisi ollut asiallinenkin
- Lesbot ja homot eivät oikein mahdu saman palstan alle, koska homojen elämänkohtalo on kovempi ja ongelmat erilaisia

Joillakin homoilla tuntuu olevan kumma tarve kuunnella homomusiikkia, käydä homoille suunnatuissa tapahtumissa, pukeutua homovaatteisiin ja katsoa homoelokuvia. Omasta mielestäni kulttuuritarjonnasta jää paras anti kokematta tällä tekniikalla, joten en käytä ranneliikettä myöskään tällaiseen tiedonetsintään. Ranneliikkeen anniksi jää siis lähinnä uutiset.
  • 7 / 12
  • Public eye
  • 16.12.2005 11:26
Sitä ihmettelen minäkin, miksi joku haluaa väkisin roikkua mukana keskusteluissa, joita pitää idioottimaisina ja joista ei tunne saavansa yhtään mitään. Fanaatikoilla on se ongelma, että he pitävät itseään ainoana oikeassa olevana ihmisenä ja haluaisivat muuttaa kaikki muut kaltaisikseen. Tuloksena on elämänmittainen pään kiviseinään hakkaus, ja on sanomattakin selvää, mitä sellainen tekee aivoille.

Ei kai kukaan pidä nettikeskusteluja tietolähteenä, johon voisi varauksetta luottaa (samaan kategoriaan kuuluu myös mainittu Wikipedia). Tietenkin mielipiteet täytyy lukea vain mielipiteinä, ja kypsä ihminen myös ymmärtää, että erilaisilla ihmisillä on erilaisia mielipiteitä, kullakin omaan kokemusmaailmaan ja omaan tiedolliseen taustaan pohjautuen. Siksi niihin täytyy suhtautua varauksella ja suhteuttaa ne muuhun saatavilla olevaan tietoon.

Minusta näiden keskustelujen, joista moni on todellakin melkoista hömppää, lukeminen on hyvin avartavaa, niissä pääsee jollain tavalla kurkistamaan toisen ihmisen pään sisälle ja huomaa, miten erilaiset asiat voivat olla ihmiselle tärkeitä. Ei minua häiritse, jos joku haluaa kuunnella homomusiikkia, katsella homoelokuvia tai pukeutua homokampauksessa homovaatteisiin. Sehän voi olla ihan hauskaa, enkä suinkaan kuvittele, ettei noilla ihmisillä silti voisi olla muutakin elämää.

Annetaan itse kunkin olla sellainen kuin on, eikä yritetä pusertaa eläviä ihmisiä mihinkään muottiin, johon he eivät itse tunne sopivansa.
  • 8 / 12
  • Rokkihomo
  • 16.12.2005 14:56
Kuka tätä homoa syynää, kysynpä vaan, heterot ovat antaneet olla aika rauhassa, mutta...
  • 9 / 12
  • marianna
  • 16.12.2005 23:31
Tota kirjoitti: "Kaapistatuloon pyydetään usein neuvoja. Se on kuitenkin yksilöllinen tilanne, mihin ei voi ulkopuolelta apua pyytää, jokaisen oma taistelu"

Toki kaapistatulo on yksilöllinen tilanne. Mutta kyllä siihen minusta voi silti mainiosti sekä pyytää ja antaa neuvoja (olen itsekin tehnyt molempia tällä foorumilla). Täällä käy kuitenkin ihmisiä, jotka pähkäilevät/ovat pähkäilleet samojen asioiden kanssa. Kukaan ei voi tulla toisen puolesta kaapista ulos, mutta toisten kokemuksista voi kuitenkin saada uusia neuvoja/vinkkejä tilanteen hoitamiseen, joita itse ei edes tulisi ajatelleeksi. Ja joskus tekee hyvää jo pelkästään jakaa kokemuksiaan/tunteitaan muiden samankaltaisten kanssa, vaikka ei varsinaisia neuvoja saisikaan
Voipa siihen. Mutta kaapistatulo on kuin moni muukin asia, paperilla helppoa, mutta käytännössä ei.
Minuakin ärsyttää joissain keskusteluissa sama piirre kuin mariannea. Tekstiä luetaan liian läheltä, kun pitäisi ottaa askel taaksepäin. Ei nähdä metsää puilta, kun nenä on kiinni puun rungossa. Se on jonkinlaista opettajamaista oikomisviettiä, kun halutaan vain käyttää punakynää, mutta itse aiheeseen ei ole antaa mitään uutta.

Se on myös perinteistä maskuliinista putkiajattelua, kun pureudutaan johonkin detaljiin pohjiaan myöten, vaikkei tällä detaljilla olisikaan suurempaa merkitystä kokonaisuuden kannalta. Etenkin miehet voisivat yrittää aktiivisesti välttää tätä. Taipumuksiaan vastaan taisteleminen on joskus vaikeaa, tästä on omakohtaistakin kokemusta. Työpaikkavinkki: välttäkää asiantuntijaorganisaatioita, jos ette halua törmätä pikkumaisiin ihmisiin. :-)
Juksteri. Toi putkiajatteluhan tarkoittaa juuri päinvastaista. Maskuliinisuus on suoruutta ja suurpiirteisyyttä. Mutta homothan tunnetusti eivät aina ole kovin miehekkäitä miehiä, joten akkamainen näsäviisastelu ja nalkutus onnistuu monelta.