Adventti

  • 1 / 1
  • martin
  • 2.12.2005 17:36
Toinen adventtisunnuntai lähestyy.

Adventti on Kristuksen ikuisen tulemisen odotusaikaa ja siten paastoaikaa. Paasto on sisäistä puhdistumista ja siinä voi esimerkiksi rukous auttaa. Kuinka adventti näkyy arjessanne?
Itse en ole ottanut minkäänlaisia joulukoristeita esille - en edes valoja. Ehkä asetan tänään ikkunalle kynttilävalaisimen.
Jouluseimi-perinteeseen olen perehtynyt lukemalla artikkelin, jossa kerrotaan 12 (!) itämaan tietäjästä. Kyseessä on vanha syyrialainen perimätieto. Tuskin kuitenkaan ryhdyn omaa jouluseimeä valmistamaan. Olen riisunut vuosien varrella koko joulunajanviettoni materiasta niin paljon kuin suinkin. Kynttilävalaisin jäänee esimerkiksi ainoaksi joulukoristeeksi.
Jouluna materia tulee näkyviin syömisessä, mutta eipä juuri muussa. Saksassa järjestin yhtenä vuonna sinne jääneille ulkomaalaisille vaihto-opiskelijoille joulujuhlan. Olin mitoittanut noin 10 hengelle, jotka olin erikseen kutsunut. Sana oli kuitenkin levinnyt. Melkoiseksi järkytyksekseni meitä oli lopulta 30. Kuitenkin kaikille riitti jotain syötävää siitäkin huolimatta, että joulupiparini taisivat hieman palaa uunissa.