Adoptio ja muutto Suomeen

• 1 / 7
  • PedroR
  • 15.12.2005 10:11
Olen mieheni kanssa asunut jo useamman vuoden ulkomailla. Täällä voimme mennä naimisiin ja adoptoida lapsen, mutta mieltä on jo jonkin aikaa askarruttanut seuraavanlainen kysymys: jos olemme yhdessä adoptoineet lapsen täällä, mitä tapahtuu jos muutamme takaisin Suomeen? Voimmeko edes muuttaa Suomeen perheenä?

Toivottavasti täältä löytyy joku jolla on tietoa asiasta.
  • 2 / 7
  • expat
  • 15.12.2005 21:11
Voitte. Ei Suomi perheita hajoita ja parisuhteensa voi rekisteroida myos Suomessa.
  • 3 / 7
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 15.12.2005 21:48
Luultavasti perhettä ei hajoteta täällä Suomessa. Asianne saattaa kuitenkin olla monimutkaisempi kuin ensisilmäyksellä voisi ajatella. PedroR, antamasi lähtötiedot ovat liian vähäiset. Luultavasti tärkeitä seikkoja ovat lähtömaan ja Suomen lakien erot. Adoptio perheen ulkopuolelta Suomessa ei ole mahdollinen, eikä edes perheen sisäinen adoptio vielä tilanteessa, että toinen puolisoista on lapsen biologinen vanhempi. Lapsen oikeudet suhteessa teihin ja päinvastoin voivat olla Suomessa ongelmalliset. Iso kysymys voi olla se, tunnustetaanko toisessa maassa tehty adoptio. Saatatte olla ensimmäisiä, jotka tällaisen asian tuovat viranomaisten eteen.

Edessänne oleva päätös on tärkeä ja vakava. Sitä kannattaa kunnolla selvittää, että tiedätte mitä oikeasti on edessänne, jos tänne päätätte muuttaa.

Keskustelupalstalta voi tulla joitakin ideoita, mutta niihin kannattaa suhtautua kriittisesti. Nimimerkin takaa voi tuoda keskusteluun lähes minkälaisia "totuuksia" tahansa.

Ottakaa suoraan yhteyksiä viranomaisiin hyvissä ajoin etukäteen. Viranomaistietoa löytyy osoitteesta http://www.suomi.fi/suomi/

Lähetin omien kanavieni kautta kyselyn asiastasi. Voin saada vastauksia tai sitten ei.

Juhani
  • 4 / 7
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 16.12.2005 17:51
PedroR, yllättäen tästä alkaakin kertyä kiinnostavaa tietoa. Olen jo saanut muutaman kommentin asiasta. Kannaltanne ne ovat aika myönteisiä.

Helpoin tapa olisi, jos ottasit minuun sähköpostitse yhteyttä. Muuten joudun aineistoa tiivistämään tänne.

Juhani
  • 5 / 7
  • nightflyer
  • 27.1.2006 9:18
Juhani, olisi ihan mukava jos tännekin jaksaisit laittaa tiivistelmän, että mitä tapahtuu, kun minua ainakin kiinnostaisi tietää miten tuollaisissa tapauksissa menetellään. Varmaan ehkä joku muukin olisi kiinnostunut sivistämään itseään byrokratian kiemuroista?
  • 6 / 7
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 27.1.2006 9:21
Hyvä.
Odottelin, että PedroR ilmaisisi jotenkin jatkokiinnostuksensa. Eipä ole mitään kuulunut.

Nyt on sitten hyvä syy kerätä noita tietoja yhteen.

Juhani
  • 7 / 7
  • kokoro
  • 28.1.2006 22:00
_Hyva.. Ja laita tanne sitten mahd. paljon infoa, vaikkakin tiivistettya.. Mua ainakin kiinnostaa kamalasti..