Miesten vanhentavat hiusmallit?

  • 2 / 14
  • Möhköfantti
  • 12.12.2005 14:14
Poskipulisongit+ päälakikalju, varsinkin yhdistettynä partaan.
Sänkipää tekee miehen vanhan nälöiseksi, samoin parta tai parransänki.
Tredikkäs muoti hiustenleikkaus/kampaus pahin miesten vanhentaja koska se on eilispäivän juttu kaikkialla muualla kun sen täällä Suomessa joku paka* osaa tehdä, leikata.

* paka = parturikampaaja
  • 6 / 14
  • aikuinen
  • 13.12.2005 10:55
Sänkitukka tai parta ei mielestäni varsinaisesti vanhenna miestä vaan saa hänet näyttämään mieheltä, erotuksesi puleeratuista pojuista. Tavallaan siis vanhentaa, mutta ei huonossa mielessä.
Minun mielestäni sänkitukka ei ole kellekään eduksi. Ja se ei taatusti nuorenna. Jos nuorekkaan kampauksen hakuaa niin siisti lyhyt ja kammattu - eli siis hiuksessa sen verran pituutta, että se laskeutuu sievästi. Parta vanhentaa, oli kyseessä kokoparta, suttupekka-look, viikset, pulisongit tai mikä orankipartaa tahansa.
  • 8 / 14
  • Partanen
  • 14.12.2005 21:53
Babyface pitää pojan poikana, miehenikään päässeen ikupoikana. Maitoparta sopii keskenkasvuisille. Amisviikset on jo askel miehekkyyteen. Parta se kasvaa Hyville tyypeille jotka saa kaiken, ei pahoille pönkiöille niille jotka ei mitään koskaan saa.
Samanlaiset ja symmetriset hiukset vanhentaa (vanhoilliset jakaukset), mutta erilaiset ja epäsymmetriset, kas kummaa, nuorentaa ihmeesti. Mä niin tykkään hiuksista yleensäkkin. Mä voisin vaan mennä johonkin vaikka niinkuin olinkin tässä jokin aika sitten helsingin rautatieasematunnelijuttujutussa kattelemassa ihmisten hiuksia ja vaatteita. Onnekseni siellä oli sitten joku J-rockareitten miittinki samalla niin riitti kaikkea kivaa.

Siis:
vanha=tylsät hiukset
nuori=terävät hiukset
Mikähän mahtaisi olla sopiva hiusmalli kolmikymppiselle kaljuuntuvalle? Tupee? Vinkkejä otetaan vastaan... Olin kyllä ajatellut ajella muutaman millin sängelle, etten ainakaan sortuisi kampailemaan noita haituvia päälakea myöten miten saattuuu, mutta jos se sänki kerran vanhentaa niin onko sekään fiksua?
Jos olet kaljuuntuva mies niin mikset koittaisi tehdä jotain kaljuuntumista vastaan. Toki on perinnollistä hiustenlähtöä, jota vastaan ei voi paljon taistella, mutta minun ymmärtääkseni hiustenlähtöä voi hidastaa ja hiusten kasvua voi stimuloida eri konstein. Esim. jo päänahan kevyellä säännöllisellä hieronnalla saadaan parannettua päänahan verenkiertoa, joka parantaa hiusten kasvua. Erittäin tärkeää on pitää päänahka puhtaana, ettei karvatupet tukkeudu rasvasta ja hiusjuuret ns. kuole. Miesten perinnöllisen hiustenlähdön taustalla on liiallisen testosteronin muuttuminen dehydrotestosteroniksi, eli siihen on olemassa ihan oma lääke jota televisiossakin on mainostettu (Rogaine) http://www.rogaine.com/home.asp

Mutta, tärkeintä se on mitä itse pitää tärkeänä ja missä itse tunnet olosi mukavaksi, oli se sitten tupee tai kalju. Tosin minua ihmetyttää se, kuinka homojen keskuudessa vallitsee äärimmäisen tiukat sopivuussäännöt, mikä on ok, ja mikä taas aivan "kamalaa". Hiusten osalta tuo tulee hyvin esille Sillä silmällä -televisio-ohjelmassa. Esim. oliko edellisessä tai sitä aikaisemmassa jaksossa moottoripyöräkundi, jolla oli todella komea pitkä ja tuuhea letti - niin melkein jo osasin odottaa, että eivätköhän nämä kanat tapa miehen persoonallisuuden ja tee hänestä persoonattoman brittihomon - ja niin valitettavasti jälleen kerran kävi. Kerran aikaisemmin oli todella nuorekkaan nälöinen kaveri, jolla oli hiuslisäke - ei tietenkään muuta vaihtoehtoa kuin hiuslisäke vekeen ja sänki päälle. Kaveri vanheni "luonnollisesti ja rehellisesti" parikymmentä vuotta. Ai kun oli hienoa. Tarkoitan sitä, että persoonallisuus ja erilaisuus näkyy olevan sen näennäisestä korostamisesta huolimatta homokulttuurissa pannassa.

Nykyään hiuslisäkkeet ovat myös aivan luonnollisen nälöisiä, kiinnitetty todella ohueen ja näkymättömään verkkomaiseen rakenteeseen, jota tuskin edes erottaa luonnollisesta tukasta, jos se on hyvällä maulla ja oikein käytetty. Eli sanoisinkin sinulle edellinen kirjoittaja, että jos et pidä kaljusta, niin älä päästä itseäsi kaljuksi. Monella on ohuet hiukset ja nekin saa näyttämään hyvältä jos haluaa. Jos taas kaljuuntumisesi on ahdistavaa niin mikset kokeilisi tupeeta, tai sitten kaljua ja yrität päästä ahdistuksesta yli. Asian ydin on siinä, missä itse viihdyt ja missä tunnet olevasi ns. kotona. Ne jotka ammatikseen hiusten kanssa tekevät töitä, osaavat varmaan neuvoa ja antaa vinkkejä mitä mahdollisesti voisi tehdä, ja millainen kampaus esim. sopii parhaiten ja mikä nuorentaa.
Minä olen tuota Rogainea käyttänyt neljä tai viisi vuotta. Alussa tulokset olivatkin ihan lupaavia, mutta nyt taas tuntuu siltä, että kaljuuntuminen olisi alkanut etenemään jälleen. Kyllä minä aion tuota ainetta käyttää edelleenkin jo senkin takia, että paketissa "luvataan", että käytön lopettaminen tiputtaa Rogainen ansiosta kasvaneet hiukset nopeasti pois :D

Minulla tämä hiustenlähtö on kyllä perinnöllistä, mutta toisaalta päänahka on myös rasvottuvaa sorttia. Kerran päivässä olen pääni pessyt ihan tavallisella shamppoolla, mutta sekään ei tunnu riittävän.
Niin, pitää vielä sanoa se, jos tuosta edellisestä kirjoituksestani joku ymmärsi, että kaljuus ei siis ole mielestäni mikään kamala asia. Kaikkihan riippuu itse ihmisestä ja olemuksen kiinnostavuus kokonaisuudesta. Mies voi olla erittäin seksikäs ja viehättävä oli hänellä hiukset tai ei. Minua lähinnä ottaa päähän alakulttuurien tiukat sopivuussäännöt, missä joku asia on sitten niin in ja ehdoton, sitten toisille asioille hymistään naama virneessä.

Olen maininnut monesti aikaisemmin, että ihmisen olisi hyvä hyväksyä ikääntymisen mukanaan tuomat muutokset - vanhentua tyylikkääasti ja arvokkaasti - mikä mielestäni on yksi hieno piirre ihmisessä. Kuitenkin se ei tarkoita, etteikö olisi lupa huolehtia itsestään ja näyttää hyvältä.

Hiusten hoidon suhteen olisi hyvä muistaa pestä hiukset normaalien pesujen välissä vähintään kerran viikossa syväpuhdistavalla shampoolla, Hiuspohjan virkistämiseen on saatavilla myös virkistäviä ja stimuloivia öljyjä. Ja tietenkin ruokavalio ja terveet elämäntavat vaikuttavat myös moneen asiaan. Kuitenkin uskon, että liiallinen liikunta voi lisätä hiustenlähtöä, mikä on siin mutu-juttu. Mutta miksi nämä kaupungilla vastaantulevat hölkkämiehet ovat kaikki Kaskilahden (vai mikäs tämä nyt oli) kaksoisolentoja.
Perinnölliseen hiustenlähtöön on olemassa tehokkaita lääkkeitäkin. Finasteridi (kauppanimi: Propecia, Proscar, Gefina) auttaa useimmilla jo pidemmällekin edenneeseen kaljuuntumiseen. Annos on 1 mg/vrk. Propecia on se "virallinen" lääke tuohon, mutta siitä ei saa Kela-korvauksia ja hintaa on aika reippaasti. Proscarissa ja sen rinnakkaisvalmisteessa Gefinassa tabletin vahvuus on 5 mg, joten se täytyy jakaa pienempiin osiin. Proscaria/Gefinaa ei kaikki lääkärit suostu kirjoittamaan, koska ovat varsinaisesti eturauhasen liikakasvuun tarkoitettuja lääkkeitä. Vaikuttava aine on kuitenkin täysin sama kuin "kaljuuntumislääke"-Propeciassakin. Lääkäriltä täytyy myös pyytää reseptiin maininta eturauhasen liikakasvun hoidosta. Jos reseptissä lukee "hiustenlähtöön", ei saa Kelan peruskorvausta. Monet syövät finasteridiä, mutta enpä tiedä ketään, joka söisi Propeciaa. Aina löytää lääkärin, joka kirjoittaa reseptin esim. Gefinaan, joka on noista kaikista edullisin.

Vaikutukset ovat nähtävissä noin puolen vuoden kuluttua. Lääkitys kannattaa kuitenkin aloittaa hyvissä ajoin, koska täysin kaljuun se ei enää kasvata karvoja. Ei kannata hassata rahoja kaikenmaailman piimaxeihin, koska niiden teho on pitkälti uskonasia. Ei muuta kuin lääkärin juttusille! Monelle kaljuuntuminen on hyvin arka asia, vaikka kuinka vannotetaan, että "ei haittaa yhtään" ja "tykkään enemmän kaljusta".